"Gud ledde Brevik"

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Radikalrealist

"Gud ledde Brevik"

Inlägg av Radikalrealist » tor 24 maj 2012, 22:33

Användarvisningsbild
VeVeN

Re: "Gud ledde Brevik"

Inlägg av VeVeN » tor 24 maj 2012, 22:50

Intressant att det är just teologer som riktar en såpass allvarlig anklagelse mot Farbror Gud. Det hade man inte väntat från det hållet.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
Olle.

Inlägg av Olle. » tor 24 maj 2012, 22:56

Att uppnå titeln fil dr/PhD verkar enligt mina ytterst grunda efterforskningar kräva 9 års studier (tar gärna emot rättelser). Är lite nyfiken på vad man gör i 9 år för att komma fram till slutsatser som denna.

Tubba

Inlägg av Tubba » lör 26 maj 2012, 16:17

Luthersk Mission? Låter mer Calvinskt.

Resonemangen blir väl sådana när man drar dem ad absurdum, lite som när min bror (Livets Ord) erkände att ja, Gud gav Pol Pot den auktoritet han hade ihjäl en tredjedel av Kambodjas befolkning med.
// L. C. Nielsen

Beautiful Railway Bridge of the Silv’ry Tay!
Alas! I am very sorry to say
That ninety lives have been taken away

Användarvisningsbild
Shudnawz

Inlägg av Shudnawz » tis 29 maj 2012, 09:45

Det jag finner mest bisarrt är just uttalandet
Gud vägledde Breivik, men Gud och Breivik hade olika avsikter med massakern. Guds avsikt var god [...]
Jag undrar hur många skottskadade, psykiskt ärrade och anhöriga som känner bara en aning vilja att uföra en av "guds goda massakers" på de här idioterna.
Slow is smooth, smooth is fast

Jag talar inte för VoF, Skåne, Sverige, Europa, mänskligheten eller någon annan än mig själv. Och knappt det.

Alla idéer värda att driva, är värda att överdriva.

Englund

Inlägg av Englund » tis 29 maj 2012, 10:55

Tubba skrev:Gud gav Pol Pot den auktoritet han hade ihjäl en tredjedel av Kambodjas befolkning med.
Jag har svårt att tänka mig att denne man haft ihjäl en tredjedel av Kambodjas befolkning؟
Bild
Nu är då och framtiden är för alltid!

Användarvisningsbild
Ola

Inlägg av Ola » tis 29 maj 2012, 11:00

Ts, snart kommer du påstå att det inte var den här mannen som planerade elfte september också?!
Bild
You sit there and you thump your Bible, and you say your prayers,
and it didn't get you anywhere! Talk about your psalms, talk about John 3:16...
Austin 3:16 says I just whooped your ass!
- Stone Cold Steve Austin

Tubba

Inlägg av Tubba » tis 29 maj 2012, 23:30

Englund skrev:
Tubba skrev:Gud gav Pol Pot den auktoritet han hade ihjäl en tredjedel av Kambodjas befolkning med.
Jag har svårt att tänka mig att denne man haft ihjäl en tredjedel av Kambodjas befolkning؟
Bild
Black tie är en jävligt ful klädkod.
// L. C. Nielsen

Användarvisningsbild
yrara

Inlägg av yrara » ons 30 maj 2012, 08:02

Bild

Tubba

Inlägg av Tubba » ons 30 maj 2012, 14:15

Jag förstår verkligen inte heller hur den totalt vidriga vingkragen kan ha blivit så populär. Det borde vara olagligt att ha annat än en butto-down när man har fluga på sig.
// L. C. Nielsen

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » sön 23 dec 2012, 17:43

Breivik, liksom en stor del av Counterjihad-rörelsen, är inte troende kristen, men han vill använda kristendomen som verktyg för att upprätthålla den västerländska civilisationen.

Om vi tänker oss att kristendomens Gud finns, och betraktar socialdemokrater och muslimer som avfällingar, så skulle det vara en intressant twist att han leder en icketroende som utnyttjar kristendomens namn, till att döda avfällingarna.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Röda Nejlikan

Inlägg av Röda Nejlikan » ons 09 jan 2013, 13:55

Knurd skrev:Breivik, liksom en stor del av Counterjihad-rörelsen, är inte troende kristen, men han vill använda kristendomen som verktyg för att upprätthålla den västerländska civilisationen.

Om vi tänker oss att kristendomens Gud finns, och betraktar socialdemokrater och muslimer som avfällingar, så skulle det vara en intressant twist att han leder en icketroende som utnyttjar kristendomens namn, till att döda avfällingarna.
Du har rätt att de antagligen inte är särskilt religiösa av sig. Det är snarare ett symptom på den konservatism de hänger sig åt. Precis som SD vurmar för ett svenskt 50-tal, där alla hjälpte alla och flickor bar klänning och pojkar hade mössor. De mer extrema som Breivik, ser sig som korsriddare som försvarar det som är rent och ädelt. De lånar bara uttryck från religionen för att dessa passar deras världsbild och förmedlar hur de ser på sig själva och vad de slåss för.
However, our modern scientific understanding of human genetic diversity flies in the face of all of our social stereotypes.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » tor 10 jan 2013, 12:52

Tubba skrev:Jag förstår verkligen inte heller hur den totalt vidriga vingkragen kan ha blivit så populär. Det borde vara olagligt att ha annat än en butto-down när man har fluga på sig.
Det är tvärtom faktiskt. Den lilla antydningen till krage på frackskjortor kommer från slutet av 1800-talet. Innan dess var kragarna nästan helt raka.

Men resten modet har ju gått mot större och större flärpar, men rekorden från 70-talet är ju tur är över nu.

Dessutom ska man inte ha vanliga skjortor till smoking/tuxedo eller frack.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » tor 10 jan 2013, 13:49

Anders skrev:Dessutom ska man inte ha vanliga skjortor till smoking/tuxedo eller frack.
Håller jag med om, men t-shirt är alltid rätt.

Tubba

Inlägg av Tubba » tor 10 jan 2013, 13:53

Jo, jag vet att den är äldre än turndown-kragen.

Vad jag framför allt har svårt för är modeller där flärparna är väldigt små. Gladstonemodeller, där de är större, är helt O.K.
// L. C. Nielsen

Skriv svar