De mindre trevliga bitarna i bibeln

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Sensemaker

Re: De mindre trevliga bitarna i bibeln

Inlägg av Sensemaker » mån 28 maj 2012, 13:40

Dûrion Annûndil skrev:Mindre trevliga bitar i bibeln är väl 1:a, 2:a, och 4:e Moseböckerna, där Gud antingen begår folkmord och massakrer, eller anstiftar till det (Syndafloden, Egyptens plågor, Israeliternas erövringar). Sedan minns jag att Job inte målar en trevlig bild av Gud, för massor av "statister" blir dödade av honom bara för att plåga huvudpersonen.
Dude, vad gäller vild, folkmordisk framfart av Israeliterna är Joshua är värre, kanske värst. Samuels- och Krönikeböckerna har nog också mer sådant än moseböckerna. I Uppenbarelseboken har Gud som bekant ihjäl hela mänskligheten på ett synnerligen hårt och spektakulärt sett.

Sensemaker

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » tis 29 maj 2012, 08:14

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » tis 29 maj 2012, 13:48

1 Mos 18-19 (Sodom & Gomorra) är ofta predikat och citerat i samband med anti-HBT-aktivitet i de flesta frikyrkor.
Men sista stycket i 1 Mos 19 tror jag att de brukar hoppa över :lol:

http://www.bibeln.se/las/2k/1_mos#q=1+Mos+19

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tis 29 maj 2012, 19:23

Sensemaker skrev:Dude, vad gäller vild, folkmordisk framfart av Israeliterna är Joshua är värre, kanske värst. Samuels- och Krönikeböckerna har nog också mer sådant än moseböckerna. I Uppenbarelseboken har Gud som bekant ihjäl hela mänskligheten på ett synnerligen hårt och spektakulärt sett.
Till Hans försvar så är väl de krigen inte uttalat pådrivna av guden, och Uppenbarelseboken har inte hänt än... Men det utlovas ju sannerligen otrevligheter av bibliska proportioner. :smile2:
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » tis 29 maj 2012, 20:02

Dûrion Annûndil skrev:
Sensemaker skrev:Dude, vad gäller vild, folkmordisk framfart av Israeliterna är Joshua är värre, kanske värst. Samuels- och Krönikeböckerna har nog också mer sådant än moseböckerna. I Uppenbarelseboken har Gud som bekant ihjäl hela mänskligheten på ett synnerligen hårt och spektakulärt sett.
Till Hans försvar så är väl de krigen inte uttalat pådrivna av guden, och Uppenbarelseboken har inte hänt än... Men det utlovas ju sannerligen otrevligheter av bibliska proportioner. :smile2:
Brotten mot mänskligheten i Joshua, Domarboken, Samuels- och Krönkeböckerna är närmast oräkneliga och ofta är det direkt på gudomlig order. Om inte sker de med tydligt gudomligt gillande och hjälp eller är åtminstone utfört av någon som har och bibehåller Guds stöd. Jag tror inte att på något ställe i böckerna fördömer Gud någonsin ett enda av de många folkmord som utförs på icke-judar. Däremot blir han genom profeten Samuel 1 Sam 15 förbannad på Saul för att denne dödat amalekiterna, män kvinnor och barn. Ja, han är inte arg över folkmordet förstås. Nejnej, han är arg för att Saul bara dödade män kvinnor och barn. Boskapen lät han leva trots att Gud tydligt sagt åt honom att döda allt. Saul straffas förstås...

Här når Jehovas blodtörst ren Monty Python nivå.

Här är brick testaments version

http://www.bricktestament.com/king_saul ... 12-13.html

Sensemaker

E_manuel

Inlägg av E_manuel » ons 30 maj 2012, 08:32

Meanderdahl skrev:Självklart är det tillåtet. Även jag har mina favoritverser.
Vilken är din favoritvers?
Meanderdahl skrev:Problemet för mig börjar först när någon påstår sig veta något om vad Gud tycker och tänker genom att hänvisa till en viss vers i bibeln, samtidigt som de påstår att en annan vers bara är författarens egna påhitt. Fortfarande har ingen kunnat förklara hur man vet vilka delar är påhittade.
Vad är alternativet?

E_manuel

Inlägg av E_manuel » ons 30 maj 2012, 08:34

Dûrion Annûndil skrev:Mindre trevliga bitar i bibeln är väl 1:a, 2:a, och 4:e Moseböckerna, där Gud antingen begår folkmord och massakrer, eller anstiftar till det (Syndafloden, Egyptens plågor, Israeliternas erövringar). Sedan minns jag att Job inte målar en trevlig bild av Gud, för massor av "statister" blir dödade av honom bara för att plåga huvudpersonen.
Hur försonar människor detta med sin tro? Det är väl det riktigt intressanta?

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » ons 30 maj 2012, 08:39

E_manuel skrev:
Man ursäktar det med att "Det fanns nog en mening" o.s.v. Sedan finns det väl de också som gillar tanken på att andra ska bli straffade och pinade - folk som inte gillar människor helt enkelt och som inte ser kärleksbudskapet som det viktigaste, olyckliga människor som mår dåligt själva, känner sig orättvist behandlade av livet och hoppas på att en Gud ska utjämna och göra även andras liv till ett helvete. Tror jag.

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » ons 30 maj 2012, 08:47

E_manuel skrev:
Meanderdahl skrev:Självklart är det tillåtet. Även jag har mina favoritverser.
Vilken är din favoritvers?
Ifall jag får svara är det Dom 1:19:

"Och HERREN var med Juda, så att de intogo bergsbygden; men de kunde icke fördriva dem som bodde i dalbygden, därför att dessa hade stridsvagnar av järn."

Har du tanks kan inte ens en fiende hjälpt av Gud motstå dig. Yeah! Heja stridsvagnar!

Fast Hezekiel 20:19-20 har sin charm.

Sensemaker

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » ons 30 maj 2012, 08:48

E_manuel skrev:
"Det var en annan tid" (Ja den är dålig.)

Sensemaker

Användarvisningsbild
amandaduregard
Kontakt:

Inlägg av amandaduregard » ons 30 maj 2012, 09:17

E_manuel skrev:Vilken är din favoritvers?
Jag vill svara!
Matt 5 kap skrev:38 Ni har hört att det blev sagt: Öga för öga och tand för tand. 39 Men jag säger er: värj er inte mot det onda. Nej, om någon slår dig på högra kinden, så vänd också den andra mot honom. 40 Om någon vill processa med dig för att få din skjorta, så ge honom din mantel också. 41 Om någon vill tvinga dig att följa med en mil i hans tjänst, så gå två mil med honom. 42Ge åt den som ber dig, och vänd inte ryggen åt den som vill låna av dig.

43 Ni har hört att det blev sagt: Du skall älska din nästa och hata din fiende. 44 Men jag säger er: älska era fiender och be för dem som förföljer er; 45 då blir ni er himmelske faders söner. Ty han låter sin sol gå upp över onda och goda och låter det regna över rättfärdiga och orättfärdiga.
Gillar jag för att det är ett utmanande pacifistiskt budskap, det funkar inte i praktiken (iaf inte alltid) men är ändå väldigt inspirerande.

Den här är också väldigt fin, även om jag tänker på min make snarare än på Gud:
Ps 23:4 skrev:Inte ens i den mörkaste dal
fruktar jag något ont,
ty du är med mig,
din käpp och din stav gör mig trygg.
Men det är väl ingen som bryr sig om vad jag tycker.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » ons 30 maj 2012, 10:25

Jag är väldigt förtjust i texterna som beskriver kvinnans roll i familjen (Ef 5), och kvinnans roll i församlingen (1 Kor 11). Dessutom älskar jag den heltokiga lagen om orena flytningar (3 Mos 15) och artklassificeringen som gör fladdermusen till en fågel (3 Mos 11).
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Thomas P

Inlägg av Thomas P » ons 30 maj 2012, 10:34

Jakob skrev:
Thomas P skrev:Bibeln jag fick vid konfirmationen var censurerad. Alla "känsliga" bitar var helt enkelt bortklippta.
What?!!
Detta måste du berätta mer om.
Vem hade gjort detta?
I vilken kyrka/församling?
Hur såg det ut?
Har du kvar bibeln?
Det handlar om "Bibeln i urval och bild" som jag fick av svenska kyrkan i Hässelby. Det enda man som läsare ser av censureringen är att versnumren har luckor. Först genom att jämföra med en komplett version får man klart för sig vad som plockats bort.

Tillägg apropå Sodom och Gomorra. Ur 1 mos 19 finns endast verserna 15-17 och 23-29 med vilket gör historien rätt obegriplig.
Senast redigerad av 1 Thomas P, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » ons 30 maj 2012, 10:37

Sensemaker skrev:Har du tanks kan inte ens en fiende hjälpt av Gud motstå dig. Yeah! Heja stridsvagnar!
Eh. Du vet att det sannolikt var såna här, va?
Bild
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » ons 30 maj 2012, 10:40

skeptiskelars skrev:1 Mos 18-19 (Sodom & Gomorra) är ofta predikat och citerat i samband med anti-HBT-aktivitet i de flesta frikyrkor.
Men sista stycket i 1 Mos 19 tror jag att de brukar hoppa över :lol:
passagen i 19:8 är värre: "Jag har två döttrar som ännu är orörda. Låt mig skicka ut dem till er, så kan ni göra med dem vad ni vill, bara ni inte gör något mot dessa män som har fått en tillflykt under mitt tak". Detta av den ende rättfärdige mannen :banghead:

Skriv svar