Tokiga Bibelord till din iPhone

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Radikalrealist

Re: Tokiga Bibelord till din iPhone

Inlägg av Radikalrealist » tor 31 maj 2012, 21:53

Jacob skrev:
Anders H skrev:Frågan spelar ingen roll, för alla i sitt sinnesfulla bruk anser att vi får bedriva skeptiskt arbete, och att apologeterna får argumentera för sin tro. Eller hur, Jacob? Du måste skilja på att kritisera att debatten förekommer och att kritisera argumenten i debatten.
Jag kritiserar argumenten i debatten. Jag tycker att AteistBibelns argument mot kristendomen är korkade. Det är huvudsaken i min poäng.
Jag efterlyser alltså bättre argument och smartare debatt inom skeptikerrörelsen - som jag överlag sympatiserar mer med, mycket mer med, än religiösa sällskap. Men det enda resultatet av detta är ju att en häxjakt har startats mot mig. Jag blir kallad allt möjligt inkl apologet och religiös. Det är som att tala med en vägg, ingenting går fram. Så jag ska låta er hållas nu och inte lägga mig i er naiva och hätska religionbashing något mer (som endast fungerar som inbördes beundran), lycka till med detta boys.
Så du menar att exakta citat, med tillhörande källhänvisning, från de kristnas heliga och mest vördade text, är "hätsk religionbashing"?

Du tycker inte att det säger mer om texten än dem som citerar den?
Senast redigerad av 1 Radikalrealist, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » tor 31 maj 2012, 21:54

Jacob skrev:...AteistBibelns argument mot kristendomen är korkade.
Hur demonstrerar detta att du förstår vad som kritiseras? Ovanstående är som att säga att kakmonstret har bevisat kreationismen. Det är bara fel.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tor 31 maj 2012, 21:55

Jacob skrev:Så jag ska låta er hållas nu och inte lägga mig i er naiva och hätska religionbashing något mer (som endast fungerar som inbördes beundran), lycka till med detta boys.
Återstår bara att se hur länge det håller i sig denna gång.

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » tor 31 maj 2012, 22:30

Anders H skrev:
Hur demonstrerar detta att du förstår vad som kritiseras? Ovanstående är som att säga att kakmonstret har bevisat kreationismen. Det är bara fel.
när jag skriver att "AteistBibelns argument mot kristendomen är korkade" så är det ett uttryck för en åsikt jag har. Jag kan inte ha den åsikten, eftersom du tycker att det är som när kakmonstret bevisar kreationismen? Tyvärr förstår jag inte riktigt vad du menar med detta.
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tor 31 maj 2012, 22:46

pwm skrev:
Jacob skrev:Så jag ska låta er hållas nu och inte lägga mig i er naiva och hätska religionbashing något mer (som endast fungerar som inbördes beundran), lycka till med detta boys.
Facit: 47 minuter. Starkt jobbat Jacob.

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » fre 01 jun 2012, 13:42

pwm skrev:
pwm skrev:
Facit: 47 minuter. Starkt jobbat Jacob.
Jag har inte lovat dig eller mig själv att jag inte ska svara på fler inlägg i tråden. Men jag är klar, för den här gången med min kritik mot AteistBibeln.
Det kan hända att jag ändrar mig om två veckor och det ska du i så fall fullständigt skita i.

*snip* /micke.d
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » tis 19 jun 2012, 20:48

Jacob skrev:
Anders H skrev:
när jag skriver att "AteistBibelns argument mot kristendomen är korkade" så är det ett uttryck för en åsikt jag har. Jag kan inte ha den åsikten, eftersom du tycker att det är som när kakmonstret bevisar kreationismen? Tyvärr förstår jag inte riktigt vad du menar med detta.
1) Jodå, du kan absolut ha den åsikten, men så länge du inte kan ange några vettiga argument för att den åsikten är rimlig att ha så kommer du inte få särskilt mycket gehör för den... Och hittills har du inte angett några vettiga argument för det.
2) AteistBibeln argumenterar inte mot kristendomen; sajten belyser textställen i bibeln som är problematiska för de personer som hävdar att bibeln är bra att grunda sin moral på.
Dvs du argumenterar mot en halmgubbe. Med dåliga argument.
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » ons 20 jun 2012, 23:42

Flabbergasted skrev:]1) Jodå, du kan absolut ha den åsikten, men så länge du inte kan ange några vettiga argument för att den åsikten är rimlig att ha så kommer du inte få särskilt mycket gehör för den... Och hittills har du inte angett några vettiga argument för det.
2) AteistBibeln argumenterar inte mot kristendomen; sajten belyser textställen i bibeln som är problematiska för de personer som hävdar att bibeln är bra att grunda sin moral på.
Jag argumenterade emot halmgubbarna som AteistBibeln skapar. Inget annat. Den enda anledningen till att jag gör det, är att jag inte tror på halmgubbeargument.

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » tor 21 jun 2012, 00:39

Jacob skrev:
Flabbergasted skrev:]1) Jodå, du kan absolut ha den åsikten, men så länge du inte kan ange några vettiga argument för att den åsikten är rimlig att ha så kommer du inte få särskilt mycket gehör för den... Och hittills har du inte angett några vettiga argument för det.
Jag argumenterade emot halmgubbarna som AteistBibeln skapar. Inget annat. Den enda anledningen till att jag gör det, är att jag inte tror på halmgubbeargument.
Nej. Det är din (felaktiga) tolkning av vad Ateistbibeln syftar till som ÄR halmgubben. Jag upprepar:
AteistBibeln argumenterar inte mot kristendomen; sajten belyser textställen i bibeln som är problematiska för de personer som hävdar att bibeln är bra att grunda sin moral på. Om du kan visa att det inte finns några personer (oavsett om de tillhör svenska kyrkan eller inte) som hävdar att bibeln är bra att grunda sin moral på så har du rätt. Kan du visa detta? Annars är det bara du som sätter upp halmgubbar.
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » tor 21 jun 2012, 08:40

Jacob skrev:
Anders H skrev:Frågan spelar ingen roll, för alla i sitt sinnesfulla bruk anser att vi får bedriva skeptiskt arbete, och att apologeterna får argumentera för sin tro. Eller hur, Jacob? Du måste skilja på att kritisera att debatten förekommer och att kritisera argumenten i debatten.
Jag kritiserar argumenten i debatten. Jag tycker att AteistBibelns argument mot kristendomen är korkade. Det är huvudsaken i min poäng.
Jag efterlyser alltså bättre argument och smartare debatt inom skeptikerrörelsen - som jag överlag sympatiserar mer med, mycket mer med, än religiösa sällskap. Men det enda resultatet av detta är ju att en häxjakt har startats mot mig. Jag blir kallad allt möjligt inkl apologet och religiös. Det är som att tala med en vägg, ingenting går fram. Så jag ska låta er hållas nu och inte lägga mig i er naiva och hätska religionbashing något mer (som endast fungerar som inbördes beundran), lycka till med detta boys.
Bild
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tor 21 jun 2012, 08:47

Inte bara du, Jacob, har efterlyst argument. Inte bara andra har klistrat på varandra konstiga tillmälen.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » tor 21 jun 2012, 19:26

Flabbergasted skrev:Nej. Det är din (felaktiga) tolkning av vad Ateistbibeln syftar till som ÄR halmgubben. Jag upprepar:
AteistBibeln argumenterar inte mot kristendomen; sajten belyser textställen i bibeln som är problematiska för de personer som hävdar att bibeln är bra att grunda sin moral på. Om du kan visa att det inte finns några personer (oavsett om de tillhör svenska kyrkan eller inte) som hävdar att bibeln är bra att grunda sin moral på så har du rätt. Kan du visa detta? Annars är det bara du som sätter upp halmgubbar.
Jag tycker att detta är hårklyverier. För vad är det som driver skribent Jacob (med C) att lägga ner en massa timmar på denna sajt? Kan det vara en mycket kritisk inställning till kristendomen som ligger bakom motivationen? Ja, det verkar ju tydligt att det är så. Jacob har själv sagt att han kommer från en kristen uppfostran, att han haft en tro som han har lämnat. Det är tydligt, menar jag, att han nu missionerar mot denna tro. Han gör det genom sin sajt. Jag förstår inte hur du kan missa det.
OBS: Inget fel i det, som princip. Det får han gärna göra för mig. Men gör det då bättre, mer intelligent, fyll inte sajten med halmgubbar. Fyll den med saklig och intelligent kritik i stället. Det skulle fungera bättre.

sicher

Inlägg av sicher » tor 21 jun 2012, 19:38

Jacob skrev:Men gör det då bättre, mer intelligent, fyll inte sajten med halmgubbar. Fyll den med saklig och intelligent kritik i stället. Det skulle fungera bättre.
Cool. Kan du ge exempel på hur en sådan saklig och intelligent kritik skulle kunna se ut? Hur skulle du bemöta det Johannes Axelsson skriver här: http://newtonbloggen.wordpress.com/2012 ... egna-barn/

/M

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » tor 21 jun 2012, 19:47

sicher skrev:
Jacob skrev:Men gör det då bättre, mer intelligent, fyll inte sajten med halmgubbar. Fyll den med saklig och intelligent kritik i stället. Det skulle fungera bättre.
Cool. Kan du ge exempel på hur en sådan saklig och intelligent kritik skulle kunna se ut? Hur skulle du bemöta det Johannes Axelsson skriver här: http://newtonbloggen.wordpress.com/2012 ... egna-barn/
/M
Jag har ingen anledning att försvara eller kritisera religioner.

sicher

Inlägg av sicher » tor 21 jun 2012, 20:36

Jacob skrev:
sicher skrev:
/M
Jag har ingen anledning att försvara eller kritisera religioner.
Må så vara, jag undrar dock om du kan ge exempel på vad du menar skulle vara "bättre, mer intelligent" och "saklig" kritik.

/M

Skriv svar