Tokiga Bibelord till din iPhone

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Flabbergasted

Re: Tokiga Bibelord till din iPhone

Inlägg av Flabbergasted » lör 26 maj 2012, 11:02

Blenda skrev:Ska man säga något om kristendomen så är det väl att den varit bra på att anpassa sig som en kameleont till den omgivande miljön - på ytan som nu svenska kyrkan och kan man inte se uttalandena därifrån idag som försök till "inkastning"? Man uttalar sig offentligt på ett vis så att ingen ska väcka anstöt, men jag har själv varit med i en bibelgrupp (Svenska kyrkan) där flertalet ansåg att det var "Guds vilja" att mitt barn dog, så det intressanta är väl potentialen att använda Bibeln för att passivisera folk (Allt är ju ytterst ett utslag av en allsmäktig Guds vilja, så vad ska jag kunna göra åt det) eller som hatskrift för att rättfärdiga både det ena och det andra?
Absolut. (Ta t.ex. kristendomens omvandling av hedniska högtider och seder till att bli kristna dito). Och bibeln har ju såväl genom historien som idag definitivt använts både för att kontrollera människor och för att fördöma andra människor (vilket ger kontroll över de som inte vill riskera att bli fördömda).
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » lör 26 maj 2012, 11:21

Flabbergasted skrev: Absolut. (Ta t.ex. kristendomens omvandling av hedniska högtider och seder till att bli kristna dito). Och bibeln har ju såväl genom historien som idag definitivt använts både för att kontrollera människor och för att fördöma andra människor (vilket ger kontroll över de som inte vill riskera att bli fördömda).
Att man inte ska underskatta religionens makt även i ett sekulöariserat samhälle har blivit väldigt tydligt för mig i diskussioner med kollegor på skolan angående förbudet att låta prästen "välsigna" barn på skolavslutningen (man får ha avslut i skolan om man undviker konfessionella ceremonier). Ingen av dem betraktar sig som troende normalt men uttalanden som att "Varför ska inte vi slå vakt om vårt" har varit allmänt förekommande och det säger ju också en del om vad vi lägger i begreppet "svenska traditioner".

Användarvisningsbild
jam007

Inlägg av jam007 » lör 26 maj 2012, 11:51

Jacob skrev:
jam007 skrev: Du känner till att Bibeln i vissa kretsar anses vara skriven/inspirerad av en god, allsmäktig och omnipotent gud?
Jag känner till det.
Varför förstår du inte då att ateistbibeln är relevant. Du har inga problem med logiken bakom en god, allsmäktig och omnipotent gud som uppmuntrar till tex. folkmord?

Ang. SvK:
SvK ansluter sig till den katolska traditionen, alltså att kyrkans tolkning av Bibeln definierar läran. Rätt naturligt för en stor organisation som vill behålla sin auktoritet och sin hierarki med biskopar och präster. De gör det dock mer informellt än katolska kyrkan.
Men även inom SvK finns det de som hävdar Bibelns auktoritet. Tex: Evangelisk Luthersk Mission - Bibeltrogna Vänner
Anders M
Medlem av Uppsalainitiativet
"{The} existence of an unsolved problem in physics is not evidence for a supernatural explanation any more than the existence of an unsolved crime is evidence that a ghost committed it." / David Deutsch

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » sön 27 maj 2012, 14:28

Jacob skrev:
anundi skrev: Jakob (Ateistbibeln) CITERAR en text rakt av. Det är du, och Jacob (med C), som menar att detta citerande är ondskefullt och felaktigt eller rentav bedrägligt.
Jag tycker att sajten är ett exempel på ohederlig kritik.
Bild
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » sön 27 maj 2012, 15:09

Bild

Användarvisningsbild
Jakob
Kontakt:

Inlägg av Jakob » sön 27 maj 2012, 17:45

Jacob skrev:Känner du till att Svenska Kyrkan anser att Bibeln är skriven av människor?
Jacob, då känner du säkert också till att det första man kan läsa på Svenska Kyrkans hemsida om yrket präst är att
"En präst skall predika Guds ord"?
Bild

Sen måste jag stämma in i vad som sagts tidigare här. Svenska Kyrkan är en väldigt liten del av hela kristenheten.
Du anar inte hur mycket tokigheter som döljer sig i bibeln
AteistBibeln.se
Ateistbibeln som App

Användarvisningsbild
Jakob
Kontakt:

Inlägg av Jakob » sön 27 maj 2012, 18:32

E_manuel skrev:Jakob,

1) Fundamentalistiska bokstavstroende må leva i en illusion om att de läser Bibeln bokstavligt, men det är grundat i en dålig förståelse för kognition och verkligheten. Att läsa Bibeln "bokstavligt" är en illusion. Hur du än vrider och vänder på det så måste bibeln - och all kommunikation för den del - TOLKAS. Det fundamentalister vill säga med att de läser "bokstavligt" är att de inte tolkar. Att de på något magiskt sätt tar bort sina egna glasögon och läser bibeln utan glasögon.

2) Om det finns något problem i detta så är det att du själv inte problematiserar detta, utan legitimerar deras glasögon-fria-tolkning som någon slags realitet. Det är ingen realitet det är svammel. Bokstavsläsning existerar inte.

3) Eftersom all läsning är en tolkning så är din tolkning lika valid som vilken annan som helst. Din läsning är knappast en ateists läsning. Det är knappast en seriös läsning eftersom den inte har en ansats till hermeneutik. Det är Jakobs läsning. En mer passande titel vore Jakob Läser Bibeln .se

4) Om du tycker att en liberal läsning av Bibeln vore att föredra så skulle du göra dessa fundamentalistiska virrpannor en tjänst och lära dem en akademisk ansats som bygger på hermeneutik. Detta skulle leda till mindre eccentriska egensinniga tolkningar av Bibeln. Såsom din egen.

5) Det som är intressant är att du propagerar för din egna tolkning på samma sätt som en fundamentalist. Din tolkning är som bäst en av många, och en mer uppriktig approach vore att försöka förstå flera tolkningar och presentera dessa jämte din egen. Annars blir du fanatiskt i ditt propagerande för din egen tolkning som en fundamentalist
"E_manuel"; eller, ja, ditt namn är ju hemligt..
Du har missuppfattat min hållning.
Jag vill visa att bibeln förlorar trovärdighet när man blir medveten om hela dess innehåll.
Eftersom jag inte tror att någon av texterna är inspirerad av något gudaväsen har jag ingen anledning att tolka något av innehållet.
Den som vill tro på den kristna guden där emot, måste ägna sig åt avancerad rationalisering och cherry picking av texter.
6) Du verkar göra ett stort nummer av att Torah och Paulus förmaningar på något sätt skulle gälla alla i alla tider, och att en läsning av Bibeln som inte ser det så (som dig) är cherry picking. Denna ansats - att alla kristna borde mena så och menar så - är en halmgubbe som turnerar det här forumet flera varv varje dag
Nå ja. Jag lämnar inte direkt Jesus i sticket. Jag har 120 citat relaterade till karln i uppslagsverket.
Min poäng är att varken Torah, Paulus, eller Jesus budskap bör gälla i nutid.
Att kristna plockar smultronen ur dessa texter är allt annat än en halmgubbe. Det vet du.

Själv kan jag gärna hålla med om att vissa textrader plockade ut sitt sammanhang (bibeln) kan vara riktigt fina.
Du anar inte hur mycket tokigheter som döljer sig i bibeln
AteistBibeln.se
Ateistbibeln som App

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » mån 28 maj 2012, 08:59

Jakob skrev:Sen måste jag stämma in i vad som sagts tidigare här. Svenska Kyrkan är en väldigt liten del av hela kristenheten.
OK, men då tycker jag nog att du borde översätta din sajt till spanska m.fl. språk om du i själva verket mest riktar dig till katoliker.
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » mån 28 maj 2012, 10:29

OK, men då tycker jag nog att du borde översätta din sajt till spanska m.fl. språk om du i själva verket mest riktar dig till katoliker.
Du fortsätter att sätta foten i munnen, och precis som tidigare så har du helt missat poängen med sajten. Läs om vad du just skrev och ta en rejäl funderare tills du kommer på varför den kommentaren är fullständigt idiotisk.
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

sicher

Inlägg av sicher » mån 28 maj 2012, 19:23

Jacob skrev:
Jakob skrev:Sen måste jag stämma in i vad som sagts tidigare här. Svenska Kyrkan är en väldigt liten del av hela kristenheten.
Oj. Kan du beskriva hur du kom till den slutsatsen?

/M

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » tis 29 maj 2012, 08:19

Jacob skrev:Om man väljer att bara citera det negativa, då har man ju inte alls visat vad Bibeln "faktiskt" innehåller. Den innehåller ju inte bara negativa saker, eller hur?
Jag håller inte med. Om jag slår upp en bok och citerar den rakt av, då har jag citerat det som den faktiskt innehåller. Utan omsvep, utan egna eller andras tolkningar. Det betyder inte att den bara innehåller det. Men den innehåller det.

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » tis 29 maj 2012, 16:06

Jacob skrev: Om man väljer att bara citera det negativa, då har man ju inte alls visat vad Bibeln "faktiskt" innehåller. Den innehåller ju inte bara negativa saker, eller hur?
Och om man bara lyfter fram det positiva får folk då en rättvisande bild av Bibeln? Kan du namnge någon bibelsajt där det negativa lyfts fram samtidigt med det positiva?

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » tis 29 maj 2012, 17:43

Blenda skrev:Och om man bara lyfter fram det positiva får folk då en rättvisande bild av Bibeln? Kan du namnge någon bibelsajt där det negativa lyfts fram samtidigt med det positiva?
Om jag tolkar Jacob rätt finns det inget som är negativt i sig, bara negativa tolkningar av Bibelverser. Men samtidigt är det negativt att citera delar ur Bibeln. Stämmer det, Jacob?

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » tis 29 maj 2012, 18:44

anundi skrev: Om jag tolkar Jacob rätt finns det inget som är negativt i sig, bara negativa tolkningar av Bibelverser.
Det finns säkert mycket negativt i Bibeln men det hör inte till saken. Jag försvarar inte Bibeln, detta är en missuppfattning.
anundi skrev:Men samtidigt är det negativt att citera delar ur Bibeln. Stämmer det, Jacob?
Nej, det stämmer inte att jag tycker att det är negativt att citera delar ur Bibeln.
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » tis 29 maj 2012, 18:49

Blenda skrev:Och om man bara lyfter fram det positiva får folk då en rättvisande bild av Bibeln? Kan du namnge någon bibelsajt där det negativa lyfts fram samtidigt med det positiva?
Men vad är felet med det då? Att lyfta fram det positiva? Är det fel att lyfta fram positiva citat från Einstein eftersom han hade fel ibland?
Felet med hela världen är negativitet, att folk lyfter fram negativa saker hos andra människor/kulturer/raser/religioner i tid och otid.
Denna negativitet är destruktiv, den leder inte fram till något bra. Speciellt inte när den är falsk och ondsint.
Världen behöver mer av optimism och positivitet, varför inte ta fram det bästa av allt, plocka de godaste russinen ur alla de finaste kakorna?
Varför är det fel?

Skriv svar