Tokiga Bibelord till din iPhone

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Re: Tokiga Bibelord till din iPhone

Inlägg av Jacob » mån 25 jun 2012, 23:32

Flabbergasted skrev: Jag upprepar frågan du inte svarade på: Om du kan visa att det inte finns några personer (oavsett om de tillhör svenska kyrkan eller inte) som 1) inte har full koll på innehållet i Bibeln och 2) som hävdar att bibeln är bra att grunda sin moral på så har du rätt, och Jakobs (med k) sajt är en stor halmgubbe. Kan du visa detta? Annars är det bara du som sätter upp halmgubbar.
Men de grundar ju inte sin moral på falsariet att Bibeln predikar om att man ska begå incestvåldtäkter, t.ex.
Ingen kristen har ju den uppfattningen. Det är sådana exempel, det finns flera, på AteistBibeln som jag har vänt mig emot, när det är ett uppenbart falskspel.
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » mån 25 jun 2012, 23:42

Jacob skrev:
Flabbergasted skrev: Jag upprepar frågan du inte svarade på: Om du kan visa att det inte finns några personer (oavsett om de tillhör svenska kyrkan eller inte) som 1) inte har full koll på innehållet i Bibeln och 2) som hävdar att bibeln är bra att grunda sin moral på så har du rätt, och Jakobs (med k) sajt är en stor halmgubbe. Kan du visa detta? Annars är det bara du som sätter upp halmgubbar.
Men de grundar ju inte sin moral på falsariet att Bibeln predikar om att man ska begå incestvåldtäkter, t.ex.
Ingen kristen har ju den uppfattningen. Det är sådana exempel, det finns flera, på AteistBibeln som jag har vänt mig emot, när det är ett uppenbart falskspel.
Som jag förstått det så vill Jakob (Med K) visa vad som också står i bibeln för att åskådliggöra att det kyrkan går ut med och kan med att stå för är just cherrypicking och då återstår ju frågorna - är bibeln Guds ord eller inte? Talar Gud alls genom bibeln? Handlar bibeln till 50% om Gud och till 50% om vanföreställningar hos skribenterna? Vilka 50%? Är det samma 50% idag som för hundra eller femhundra år sedan?

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » tis 26 jun 2012, 01:12

Jacob skrev:
Flabbergasted skrev:Nej. Det är din (felaktiga) tolkning av vad Ateistbibeln syftar till som ÄR halmgubben. Jag upprepar:
AteistBibeln argumenterar inte mot kristendomen; sajten belyser textställen i bibeln som är problematiska för de personer som hävdar att bibeln är bra att grunda sin moral på. Om du kan visa att det inte finns några personer (oavsett om de tillhör svenska kyrkan eller inte) som hävdar att bibeln är bra att grunda sin moral på så har du rätt. Kan du visa detta? Annars är det bara du som sätter upp halmgubbar.
Jag tycker att detta är hårklyverier. För vad är det som driver skribent Jakob (med K) (AteistBibeln-Jakob) att lägga ner en massa timmar på denna sajt? Kan det vara en mycket kritisk inställning till kristendomen som ligger bakom motivationen? Ja, det verkar ju tydligt att det är så. Jacob har själv sagt att han kommer från en kristen uppfostran, att han haft en tro som han har lämnat. Det är tydligt, menar jag, att han nu missionerar mot denna tro. Han gör det genom sin sajt. Jag förstår inte hur du kan missa det.
OBS: Inget fel i det, som princip. Det får han gärna göra för mig. Men gör det då bättre, mer intelligent, fyll inte sajten med halmgubbar. Fyll den med saklig och intelligent kritik i stället. Det skulle fungera bättre.
edit: rättade den stora "C vs K -förvirringen"

edit: ops, råkade bli reply i stället.
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » tis 26 jun 2012, 01:24

Blenda skrev: Som jag förstått det så vill Jakob (Med K) visa vad som också står i bibeln
Men det gjorde han inte i det exemplet eftersom man inte kan tolka av de stycken som jag analyserade åt er att Bibeln rekommenderar incestvåldtäkt. Det är en omöjlig och felaktig tolkning. Lögnaktig. Men mer troligt: rent slarv från Jakob/AteistBibelns sida. Och det säger ju väldigt mycket om hans "arbetsmetoder".
Blenda skrev: för att åskådliggöra att det kyrkan går ut med och kan med att stå för är just cherrypicking och då återstår ju frågorna - är bibeln Guds ord eller inte? Talar Gud alls genom bibeln? Handlar bibeln till 50% om Gud och till 50% om vanföreställningar hos skribenterna? Vilka 50%? Är det samma 50% idag som för hundra eller femhundra år sedan?
Då jag själv inte är kristen så tror jag ju inte på att ett enda ord i Bibeln är Guds ord. Och jag tror att det är en missuppfattning även bland de fåtalet kristna som tror att det är så. T.ex. ofta skriver ju profeterna (författarna) i Bibeln när de refererar till Gud att... "Gud sade att..", därför är det ju redan där i sådana exempel helt uppenbart (borde vara helt uppenbart) att det är människors tolkningar av vad de anser vara Guds ord. På detta ska det rimligen tolkas igen, och igen, och igen, i flera lager genom alla generationer som fört berättelserna vidare samt det inflytande som repressiva präster har haft i de översättningar och kopieringar av Bibeltexter som har pågått i ca 1500 år. Jag är minst lika chockerad som dig över att det i dagens samhälle existerar troende som helt bortser från allt detta och som är övertygad om att varenda ord i Bibeln är direkt från en påhittad Gud. Jag anser samtidigt inte att det är rimligt på något sätt att skuldbelägga alla sorters kristna för att ha den här, helt galna uppfattningen. Som jag ser det, är den inställningen lika vansinnig som att vara en "bokstavstroende".

Användarvisningsbild
amandaduregard
Kontakt:

Inlägg av amandaduregard » tis 26 jun 2012, 06:58

Jacob skrev:Jag är minst lika chockerad som dig över att det i dagens samhälle existerar troende som helt bortser från allt detta och som är övertygad om att varenda ord i Bibeln är direkt från en påhittad Gud. Jag anser samtidigt inte att det är rimligt på något sätt att skuldbelägga alla sorters kristna för att ha den här, helt galna uppfattningen. Som jag ser det, är den inställningen lika vansinnig som att vara en "bokstavstroende".
Citera någon stans där Ateistbibeln/Jakob påstår att alla kristna är bokstavstroende eller där han påstår att alla kristna tar citaten Ateistbibeln lyfter fram som gällande levnadsregler.
Men det är väl ingen som bryr sig om vad jag tycker.

sicher

Inlägg av sicher » tis 26 jun 2012, 07:18

Jacob skrev:Men de grundar ju inte sin moral på falsariet att Bibeln predikar om att man ska begå incestvåldtäkter, t.ex.
Så nu påstår AteistBibeln att Bibeln predikar att man ska begå incentvåldtäkter?
Jacob skrev:[...] eftersom man inte kan tolka av de stycken som jag analyserade åt er att Bibeln rekommenderar incestvåldtäkt. Det är en omöjlig och felaktig tolkning. Lögnaktig. Men mer troligt: rent slarv från Jakob/AteistBibelns sida. Och det säger ju väldigt mycket om hans "arbetsmetoder".
Så nu påstår AteistBibeln att Bibeln rekommenderar incentvåldtäkt?

/M

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » tis 26 jun 2012, 07:29

sicher skrev:
Jacob skrev:Men de grundar ju inte sin moral på falsariet att Bibeln predikar om att man ska begå incestvåldtäkter, t.ex.
Så nu påstår AteistBibeln att Bibeln predikar att man ska begå incentvåldtäkter?
Jacob skrev:[...] eftersom man inte kan tolka av de stycken som jag analyserade åt er att Bibeln rekommenderar incestvåldtäkt. Det är en omöjlig och felaktig tolkning. Lögnaktig. Men mer troligt: rent slarv från Jakob/AteistBibelns sida. Och det säger ju väldigt mycket om hans "arbetsmetoder".
Så nu påstår AteistBibeln att Bibeln rekommenderar incentvåldtäkt?/M
Jacob har fortfarande inte fattat vad Ateistbibeln faktiskt syftar till (alternativt bygger han medvetet halmgubbar, vilket är ännu löjligare). Inget nytt under solen, han försöker inte ens förstå, utan ignorerar alla (vilket är i princip samtliga skribenter) som talar om för honom att han har fel... :roll:
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » tis 26 jun 2012, 07:32

Blenda skrev:
Jacob skrev:
Som jag förstått det så vill Jakob (Med K) visa vad som också står i bibeln för att åskådliggöra att det kyrkan går ut med och kan med att stå för är just cherrypicking och då återstår ju frågorna - är bibeln Guds ord eller inte? Talar Gud alls genom bibeln?
Det är ju detta Jacob vägrar inse, utan han väljer istället att ställa upp halmgubbar för vad han inbillar sig att Ateistbibeln säger.
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

sicher

Inlägg av sicher » tis 26 jun 2012, 07:47

Flabbergasted skrev:Jacob har fortfarande inte fattat vad Ateistbibeln faktiskt syftar till (alternativt bygger han medvetet halmgubbar, vilket är ännu löjligare). Inget nytt under solen, han försöker inte ens förstå, utan ignorerar alla (vilket är i princip samtliga skribenter) som talar om för honom att han har fel... :roll:
Jag ser detta som ett fint tillfälle att sätta mitt tålamod på prov... :)

/M

Användarvisningsbild
Jakob
Kontakt:

Inlägg av Jakob » tis 26 jun 2012, 09:13

Jacob skrev:
Blenda skrev: Som jag förstått det så vill Jakob (Med K) visa vad som också står i bibeln
Men det gjorde han inte i det exemplet eftersom man inte kan tolka av de stycken som jag analyserade åt er att Bibeln rekommenderar incestvåldtäkt.
Vilket jag ej heller påstått i de exempel du "analyserade" åt oss.
Det är en omöjlig och felaktig tolkning.
...som jag inte gjort.
Lögnaktig.
På vilket sätt?
Men mer troligt: rent slarv från Jakob/AteistBibelns sida.
Vad?
Och det säger ju väldigt mycket om hans "arbetsmetoder".
Att jag skulle ha slarvat (vilket mycket väl kan ha hänt. Det lär du kunna visa). Vad säger det då om mina "arbetsmetoder"?
Du anar inte hur mycket tokigheter som döljer sig i bibeln
AteistBibeln.se
Ateistbibeln som App

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » tis 26 jun 2012, 13:18

Jakob skrev:...som jag inte gjort.
Så här står det på sajten i ämnet incestvåldtäkt, i kontexten Bibelkritisk blogg.
Incest när Davids son Amnon våldtar sin syster Tamar

”Kom, syster, ligg med mig!” – ”Nej, nej, min bror!” ropade hon. Men Amnon övermannade henne & tog henne med våld. 2 Sam 13:11-14
Det är alltså INTE meningen att man ska få uppfattningen att detta är ett bibliskt budskap?

Jag tror dig inte. Jag tror att du ljuger medvetet om du hävdar det, för du klarar inte av att erkänna ett fel.

Men eftersom "alla", några personer som tänker precis som dig i dessa frågor, tycker att jag har helt fel och du har helt rätt finns det väl ingen anledning att fortsätta med detta ämne nu.

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » tis 26 jun 2012, 14:00

Jacob skrev:
Så här står det på sajten i ämnet incestvåldtäkt, i kontexten Bibelkritisk blogg.

”Kom, syster, ligg med mig!” – ”Nej, nej, min bror!” ropade hon. Men Amnon övermannade henne & tog henne med våld. 2 Sam 13:11-14
Det är alltså INTE meningen att man ska få uppfattningen att detta är ett bibliskt budskap?

Jag tror dig inte. Jag tror att du ljuger medvetet om du hävdar det, för du klarar inte av att erkänna ett fel.
Det är såvitt jag kan se ett bibelcitat. Menar du att det inte står i bibeln?
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 26 jun 2012, 14:08

Jacob: Har Jakob skrivit någonstans att bibeln rekommenderar detta? Om inte, varför tror du att han menar det?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » tis 26 jun 2012, 15:03

Jacob skrev:

Men eftersom "alla", några personer som tänker precis som dig i dessa frågor, tycker att jag har helt fel och du har helt rätt finns det väl ingen anledning att fortsätta med detta ämne nu.
Ärligt talat så tror jag inte att du ens har fel i denna "fråga".
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

sicher

Inlägg av sicher » tis 26 jun 2012, 18:33

Jacob skrev: Det är alltså INTE meningen att man ska få uppfattningen att detta är ett bibliskt budskap?

Kan du tänka dig att det kanske kan vara så att du läser texten på den där hemsidan ungefär som "Jacob läser AteistBibeln"?

... eller vänta nu ...

/M

Skriv svar