Jag gillar Jesusmyten

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Re: Jag gillar Jesusmyten

Inlägg av Suresh » tor 14 jun 2012, 09:46

Dûrion Annûndil skrev:Vad menar du är sanningen i Jesus budskap? Att han är Guds son, som skall frälsa judarna och införa frihet från romarnas förtryck och en lycklig ny tid?
Eller har du ett mer generellt intryck av Jesus, att människan skall leva i fred och vara vänliga mot varandra?
Som barn uppfattade och uppskattade jag mest att han stod för ärlighet och rättrådighet. Under tonåren dominerade Jesus Christ Superstar-beskrivningen av en man som gör kärleksrevolution och sätter medmänskligheten framför makten. Därav svaret på hur det kommer sig att jag gillar Jesusgestalten. Under den tidiga mandomen läste jag en del litteratur om att Jesus egentligen var en buddhistmunk på utflykt i den arameiska klostervärlden och då blev bilden av honom mer österländskt vis. I mogen mansålder mötte jag den kristna esoterin och då kom Jesus att bli en symbol för den mänskliga essensen.

Vad gäller sakinnehållet i hans förkunnelse har jag svårast med biten om att man bryter en kvinnas äktenskap genom att se på henne med lust. Jag kan se det riktiga i argumentationen och har därför kommit att förkasta äktenskapet som institution.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tor 14 jun 2012, 10:00

Suresh skrev:Vad gäller sakinnehållet i hans förkunnelse har jag svårast med biten om att man bryter en kvinnas äktenskap genom att se på henne med lust. Jag kan se det riktiga i argumentationen och har därför kommit att förkasta äktenskapet som institution.
Menar du det där med att redan den som tänker syndiga tankar om en annans fru är en syndare? I så fall så är det en av de saker jag har problem med, för det är ju omöjligt för människor att inte tänka en och annan "ond" tanke då och då. Att Jesus på det här sättet inte bara vänder sig mot "elaka handlingar", så att en och annan person kan leva ett moraliskt liv och kallas "en god människa" genom att inte göra "onda saker", gör alla till syndare. Vilka han sen fördömer.

Jag tror det gör alla som försöker leva upp till hans krav fulla av ångest när de misslyckas. Varför jag inte kan stödja hans filosofi.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tor 14 jun 2012, 10:20

Dûrion Annûndil skrev:
Suresh skrev: Jag tror det gör alla som försöker leva upp till hans krav fulla av ångest när de misslyckas. Varför jag inte kan stödja hans filosofi.
Filosofiskt sett ser jag Jesus som en förenklad (och försämrad) variant av Buddha. Buddhas åttfaldiga väg fokuserar både på tankar och handlingar, men utan den teistiska skuldmoral som Jesus lade till. Jesus fördel framför Buddha ligger inte i filosofin utan i engagemanget. Han bryr sig. J-man. Buddy Christ. Stort hjärta.

Den bild av honom jag läste mig till i 20-årsåldern är följande:

En man ur mosaisk tradition kommer i kontakt med den buddhistiska filosofin under sina klosterbesök hos esseiska sekter mellan levnadsår 12 och 30. Han försöker föra ut en buddhistiskt/hellenistiskt påverkad judendom genom en egen mission, har vissa framgångar bland folket men krossas av prästerskapet. Detta är den trovärdiga delen av berättelsen.

Den mer spektakulära kommer efter korsfästelsen. På korset försätter sig Jesus i trans med hjälp av yoga och hans lärjungar ser till att han plockas ner och begravs under skendödheten. Väl uppväckt igen inser han att loppet är kört och drar till Kashmir med ett litet sällskap anhängare och hittar på en historia om himlafärd för att ge Petrus status som Messias efterföljare. I Kashmir lever han till 80-årsåldern och begravs på riktigt i den Jesu grav som ännu finns där att beskåda.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/programmes/f ... 587838.stm

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » tor 14 jun 2012, 10:48

Jesus i den utslätade varianten kan väl uppfattas som en juste snubbe, men gräver man ner sig på detaljnivå i personbeskrivningen så dyker det upp ett knippe detaljer som inte känns helt 100. Historierna i NT verkar inte riktigt överens om hur han ska ha varit som person, men det är väl som med de flesta dödsannonser man läser så att bara de positiva sidorna lyser igenom sorlet.
Bibeln är i övrigt än förbannat tråkig bok att läsa jämfört med de flesta andra böcker jag tagit mig igenom. Ett omotiverat stort persongalleri och händelser som man inte ens skulle tro på under en haschpsykos. Andra gången jag försökte läsa den tröttnade jag efter ett par moseböcker.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

manifesto

Inlägg av manifesto » tor 14 jun 2012, 13:36

Suresh skrev:
manifesto skrev: Du kanske ska bemöta argumenten istället? Jag menar, här har ju du en bra möjlighet att precis som din idol jesusmannen, "tala sanning i en förljugen miljö"?!
Vilka argument? Angående vad?

Det här till att börja med.
manifesto skrev:Om du menar VoF, så är jag inte medlem. Vad gäller religionstillhörighet, så ökar andelen ateister/icke religiösa dramatiskt globalt sett. Att det korrelerar med höjd bildningsnivå, mindre våld, mänskliga rättigheter, kvinnors frigörelse, demokrati och andra progressiva skeenden, ser du som en [o]lycklig slump?
Suresh skrev:Du skrev BS medan MatsW bekräftade mitt påstående med andra ord efter att ha kallat det skitsnack.
Förlåt, men ibland håller dina argument så låg kvalité att det känns fånigt att ens bemöta dem. Du menar alltså på fullaste allvar att du vill likställa min syn på jesusmannen med stalinism. Du skämtar inte?
Suresh skrev:Skällande hundar skall man inte argumentera med. Dem skall man låta skälla av sig medan man fortsätter med sitt.
... med svansen mellan benen ...
War is peace.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tor 14 jun 2012, 13:42

manifesto skrev: Vad gäller religionstillhörighet, så ökar andelen ateister/icke religiösa dramatiskt globalt sett. Att det korrelerar med höjd bildningsnivå, mindre våld, mänskliga rättigheter, kvinnors frigörelse, demokrati och andra progressiva skeenden, ser du som en [o]lycklig slump?
Ett sånt intressant debattämne.

Du kanske skulle kunna starta en tråd som handlar om det?

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tor 14 jun 2012, 13:46

Det inlägg som besvaras finns numera här. /micke.d
matsw skrev: Och hur i hela helvete du kan jämföra det sekularisringsarbete folk bedriver med stalinism är för mig helt ofattbart!
Hur du kan kalla manifestos off topic religionshat för "sekularisringsarbete" är för mig helt ofattbart. Han påminner mig om Don Quijote och du får själv räkna ut vem du är.
Senast redigerad av 2 Suresh, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
matsw

Jag gillar Jesusmyten

Inlägg av matsw » tor 14 jun 2012, 15:15

Suresh skrev:Hur du kan kalla manifestos off topic religionshat för "sekularisringsarbete" är för mig helt ofattbart. Han påminner mig om Don Quijote och du får själv räkna ut vem du är.
Så ja, stå där å veva med armarna du...
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

manifesto

Inlägg av manifesto » tor 14 jun 2012, 16:06

Suresh skrev:
manifesto skrev: Vad gäller religionstillhörighet, så ökar andelen ateister/icke religiösa dramatiskt globalt sett. Att det korrelerar med höjd bildningsnivå, mindre våld, mänskliga rättigheter, kvinnors frigörelse, demokrati och andra progressiva skeenden, ser du som en [o]lycklig slump?
Ett sånt intressant debattämne. Du kanske skulle kunna starta en tråd som handlar om det?
Nja, du skrev i ditt första inlägg bla ...
Suresh skrev:Det är texter som innehåller stor visdom och kan leda människorna framåt i svåra stunder.
Och jag ifrågasätter det här med hur det ser ut i världen idag. Att religion (inkl NT) korrelerar negativt med progressiva skeenden. Överallt. Konsekvent.

Dvs, hur påverkar det här din syn på NT:s av dig föregivna visdom och av dig föregivna kapacitet att leda människor framåt i svåra stunder?
War is peace.

manifesto

Inlägg av manifesto » tor 14 jun 2012, 16:13

Suresh skrev:
matsw skrev: Och hur i hela helvete du kan jämföra det sekularisringsarbete folk bedriver med stalinism är för mig helt ofattbart!
Hur du kan kalla manifestos off topic religionshat för "sekularisringsarbete" är för mig helt ofattbart. Han påminner mig om Don Quijote och du får själv räkna ut vem du är.
Du kanske personligen vill resa ner till, låt säga Uganda, och berätta för alla de som direkt eller indirekt har drabbats av en eskalerande AIDS-epidemi pga kristet kondomförbud-/motstånd, att det är "väderkvarnar" som bär skulden?
War is peace.

Användarvisningsbild
John A

Inlägg av John A » tor 14 jun 2012, 16:23

manifesto skrev: Du kanske personligen vill resa ner till, låt säga Uganda, och berätta för alla de som direkt eller indirekt har drabbats av en eskalernade AIDS-epidemi pga kristet kondomförbud-/motstånd, att det är "väderkvarnar" som bär skulden?
Jag tycker allt du är lite orättvis, Suresh har inte försvarat det här eller katolska kyrkans läror ö h t. Själv har jag inga problem med att tycka att Jesushistorien är spännande, intressant och delvis inspirerande och samtidigt vara motståndare till religion inom politiken.

manifesto

Inlägg av manifesto » tor 14 jun 2012, 16:40

Suresh skrev:Hur du kan kalla manifestos off topic religionshat ...
Var försiktig med orden Suresh.
War is peace.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tor 14 jun 2012, 16:49

manifesto skrev:
Suresh skrev:Hur du kan kalla manifestos off topic religionshat ...
Var försiktig med orden Suresh.
Försiktighet med orden är en nåd att stilla bedja om:
manifesto skrev: Du ser inget problem med en tradition som inspiererar till den här typen av bottenlös ondska?
(angående kopplingen mellan Nya Testamentet och katolska kyrkans kondomförbud)

:roll:

manifesto

Inlägg av manifesto » tor 14 jun 2012, 17:02

Suresh skrev:
manifesto skrev:Du ser inget problem med en tradition som inspiererar till den här typen av bottenlös ondska?

Du håller alltså inte med om att Vatikanen/Påven (gäller även amerikansk kristen höger med dåvarande president Georg W i spetsen) mycket framgångsrikt har använt hela sin makt/inflytande för att stoppa kondomutdelning i stora delar av tredje världen, iskallt medveten om de ohyggliga konsekvenserna för de drabbade? Eller du håller med om det, men att det inte kan kallas ondskefullt?

Kritik grundad på fakta, är inte hat, Suresh, det är kritik.
War is peace.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tor 14 jun 2012, 17:11

manifesto skrev:
Suresh skrev:
manifesto skrev:Du ser inget problem med en tradition som inspiererar till den här typen av bottenlös ondska?

Du håller alltså inte med om att Vatikanen/Påven (gäller även amerikansk kristen höger med dåvarande president Georg W i spetsen) mycket framgångsrikt har använt hela sin makt/inflytande för att stoppa kondomutdelning i stora delar av tredje världen, iskallt medveten om de ohyggliga konsekvenserna för de drabbade? Eller du håller med om det, men att det inte kan kallas ondskefullt?
Nej, jag tänker inte tillåta dig att göra en Red Herring, även om ondskebegreppet är intressant att diskutera utifrån västerländsk kontra österländsk idètradition.

Starta en egen tråd om den katolska kyrkans syn på familjeplanering om du väldigt gärna vill diskutera detta.
Senast redigerad av 1 Suresh, redigerad totalt 0 gånger.

Skriv svar