Tokiga Bibelord till din iPhone

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
B Hellqvist

Re: Tokiga Bibelord till din iPhone

Inlägg av B Hellqvist » tis 26 jun 2012, 18:37

Jacob skrev:
Jakob skrev:...som jag inte gjort.
Så här står det på sajten i ämnet incestvåldtäkt, i kontexten Bibelkritisk blogg.
Incest när Davids son Amnon våldtar sin syster Tamar

”Kom, syster, ligg med mig!” – ”Nej, nej, min bror!” ropade hon. Men Amnon övermannade henne & tog henne med våld. 2 Sam 13:11-14
Det är alltså INTE meningen att man ska få uppfattningen att detta är ett bibliskt budskap?

Jag tror dig inte. Jag tror att du ljuger medvetet om du hävdar det, för du klarar inte av att erkänna ett fel.

Men eftersom "alla", några personer som tänker precis som dig i dessa frågor, tycker att jag har helt fel och du har helt rätt finns det väl ingen anledning att fortsätta med detta ämne nu.
Påminner mig om historian om bilisten som hör en varning på radion om att en bil kör i fel riktning på motorvägen. "En?! Allihop kör ju åt fel håll!"
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Användarvisningsbild
amandaduregard
Kontakt:

Re: Tokiga Bibelord till din iPhone

Inlägg av amandaduregard » tis 26 jun 2012, 18:55

amandaduregard skrev:
Jacob skrev:Jag är minst lika chockerad som dig över att det i dagens samhälle existerar troende som helt bortser från allt detta och som är övertygad om att varenda ord i Bibeln är direkt från en påhittad Gud. Jag anser samtidigt inte att det är rimligt på något sätt att skuldbelägga alla sorters kristna för att ha den här, helt galna uppfattningen. Som jag ser det, är den inställningen lika vansinnig som att vara en "bokstavstroende".
Citera någon stans där Ateistbibeln/Jakob påstår att alla kristna är bokstavstroende eller där han påstår att alla kristna tar citaten Ateistbibeln lyfter fram som gällande levnadsregler.
Men det är väl ingen som bryr sig om vad jag tycker.

Skriv svar