Jag gillar Jesusmyten

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Re: Jag gillar Jesusmyten

Inlägg av Suresh » tor 14 jun 2012, 18:50

manifesto skrev:
Suresh skrev:
manifesto skrev: Nu är det ju inte bara Katolikerna (1 miljard ca) som är destruktiva. Jag tar det igen ... http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?p=583941#p583941
Så all religion är destruktiv, hela tiden, överallt och därför får man inte tycka om Jesus?

Talibanmanifesto.
Frågan är enkel. Leder läsandet om jesusmannen sammantaget till bättre människor och bättre samhällen? Historien och samtiden säger nej, och det är i ljuset av denna kunskap som jag finner det egendomligt att du insisterar på att verket erbjuder visdom och vägledning etc.

Det är någonting som inte stämmer.
Här är pusselbiten du saknar:

Jag skiter i historien och värjer mig för samtiden, för den luktar svett.

Sen får du väldigt gärna länka till dina påståenden om att religion gör världen sämre. Jag misstror dig inte, jag vill bara att du understryker någon av dina påståenden, eftersom du upprepar dem gång på gång. Jag vill ju inte missta dig för en fanatiker. Ett tips bara, har du många länkar att komma med, starta gärna en egen tråd om detta, eftersom jag avsåg att denna främst skulle handla om hur vi upplever Jesusgestalten som den beskrivs i Nya Testamentet eller som konstnärliga referens historien igenom.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
John A

Inlägg av John A » tor 14 jun 2012, 18:54

manifesto skrev: Nu är det ju inte bara Katolikerna (1 miljard ca) som är destruktiva. Jag tar det igen ... http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?p=583941#p583941
Nu tycker jag inte bilden är lika glasklar som du uppenbarligen gör. Kina och Ryssland är t ex inte speciellt religiöst präglade länder, men knappast några föredömen på alla de punkter du tagit fram. Har folk inte religion så hittar de på något annat att använda för att göra livet surt för sina medmänniskor, som marxism-leninism eller "kapitalism med asiatiska värderingar".
Med det sagt så är jag för sekularism, men det verkar mest funka i praktiken när folk är välgödda, trygga och betalar skatt.

Men jag fattar fortfarande inte vad det vi pratar om har att göra med huruvida man får lov att finna bibeln intressant, bra eller t o m inspirerande utan att fördenskull vara ett stort arsle. Jag tycker själv det går helt ok. Jag tycker t o m man kan vara kristen utan att vara ett stort arsle. Suresh säger att han inte ens är kristen så vad är egentligen problemet?

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » tor 14 jun 2012, 18:56

Suresh skrev:Sen får du väldigt gärna länka till dina påståenden om att religion gör världen sämre.
Judar kan skära förhuden av småpojkar, ibland utan bedövning, religiöst motiverat. Det går att härleda både till tro och till urkund. Men du har väl en ad hoc, som tillåter att man duckar för det, så det bästa vore kanske om du kunde förklara vilken typ av "länk" som du skulle acceptera.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tor 14 jun 2012, 19:05

Anders H skrev:
Suresh skrev:Sen får du väldigt gärna länka till dina påståenden om att religion gör världen sämre.
Judar kan skära förhuden av småpojkar, ibland utan bedövning, religiöst motiverat. Det går att härleda både till tro och till urkund. Men du har väl en ad hoc, som tillåter att man duckar för det, så det bästa vore kanske om du kunde förklara vilken typ av "länk" som du skulle acceptera.
Jag vill ha en länk till att religiöst tänkande och religiösa referenser gör livskvalitèn sämre för alla människor överallt, hela tiden, eftersom det är det manifesto påstår. Ingen cherrypicking please, men vi kan börja med någon aspekt, som att IQ sjunker av religiösa studier, överallt, hela tiden.

Eftersom jag misstänker att det kan bli en diger diskussion önskar jag dessutom en avknoppning till en egen tråd , så att denna kan få fortsätta handla om avsett ämne.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

HUr upplever vi Jesusmyten?

Inlägg av Suresh » tor 14 jun 2012, 19:17

Se ovan ett förslag på mindre predestinerad ämnesrubrik.

En upplevelse som gjorde ett starkt intryck på mig var Jenny James session om Jesus på korset under min vistelse på primalterapikollektivet "Atlantis" i Burtonport, Donegal 1977. Där ondgjorde hon sig över sin irländska katolska konditionering och gestaltade Jesus på korset som kuklös och impotent, självförnekande och emo. Så kan man ju också se på honom och för henne var det ett led i hennes frigörelse.

Själv brukar jag tänka på Mel Gibsons The Passion of Christ när jag städar hemma. Det hjälper mig att uthärda.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » tor 14 jun 2012, 19:21

Suresh skrev:alla människor överallt, hela tiden, eftersom det är det manifesto påstår. Ingen cherrypicking please, men vi kan börja med någon aspekt, som att IQ sjunker av religiösa studier, överallt, hela tiden.
Det var ett tydligt svar! Tack! Kontrollfrågor: Så du erkänner alltså endast exklusiva fenomen? Om 999 av 1000 dör av att få en kula genom hjärtat, anser alltså du att det är ett odiskutabelt bevis för att det är 100% ofarligt att bli skjutet i hjärtat, och något som man absolut inte får titta närmare på? Eller finns det några grader här? T.ex. nästan överallt, nästan hela tiden?

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tor 14 jun 2012, 19:27

Anders H skrev:
Suresh skrev:alla människor överallt, hela tiden, eftersom det är det manifesto påstår. Ingen cherrypicking please, men vi kan börja med någon aspekt, som att IQ sjunker av religiösa studier, överallt, hela tiden.
Det var ett tydligt svar! Tack! Kontrollfrågor: Så du erkänner alltså endast exklusiva fenomen? Om 999 av 1000 dör av att få en kula genom hjärtat, anser alltså du att det är ett odiskutabelt bevis för att det är 100% ofarligt att bli skjutet i hjärtat, och något som man absolut inte får titta närmare på? Eller finns det några grader här? T.ex. nästan överallt, nästan hela tiden?
Man skall vara försiktig med ord som är allomfattande. Säger man att alla dör av en kula genom hjärtat skall de göra det. Om någon överlever dör inte alla av en kula genom hjärtat, även om de flesta gör det.

Eftersom det slarvas med ord som alla, inga, hela tiden osv när man pratar mekaniskt och tanklöst kan man blippa dem: "alla" om kan tycker sig behöva dra till med ett starkt emotionellt argument. Om man vekligen avser alla, kan man markera det genom att skriva intentionellt alla

Fast varför bryr jag mig? "Ingen" kommer ändå följa dessa spelregler på ett internetforum.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » tor 14 jun 2012, 19:44

Suresh skrev:Man skall vara försiktig med ord som är allomfattande.
Då kanske det räcker med någon människa, någonstans, någon tid...?

dogmatisk ikonoklast

Inlägg av dogmatisk ikonoklast » tor 14 jun 2012, 19:44

Har ni kommit fram till en definition av 'religion' här på forumet? I någon annan tråd?
In the blood cult of the misled youth, I've got a bad case of the yellow flashlight blues.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tor 14 jun 2012, 19:46

Anders H skrev:
Suresh skrev:Man skall vara försiktig med ord som är allomfattande.
Då kanske det räcker med någon människa, någonstans, någon tid...?
Vad är det för diskussion vi har nu och vad har den att göra med Jesusmyten?

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tor 14 jun 2012, 19:47

dogmatisk ikonoklast skrev:Har ni kommit fram till en definition av 'religion' här på forumet? I någon annan tråd?
Religioner: Föreställningar eller sociala rörelser som den myntande debattören ogillar.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » tor 14 jun 2012, 20:50

Suresh skrev:Vad är det för diskussion vi har nu och vad har den att göra med Jesusmyten?
En diskussion jag gärna skippar. Ville exponera ett ohederligt debattknep, att flytta målstolparna. Högmodet grep mig, och jag ber om ursäkt.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tor 14 jun 2012, 20:55

Anders H skrev:
Suresh skrev:Vad är det för diskussion vi har nu och vad har den att göra med Jesusmyten?
En diskussion jag gärna skippar. Ville exponera ett ohederligt debattknep, att flytta målstolparna. Högmodet grep mig, och jag ber om ursäkt.
Exponera på, varje människa har en historia att berätta. Det mesta av det är visserligen trams och off topic, men ändå. ;)

dogmatisk ikonoklast

Inlägg av dogmatisk ikonoklast » tor 14 jun 2012, 21:10

Suresh skrev:Religioner: Föreställningar eller sociala rörelser som den myntande debattören ogillar.
Eller - en viss typ av social praxis?
In the blood cult of the misled youth, I've got a bad case of the yellow flashlight blues.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tor 14 jun 2012, 21:22

dogmatisk ikonoklast skrev:
Suresh skrev:Religioner: Föreställningar eller sociala rörelser som den myntande debattören ogillar.
Eller - en viss typ av social praxis?
Vi har en stereotyp bild av vad en religion är i Sverige. I t ex Indien är det en annan historia. Jag tänker på vad min vän , tamilen och doktorn i matematik på CTH som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på för stunden sade:

Indien är ett religionshistoriskt museum. Varje tro som någonsin har funnits finns där sida vid sida, från den primitivaste nivån till den mest förfinade.

fritt citerat

Min indiske andlige rådgivare Bhagwan Shree Rajneesh/Osho brukade tala fritt, glatt och illustert om Gud och religioner innan han åkte iväg på sin amerikanska exposè. Gud var kärleken och religionen var livet. Väl hemkommen från USA var han bitter och tog avstånd från allt vad Gud och religioner hette. Orden hade för hans del blivit förbrukade.

Skriv svar