Fiendens fiende och ansvar

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Vidugavia

Re: Fiendens fiende och ansvar

Inlägg av Vidugavia » fre 08 jun 2012, 11:02

Dûrion Annûndil skrev:
Vidugavia skrev:Bör jag på något sätt ta aktivt avstånd från fiendens otrevliga fiende för att kunna driva kampanj mot fienden med hedern i behåll?
Nämnda situationer tyder väl på att det tyvärr blir nödvändigt i slutändan, även om det inte borde krävas.
Det är lite det jag funderar på. Vilket förhållande till fiendens otrevliga fiende kan krävas av mig för att jag moraliskt inte ska vara befläckad av min ovälkomne vän?
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » fre 08 jun 2012, 11:15

Vidugavia skrev:
Dûrion Annûndil skrev:
Vidugavia skrev:Bör jag på något sätt ta aktivt avstånd från fiendens otrevliga fiende för att kunna driva kampanj mot fienden med hedern i behåll?
Nämnda situationer tyder väl på att det tyvärr blir nödvändigt i slutändan, även om det inte borde krävas.
Det är lite det jag funderar på. Vilket förhållande till fiendens otrevliga fiende kan krävas av mig för att jag moraliskt inte ska vara befläckad av min ovälkomne vän?
Att du går och fikar med honom efteråt.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » fre 08 jun 2012, 11:53

Vidugavia skrev:Vilket förhållande till fiendens otrevliga fiende kan krävas av mig för att jag moraliskt inte ska vara befläckad av min ovälkomne vän?
Det är som sagt skillnad på vad som moralfilosofiskt kan krävas av dig, och vad som i praktiken kommer krävas av dig. Världen är inte rättvis. :smile2:
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » fre 08 jun 2012, 22:29

Jag är redan besmittad med det den vite mannen Hitler gjorde, så det är kört hur jag än gör.

Eller också förnekar jag alla sorters påstådda skuldförhållanden som pådyvlats mig genom ytliga associationer.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » fre 08 jun 2012, 22:36

Vidugavia skrev:Vilket förhållande till fiendens otrevliga fiende kan krävas av mig för att jag moraliskt inte ska vara befläckad av min ovälkomne vän?
Argumentera både mot er gemensamma "fiende", men också "fiendens fiende" samtidigt? T. ex. "vissa X säger att Y är en dålig position på grund av Z. Detta är felaktigt på grund av A, men ett bättre argument är B".
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

tonyf

Inlägg av tonyf » lör 09 jun 2012, 02:38

Moridin skrev:
Argumentera både mot er gemensamma "fiende", men också "fiendens fiende" samtidigt? T. ex. "vissa X säger att Y är en dålig position på grund av Z. Detta är felaktigt på grund av A, men ett bättre argument är B".
Kan vara bra ibland. Men är också en mycket farlig stig att ge sitt accepterande till. Man skall kunna "Y är fel p.g.a. B". Om "Z" (eller möjligen "X") råkar vara aktuellt i det sammanhang man arbetar i för tillfället kan det vara mycket bra att eller i vissa fall nästintill nödvändigt att säga såsom Moridin föreslår. Men om de inte råkar vara så aktuella just för tillfället bör man nog oftast säga helt enkelt "Y är fel p.g.a. B". Man bör inte låta "X" sätta agendan genom att i ickerelevanta lägen alltid diskutera "Z". Och inte heller låta motståndare till "X" (alltså andra motståndare till "X" än en själv) sätta ens agenda.
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

Skriv svar