Jag gillar Jesusmyten

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Re: Jag gillar Jesusmyten

Inlägg av Suresh » fre 15 jun 2012, 10:36

John A skrev:Jesusmyten har varit en ingång för annan litteratur, nånting att förhålla sig till och vrida och vända på. Jag gillar Mästaren och Margarita där Bulgakov gör en twist på Jesushistorien och använder den för att kritisera byråkratin i sovjet. Avsnittet med storinkvisitorn i Bröderna Karamazov är väl annars det mest kända.
Jag har läst den och inspirerats av den med. Den fokuserar på Pontius Pilatus roll och hans tvång att under ett migränanfall döma den här idioten Ha Notsri som släpas upp på hans rum påstående att han är judarnas konung.

Mer spännande i Bugalkovs verk tycker jag dock att djävulens roll är. Den ortodoxa djävulen är en trickster, mer som en Loke ur Asasagorna än en Hel i helvetet. Hans roll är att pröva människornas moral genom att utsätta dem för frestelser.

Bröderna Karamazov känner jag inte till. Ett lästips?
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » fre 15 jun 2012, 10:42

Dûrion Annûndil skrev:
Suresh skrev:Jag myntade ordet "råateist" för någon som störs av att se något positivt med de religiösa traditionerna, alltså personer som startar trådar som heter "Får man uppskatta religiös musik?" och sådant.
Ja ja, men de behöver alltså inte bli besvärade av (den eventuella) kvalitéen, vilket du påstod.
Frågan är intressant. Vem stör sig mest över att en utställning om Jesus som läderbög fortfarande röner uppmärksamhet och får mycket mediaplats, kyrkan eller religionsmotståndarna.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
John A

Inlägg av John A » fre 15 jun 2012, 10:56

Suresh skrev:Jag har läst den och inspirerats av den med. Den fokuserar på Pontius Pilatus roll och hans tvång att under ett migränanfall döma den här idioten Ha Notsri som släpas upp på hans rum påstående att han är judarnas konung.
Ja, som jag tolkar det är Pilatus synd att han inte vågar stå emot systemet. Han är för feg för att rädda Jeshua trots att han kan och vill. Sen hämnas han på Judas för att stilla sitt samvete. Avsnitten med Woland, Fagot, Behemot och Azazello i Moskva är också lysande, när de jävlas med alla byråkrater, skvallerbyttor och gnidare i stan.

Bröderna Karamazov av Dostojevski är fantastisk den också. Avsnittet med storinkvisitorn är egentligen en historia som en karaktär i boken berättar. Det handlar om hur Jesus återuppstår i Sevilla och blir arresterad och förhörd av inkvisitionen. Inkvisitorn ifrågasätter behovet av Jesus, eftersom människorna ändå inte är förmögna hantera den frihet han erbjuder dem.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » fre 15 jun 2012, 11:44

Suresh skrev:Vem stör sig mest över att en utställning om Jesus som läderbög fortfarande röner uppmärksamhet och får mycket mediaplats, kyrkan eller religionsmotståndarna.
Jesustroende.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ecce_Homo_ ... %A4llning)
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » fre 15 jun 2012, 11:56

Suresh skrev: Bröderna Karamazov känner jag inte till. Ett lästips?
Absolut - när man väl fått lite grepp om alla namn som figurerar. 1000 sidor ca.

dogmatisk ikonoklast

Inlägg av dogmatisk ikonoklast » fre 15 jun 2012, 15:46

Idioten är väl den av Dostojevskijs texter som på det mest explicita sätt gör bruk av Jesushistorien. Protagonisten, Mysjkin, ska nog till och med vara en anspelning på Jesus.
In the blood cult of the misled youth, I've got a bad case of the yellow flashlight blues.

Skriv svar