Tokiga Bibelord till din iPhone

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Re: Tokiga Bibelord till din iPhone

Inlägg av Jacob » tor 21 jun 2012, 20:40

sicher skrev: Må så vara, jag undrar dock om du kan ge exempel på vad du menar skulle vara "bättre, mer intelligent" och "saklig" kritik.
/M
Måste jag det? :)
Nej, det måste jag inte. En filmkritiker får lov att kritisera en film - utan att för den sakens skull vara tvungen att presentera ett bättre filmmanus.
Jag vet inte hur ni väldigt aktiva religionskritiker ska göra med detta. Eller om ni ens borde göra något mer. Kanske inte.
Om ni ska göra mer, gör det bättre då eller stå ut med kritiken, det är knappast mitt problem hur ni löser det.
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

sicher

Inlägg av sicher » tor 21 jun 2012, 20:47

Jacob skrev:
sicher skrev: Må så vara, jag undrar dock om du kan ge exempel på vad du menar skulle vara "bättre, mer intelligent" och "saklig" kritik.
/M
Måste jag det? :)
Nej, det måste jag inte. En filmkritiker får lov att kritisera en film - utan att för den sakens skull vara tvungen att presentera ett bättre filmmanus.
Jag vet inte hur ni väldigt aktiva religionskritiker ska göra med detta. Eller om ni ens borde göra något mer. Kanske inte.
Om ni ska göra mer, gör det bättre då eller stå ut med kritiken, det är knappast mitt problem hur ni löser det.
God kritik brukar vara konstruktiv.

/M

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » tor 21 jun 2012, 20:51

sicher skrev: God kritik brukar vara konstruktiv.
/M
Ja, och det konstruktiva ligger ju i att kritisera det uppenbart simpla till förmån för mer intelligens.
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

sicher

Inlägg av sicher » tor 21 jun 2012, 20:54

Jacob skrev:
sicher skrev: God kritik brukar vara konstruktiv.
/M
Ja, och det konstruktiva ligger ju i att kritisera det uppenbart simpla till förmån för mer intelligens.
Jodu. Man kan också formulera det i ett talesätt som inleds "tomma tunnor..."

/M

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » tor 21 jun 2012, 20:57

sicher skrev: Jodu. Man kan också formulera det i ett talesätt som inleds "tomma tunnor..."
/M
Så exakt alla filmrecensioner som är kritiska är enligt dig helt värdelösa, pga att det är "tomma tunnor" (kritikerna presenterar inte bättre filmmanus än det som kritiseras, därför ska de inte uttala sig?)

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » tor 21 jun 2012, 21:01

Om man inte kan formulera vad som är bra hur skall man då vara trovärdig när man tycker sig kunna se något dåligt?

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.

sicher

Inlägg av sicher » tor 21 jun 2012, 21:05

Jacob skrev:Så exakt alla filmrecensioner som är kritiska är enligt dig helt värdelösa, pga att det är "tomma tunnor" (kritikerna presenterar inte bättre filmmanus än det som kritiseras, därför ska de inte uttala sig?)
Nu kan ju en filmkritiker presentera konstruktiv kritik utan att för den skull behöva producera ett nytt, bättre manus.

/M

sicher

Inlägg av sicher » tor 21 jun 2012, 21:11

sicher skrev:
Jacob skrev:Så exakt alla filmrecensioner som är kritiska är enligt dig helt värdelösa, pga att det är "tomma tunnor" (kritikerna presenterar inte bättre filmmanus än det som kritiseras, därför ska de inte uttala sig?)
Nu kan ju en filmkritiker presentera konstruktiv kritik utan att för den skull behöva producera ett nytt, bättre manus.

/M
Låt mig för tydlighets skull saxa ur den första filmrecension jag hittar när jag för sakens skull surfar in på dn.se. Ur en recension av "Mörkt vatten":

"Alla övertydliga planteringar av illavarslande attiraljer kommer småningom till användning: se den vassa saxen nedstucken i den dekorativa blomkrukan! Se det sjuka äppelträdet! Se den ruttna plankan!"

Här är det ganska tydligt att recensenten hellre skulle se regissören arbeta mer subtilt med planteringar av ledtrådar till det som komma skall.

/M

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » tor 21 jun 2012, 21:21

sicher skrev: Här är det ganska tydligt att recensenten hellre skulle se regissören arbeta mer subtilt med planteringar av ledtrådar till det som komma skall.
/M
Vilket påminner rätt mycket om min kritik mot AteistBibeln.

sicher

Inlägg av sicher » tor 21 jun 2012, 21:45

Jacob skrev:
sicher skrev: Här är det ganska tydligt att recensenten hellre skulle se regissören arbeta mer subtilt med planteringar av ledtrådar till det som komma skall.
/M
Vilket påminner rätt mycket om min kritik mot AteistBibeln.
Min uppfattning är att din kritik mer är i stilen "den filmen var usel och borde ha gjorts bättre", dvs inte värst konstruktiv. Observera att detta är min uppfattning baserad på vad jag läst i trådarna här, så om du menar att du har konstruktiv kritik mot AteistBibeln så får du gärna summera den, alternativt ge exempel på hur en bra version av AteistBibeln skulle kunna se ut.

/M

Användarvisningsbild
Jakob
Kontakt:

Inlägg av Jakob » fre 22 jun 2012, 10:29

Jacob skrev: För vad är det som driver skribent Jacob (med C) att lägga ner en massa timmar på denna sajt?
Det känns som du inte har koll på vad du skriver Jacob?
Det är tydligt, menar jag, att han nu missionerar mot denna tro. Han gör det genom sin sajt. Jag förstår inte hur du kan missa det.
Min hangup (om jag förstår mig själv) är att jag och de som talar om bibelns budskap inte har koll på vad som står i bibeln. Att människor har starka åsikter om vad bibeln och dess "kärnbudskap" står för, utan att veta. Att man kan finna bibeln trovärdig utan att ha tagit del av, eller ha vetskap om de osmakliga och knasiga delarna och dess vidd. Även predikanter saknar denna kunskap. Att man ger gud egenskaper utifrån noggrann cherypicking och viftar med bibeln som det vore en god bok.

Jag önskar att de som talar om bibeln själva kall gå in och läsa. Jag väljer att lyfta fram dessa ställen med ibland tillspetsade rubriker.
Du (Jacob med C på riktigt) hängde upp dig på rubriksättningen där Amnon våldtar sin syster Tamar om jag minns rätt.
Jag har fortfarande inte förstått varför, men jag har känslan av att ha trampat dig på ömma tår.
Jag vill inte skada, jag vill bilda.

"Barn skall ha mycket kärlek"
~Joseph Fritzl

Bra citat, vidrig gubbe!

MVH
Jakob (med K!) som önskar alla en bra midsommar.
Du anar inte hur mycket tokigheter som döljer sig i bibeln
AteistBibeln.se
Ateistbibeln som App

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » fre 22 jun 2012, 10:55

Jacob skrev:
Flabbergasted skrev:Nej. Det är din (felaktiga) tolkning av vad Ateistbibeln syftar till som ÄR halmgubben. Jag upprepar:
AteistBibeln argumenterar inte mot kristendomen; sajten belyser textställen i bibeln som är problematiska för de personer som hävdar att bibeln är bra att grunda sin moral på. Om du kan visa att det inte finns några personer (oavsett om de tillhör svenska kyrkan eller inte) som hävdar att bibeln är bra att grunda sin moral på så har du rätt. Kan du visa detta? Annars är det bara du som sätter upp halmgubbar.
Jag tycker att detta är hårklyverier. För vad är det som driver skribent Jacob (med C) att lägga ner en massa timmar på denna sajt? Kan det vara en mycket kritisk inställning till kristendomen som ligger bakom motivationen? Ja, det verkar ju tydligt att det är så. Jacob har själv sagt att han kommer från en kristen uppfostran, att han haft en tro som han har lämnat. Det är tydligt, menar jag, att han nu missionerar mot denna tro. Han gör det genom sin sajt. Jag förstår inte hur du kan missa det.
OBS: Inget fel i det, som princip. Det får han gärna göra för mig. Men gör det då bättre, mer intelligent, fyll inte sajten med halmgubbar. Fyll den med saklig och intelligent kritik i stället. Det skulle fungera bättre.
Blandade du ihop dig själv med Jakob i texten ovan?

Min grundpoäng här är: för att påstå att du inte bryr dig om vare sig kritik eller försvar mot religioner så lägger du en förfärlig massa tid på att kritisera Jakobs sajt utan att komma med någon som helst konstruktiv kritik. Ska jag lägga upp mitt inlägg igen med dina citat som visar exakt vilka tillmälen du använt dig av genom trådarna? De är inte direkt subtila, om du nu tror det.

Jag upprepar frågan du inte svarade på: Om du kan visa att det inte finns några personer (oavsett om de tillhör svenska kyrkan eller inte) som 1) inte har full koll på innehållet i Bibeln och 2) som hävdar att bibeln är bra att grunda sin moral på så har du rätt, och Jakobs (med k) sajt är en stor halmgubbe. Kan du visa detta? Annars är det bara du som sätter upp halmgubbar.
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » sön 24 jun 2012, 18:25

Jacob skrev:Vilket påminner rätt mycket om min kritik mot AteistBibeln.
Kritiken är alltså "AteistBibeln säger att detta står i Bibeln, och det står i Bibeln. BUUUUUU!!!".

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
Mats Einarsson

Inlägg av Mats Einarsson » mån 25 jun 2012, 12:50

Man kan notera att inte ens den mest liberale och progressive kristne kan tänka sig att säga saker som:
"På den här punkten anser jag att Jesus hade fel; jag menar att vi istället måste..."
eller ens
"Det är uppenbart att Jesus är felciterad, det här har Paulus eller någon annan lagt i hans mun för egna politiska syften."

Istället ägnar man kraft åt att "tolka" vad Bibelns texter "egentligen" betyder. I den mån man inte helt enkelt ignorerar de jobbiga bitarna. Så visst kan det finnas en poäng i att påminna om de passager som förefaller gå mindre väl ihop med vad som allmänt påstås vara "kristendom" i dag.

En gång fick jag som riksdagsledamot ett telefonsamtal från en kvinna som hävdade att Gud ville utrota palestinierna och att Vänsterpartiet därför borde upphöra med sin kritik av Israel. Jag svarade att jag visserligen inte trodde att Gud fanns, men att om han nu mot förmodan skulle göra det, så var min gissning att han inte var för utrotning av palestinier. Men om han faktiskt var det så skulle Vänsterpartiet bekämpa hans politiska linje i Palestinafrågan. Då blev det tyst.
...jag har strävat efter att vara så tråkig som möjligt för att åt en stor sak förläna det vederhäftiga yttre, som endast tråkigheten skänker.
Erik Noreen, Svensk språkvård, 1941

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » mån 25 jun 2012, 23:29

Jakob skrev:
Jacob skrev: För vad är det som driver skribent Jacob (med C) att lägga ner en massa timmar på denna sajt?
Det känns som du inte har koll på vad du skriver Jacob?
Det är tydligt, menar jag, att han nu missionerar mot denna tro. Han gör det genom sin sajt. Jag förstår inte hur du kan missa det.
Min hangup (om jag förstår mig själv) är att jag och de som talar om bibelns budskap inte har koll på vad som står i bibeln. Att människor har starka åsikter om vad bibeln och dess "kärnbudskap" står för, utan att veta. Att man kan finna bibeln trovärdig utan att ha tagit del av, eller ha vetskap om de osmakliga och knasiga delarna och dess vidd. Även predikanter saknar denna kunskap. Att man ger gud egenskaper utifrån noggrann cherypicking och viftar med bibeln som det vore en god bok.

Jag önskar att de som talar om bibeln själva kall gå in och läsa. Jag väljer att lyfta fram dessa ställen med ibland tillspetsade rubriker.
Du (Jacob med C på riktigt) hängde upp dig på rubriksättningen där Amnon våldtar sin syster Tamar om jag minns rätt.
Jag har fortfarande inte förstått varför, men jag har känslan av att ha trampat dig på ömma tår.
Jag vill inte skada, jag vill bilda.

"Barn skall ha mycket kärlek"
~Joseph Fritzl

Bra citat, vidrig gubbe!

MVH
Jakob (med K!) som önskar alla en bra midsommar.
C eller K, det är den stora frågan.

Skriv svar