De mindre trevliga bitarna i bibeln

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Sensemaker

Re: De mindre trevliga bitarna i bibeln

Inlägg av Sensemaker » ons 30 maj 2012, 11:06

micke.d skrev:
Sensemaker skrev:Har du tanks kan inte ens en fiende hjälpt av Gud motstå dig. Yeah! Heja stridsvagnar!
Eh. Du vet att det sannolikt var såna här, va?
Bild
Jadå, jag kan min militärhistoria. Det är väl mest på svenska som antikens stridsvagnar betecknas med samma ord som dagens tanks. Huruvida det är hästdragna vagnar eller riktiga tanks som gör den förment allmäktige gudens hjälp verkningslös är dock inte så relevant för min poäng; också Gud har, enligt bibeln, sin kryptonit.

Sensemaker

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » ons 30 maj 2012, 12:18

E_manuel skrev:
Meanderdahl skrev:Problemet för mig börjar först när någon påstår sig veta något om vad Gud tycker och tänker genom att hänvisa till en viss vers i bibeln, samtidigt som de påstår att en annan vers bara är författarens egna påhitt. Fortfarande har ingen kunnat förklara hur man vet vilka delar är påhittade.
Vad är alternativet?
Att inte över huvud taget använda Bibeln som referens.
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » ons 30 maj 2012, 12:35

Sensemaker skrev:Huruvida det är hästdragna vagnar eller riktiga tanks som gör den förment allmäktige gudens hjälp verkningslös är dock inte så relevant för min poäng; också Gud har, enligt bibeln, sin kryptonit.
Det verkar ju så.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » ons 30 maj 2012, 13:52

E_manuel skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Mindre trevliga bitar i bibeln är väl 1:a, 2:a, och 4:e Moseböckerna, där Gud antingen begår folkmord och massakrer, eller anstiftar till det (Syndafloden, Egyptens plågor, Israeliternas erövringar). Sedan minns jag att Job inte målar en trevlig bild av Gud, för massor av "statister" blir dödade av honom bara för att plåga huvudpersonen.
Hur försonar människor detta med sin tro? Det är väl det riktigt intressanta?
Min erfarenhet:
Genom att ignorera de otrevliga uppgifterna, och fokusera på den uttalade sensmoralen. Även om man är fullt övertygad om att berättelsen är helt sann och Gud agerade på det viset.

Ändamålet helgar medlen.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » tor 31 maj 2012, 13:31

Flabbergasted skrev:
E_manuel skrev:
Meanderdahl skrev:Problemet för mig börjar först när någon påstår sig veta något om vad Gud tycker och tänker genom att hänvisa till en viss vers i bibeln, samtidigt som de påstår att en annan vers bara är författarens egna påhitt. Fortfarande har ingen kunnat förklara hur man vet vilka delar är påhittade.
Vad är alternativet?
Att inte över huvud taget använda Bibeln som referens.
Haha, självklarheten i detta alternativ. :)

"VA?! Kan man verkligen strunta i Bibeln, FOR REAL?!"

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
bosjo

Inlägg av bosjo » tor 31 maj 2012, 15:46

E_manuel skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Mindre trevliga bitar i bibeln är väl 1:a, 2:a, och 4:e Moseböckerna, där Gud antingen begår folkmord och massakrer, eller anstiftar till det (Syndafloden, Egyptens plågor, Israeliternas erövringar). Sedan minns jag att Job inte målar en trevlig bild av Gud, för massor av "statister" blir dödade av honom bara för att plåga huvudpersonen.
»Intressanta» skulle jag inte vilja säga, snarare skrämmande. Se till exempel detta, eller detta, eller detta för att nu bara ta några exempel ur högen, från olika delar av världen. Jag förnekar inte att man kan bygga en acceptabel världsbild utifrån väl valda bibelcitat, men det beror mer på att man förstått tillräckligt mycket av verkligheten för att kunna välja rätt bibelställen än på bibeln själv.
My greatest fear in life is that noone will remember me when I am dead. -- Anonymous

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » tor 31 maj 2012, 15:49

bosjo skrev:
E_manuel skrev:
»Intressanta» skulle jag inte vilja säga, snarare skrämmande. Se till exempel detta, eller detta, eller detta för att nu bara ta några exempel ur högen, från olika delar av världen. Jag förnekar inte att man kan bygga en acceptabel världsbild utifrån väl valda bibelcitat, men det beror mer på att man förstått tillräckligt mycket av verkligheten för att kunna välja rätt bibelställen än på bibeln själv.
Ja det är skrämmande. Vi kan ju föreställa oss någon som idoliserar Timur Lenk eller någon annan historisk folkmördare tar till sig delar av hans tankesätt och bortförklarar hans illdåd.

Sensemaker

Användarvisningsbild
Meanderdahl

Inlägg av Meanderdahl » tor 31 maj 2012, 20:37

E_manuel skrev:
Meanderdahl skrev:Självklart är det tillåtet. Även jag har mina favoritverser.
Vilken är din favoritvers?
Om jag får välja en följd av verser så kan jag ta två ställen som jag gillar:

Matthew 5-7: Bergspredikan Jag måste säga att jag förstår varför bergspredikan är så pop. Jag önskar att jag kunde skriva sådär.

Exodus 15 v 2-18: Segersång i exodus efter att Gud dränkt en egyptisk armé. Det finns på något sätt en fantastisk musikalisk kraft och ett galet rus i denna sång. Genast jag läste sången kunde jag föreställa mig exakt hur den skulle låta.
E_manuel skrev:
Vad är alternativet?
Att inte påstå sig veta något om vad Gud tycker och tänker. Att läsa och uppskatta bibeln för dess litterära kvaliteter.

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » mån 04 jun 2012, 09:53

Lena Anderssons sommarprogram 2005 innehöll en hel del mindre trevliga bitar från NT.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=2728057

Användarvisningsbild
Spiff00

Inlägg av Spiff00 » mån 04 jun 2012, 12:06

Tack för länken. Verkligt intressant lyssning för någon som inte bryr sig om att borsta av sanden.
Jag är inte VoF-medlem, och som representant för mig själv tänker jag på vad jag skriver.

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » mån 04 jun 2012, 12:10

Förlåt en näsvis fråga men varför citerar du bibelverser på engelska och t o m använder dig av de engelska namnen på böckerna?
We are the dead

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » mån 04 jun 2012, 18:07

Xantippa skrev:
Förlåt en näsvis fråga men varför citerar du bibelverser på engelska och t o m använder dig av de engelska namnen på böckerna?
Kanske en förklaring:
http://en.wikipedia.org/wiki/King_James_Only_movement
:smile2:
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Meanderdahl

Inlägg av Meanderdahl » mån 04 jun 2012, 19:21

Xantippa skrev:
Det var väl ingen näsvis fråga :smile2: . Jag tycker helt enkelt den engelska versionen av bergspredikan är vackrare än den svenska, rent språkligt. Dendär segersången har jag nog aldrig ens läst på svenska (borträknat att jag själv fritt översatt delar av den till min modersdialekt som är nästan-svenska).

97 % av vad jag läst av bibeln har jag nog läst från KJV. Det har förstås inget med någon movement att göra, utan det kom sig att det när jag fick för mig en gång att suga ner en bibel fanns flera versioner varav KJV där och då verkade mest intressant. Att den skulle vara en mer "äkta" bibel än någon annan modernare version skriver jag inte under på.

Skriv svar