De mindre trevliga bitarna i bibeln

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
E_manuel

De mindre trevliga bitarna i bibeln

Inlägg av E_manuel » lör 26 maj 2012, 19:48

Flabbergasted skrev:Det vi säger är att en betydande andel av dagens kristna väljer att strunta i de mindre trevliga bitarna i bibeln. Ifrågasätter du det påståendet?
Nej, jag förstår inte vad du menar.

Kan du konkretisera, vilka är den betydande andelen? Utmärks de av något särskilt? T ex ålder, kön eller etnicitet?

Vilka bitar pratar du om?

Vad menar du med struntar? Struntar de i att läsa dem alls?

Vad är orsaken till att de struntar?

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Re: De mindre trevliga bitarna i bibeln

Inlägg av Anders H » lör 26 maj 2012, 20:02

E_manuel skrev:
Flabbergasted skrev:Det vi säger är att en betydande andel av dagens kristna väljer att strunta i de mindre trevliga bitarna i bibeln. Ifrågasätter du det påståendet?

Kan du konkretisera, vilka är den betydande andelen? Utmärks de av något särskilt? T ex ålder, kön eller etnicitet?

Vilka bitar pratar du om?

Vad menar du med struntar? Struntar de i att läsa dem alls?

Vad är orsaken till att de struntar?
Som kyrkobesökare (kommer från kristen familj) vet jag att alla sektioner inte väljs lika ofta. Men exakt vad det beror på, måste ju någon som tillhör religionen svara på. Jag vet ju inte varför inte smurfister läser alla smurftexter lika ofta, eller hur de väljer smurftexter.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Användarvisningsbild
Per
Avstängd

Inlägg av Per » lör 26 maj 2012, 21:42

E_manuel skrev:Vilka bitar pratar du om?
Det finns en mycket bra hemsida, ateistbibeln.se. Kolla in den, du kommer få ett gott skratt!
"I shall simply say that those who offer false consolation are false friends." /Hitchens

E_manuel

Inlägg av E_manuel » lör 26 maj 2012, 22:09

Anders H skrev: Som kyrkobesökare (kommer från kristen familj) vet jag att alla sektioner inte väljs lika ofta. Men exakt vad det beror på, måste ju någon som tillhör religionen svara på. Jag vet ju inte varför inte smurfister läser alla smurftexter lika ofta, eller hur de väljer smurftexter.
Bibeln innehåller 66 böcker, 1198 kapitel, ca 30 000 verser.

Är det eftersträvansvärt att alla bibelböcker ska läsas lika ofta? Är det rimligt att begära att de ska göra det? Ska samtliga 1198 kapitel följa något slags roteringssytem?

Är det tillåtet att ha favoritverser, -kapitel och -böcker? Är det rimligt att anta att de läses oftare än andra?

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » lör 26 maj 2012, 22:18

Efter allt ditt gnäll är det väl vi som ska fråga dig det.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

E_manuel

Inlägg av E_manuel » lör 26 maj 2012, 22:26

Anders H skrev:Efter allt ditt gnäll är det väl vi som ska fråga dig det.
Hur menar du?

Användarvisningsbild
Meanderdahl

Inlägg av Meanderdahl » lör 26 maj 2012, 22:35

E_manuel skrev: Är det tillåtet att ha favoritverser, -kapitel och -böcker? Är det rimligt att anta att de läses oftare än andra?
Självklart är det tillåtet. Även jag har mina favoritverser. Problemet för mig börjar först när någon påstår sig veta något om vad Gud tycker och tänker genom att hänvisa till en viss vers i bibeln, samtidigt som de påstår att en annan vers bara är författarens egna påhitt. Fortfarande har ingen kunnat förklara hur man vet vilka delar är påhittade.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » lör 26 maj 2012, 23:25

E_manuel skrev:Vad menar du med struntar? Struntar de i att läsa dem alls?
Ibland kan man inte ens läsa dem. Bibeln jag fick vid konfirmationen var censurerad. Alla "känsliga" bitar var helt enkelt bortklippta.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » sön 27 maj 2012, 06:37

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » sön 27 maj 2012, 06:49

Det här är nog ett exempel på hur individuella beteenden skapar sociala fenomen.

Folk läser i regel inte bibeln, åtminstone inte noggrant. Den är 1500 sidor.
Folk utgår i regel från att andra läst bibeln och de kan därför lita på dem då de säger att den är vettig och bra. De för detta vidare.
De vågar inte erkänna att de själva inte läst den.

De blir därför väldigt förvånade när man plockar fram något av guldkornen. De tror inte ens att de är citat ur bibeln.

Prästen presenterar naturligtvis en censurerad variant om de använder Bibeln överhuvudtaget.

En intressant men väldigt liten del av detta är puritanska rörelser som menar att t.ex. musik är syndigt. Om man nu skall hitta på och låtsas som att bibeln tycker något, skall man inte hitta på något som är mer anpassat?
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » sön 27 maj 2012, 09:21

Mindre trevliga bitar i bibeln är väl 1:a, 2:a, och 4:e Moseböckerna, där Gud antingen begår folkmord och massakrer, eller anstiftar till det (Syndafloden, Egyptens plågor, Israeliternas erövringar). Sedan minns jag att Job inte målar en trevlig bild av Gud, för massor av "statister" blir dödade av honom bara för att plåga huvudpersonen.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » sön 27 maj 2012, 10:20

Vore intressant att göra en liten översikt av urvalet i bibelparafraser riktade till barn. Barnbiblarnas urval torde fokusera sig på de delar av bibeln som kristna ser som trevligast.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » sön 27 maj 2012, 17:32

E_manuel skrev:
Värst vad du blev oförstående plötsligt, det är inte direkt en krånglig mening.
E_manuel skrev:Kan du konkretisera, vilka är den betydande andelen? Utmärks de av något särskilt? T ex ålder, kön eller etnicitet?
Nej, varför skulle de utmärkas av något särskilt? Eller hävdar du att en majoritet av dagens kristna är bokstavstroende fundamentalister?
E_manuel skrev:Vilka bitar pratar du om?
De bitarna som vi gett exempel på om och om igen, t.ex. hur Gud (och Jesus med för den delen) uppmanar till folkmord, barnamord, kvinnoförakt och allmänt våldsförespråkande och inskränkt beteende. Du kan läsa t.ex. på ateistbibeln.se för att hitta fler exempel.
"Struntar" i första hand betydelsen "inte låtsas om", men även "inte är riktigt medvetna om att de finns där" och "hittar på krystade bortförklaringar om varför de inte betyder vad de faktiskt säger" är relevanta variationer.
E_manuel skrev:Vad är orsaken till att de struntar?
Orsakerna till att de struntar i dem finns det säkerligen en uppsjö av (vilka är dina orsaker?) men en vanlig orsak skulle jag säga är att de inte vill förstöra sin världsbild där de betraktar Bibeln som "den goda boken" som kan ge dem såväl relevant moralisk vägledning som kunskap om hur världen ser ut.
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » sön 27 maj 2012, 20:49

Kyrkoordningen
Gudstjänstböckerna
1 § Svenska kyrkans gudstjänstböcker är, förutom Bibeln, Den svenska kyrkohandboken, Den svenska
psalmboken, Den svenska evangelieboken och En liten bönbok. Dessa ska som uttryck för Svenska
kyrkans tro, bekännelse och lära antas av kyrkomötet.

Användningen av Svenska kyrkans gudstjänstböcker
[...]
3 § Den svenska kyrkohandboken ska användas vid huvudgudstjänster och kyrkliga handlingar. Den
används även vid församlingens gudstjänster i övrigt.
Den pinfärska Förslag Kyrkohandbok för Svenska kyrkan del I.

Trevlig läsning.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Användarvisningsbild
Jakob
Kontakt:

Inlägg av Jakob » mån 28 maj 2012, 10:53

Thomas P skrev:
Ibland kan man inte ens läsa dem. Bibeln jag fick vid konfirmationen var censurerad. Alla "känsliga" bitar var helt enkelt bortklippta.
What?!!

Detta måste du berätta mer om.
Vem hade gjort detta?
I vilken kyrka/församling?
Hur såg det ut?
Har du kvar bibeln?

Egentligen borde alla biblar som ges till barn under 15 behandlas på detta vis.
Alternativt lämnas med en varningstext som denna >>
Du anar inte hur mycket tokigheter som döljer sig i bibeln
AteistBibeln.se
Ateistbibeln som App

Skriv svar