Jag gillar Jesusmyten

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Re: Jag gillar Jesusmyten

Inlägg av Suresh » tor 14 jun 2012, 17:21

John A skrev:
manifesto skrev: Du kanske personligen vill resa ner till, låt säga Uganda, och berätta för alla de som direkt eller indirekt har drabbats av en eskalernade AIDS-epidemi pga kristet kondomförbud-/motstånd, att det är "väderkvarnar" som bär skulden?
Jag tycker allt du är lite orättvis, Suresh har inte försvarat det här eller katolska kyrkans läror ö h t. Själv har jag inga problem med att tycka att Jesushistorien är spännande, intressant och delvis inspirerande och samtidigt vara motståndare till religion inom politiken.
Jag är besviken på att manifesto raderade det svar till detta inlägg där han erkände att han gillade jesusmyten som barn. Dels för att det var hans första On Topic-inlägg i tråden, men även för att det öppnar upp till en förståelse inför hans nuvarande position i frågan.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

manifesto

Inlägg av manifesto » tor 14 jun 2012, 17:47

Suresh skrev:Jag är besviken på att manifesto raderade det svar till detta inlägg där han erkände att han gillade jesusmyten som barn. Dels för att det var hans första On Topic-inlägg i tråden, men även för att det öppnar upp till en förståelse inför hans nuvarande position i frågan.
Jo, jag misstänkte att det skulle feltolkas, och tog därför bort det. Mina föräldrar var- och är inte kristna, Suresh. Sorry. Däremot krävs det nog något av ett barns enfald för att kunna tillskriva verket (NT) någon slags positiv litterär kvalitet. Och där någonstans tror jag att roten till det onda ligger.
War is peace.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tor 14 jun 2012, 17:51

manifesto skrev:
Suresh skrev:Jag är besviken på att manifesto raderade det svar till detta inlägg där han erkände att han gillade jesusmyten som barn. Dels för att det var hans första On Topic-inlägg i tråden, men även för att det öppnar upp till en förståelse inför hans nuvarande position i frågan.
Jo, jag misstänkte att det skulle feltolkas, och tog därför bort det. Mina föräldrar var- och är inte kristna, Suresh. Sorry. Däremot krävs det nog ett barns enfald för att kunna tillskriva verket (NT) någon slags positiv litterär kvalitet. Och där någonstans tror jag att roten till det onda ligger.
Tycker du att barn är enfaldiga?

Och skulle du kunna förtydliga, vad är det onda som denna enfald är roten till?

manifesto

Inlägg av manifesto » tor 14 jun 2012, 17:52

John A skrev:
manifesto skrev: Du kanske personligen vill resa ner till, låt säga Uganda, och berätta för alla de som direkt eller indirekt har drabbats av en eskalernade AIDS-epidemi pga kristet kondomförbud-/motstånd, att det är "väderkvarnar" som bär skulden?
Jag tycker allt du är lite orättvis, Suresh har inte försvarat det här eller katolska kyrkans läror ö h t. Själv har jag inga problem med att tycka att Jesushistorien är spännande, intressant och delvis inspirerande och samtidigt vara motståndare till religion inom politiken.
http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?p=584175#p584175
War is peace.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tor 14 jun 2012, 17:59

manifesto skrev: Och jag ifrågasätter det här med hur det ser ut i världen idag. Att religion (inkl NT) korrelerar negativt med progressiva skeenden. Överallt. Konsekvent.

Dvs, hur påverkar det här din syn på NT:s av dig föregivna visdom och av dig föregivna kapacitet att leda människor framåt i svåra stunder?
Jag använder mig ofta av Nya Testamentet både som värdegrund och redskap för introspektion, så för mig funkar det.

(Var försiktig med uttryck som "överallt" och "hela tiden". Skall du nu föra din utsaga i bevis måste du gå på min person och det på ett sätt som jag inte tror i längden gynnar din sak)
Senast redigerad av 2 Suresh, redigerad totalt 0 gång.

manifesto

Inlägg av manifesto » tor 14 jun 2012, 18:07

Suresh skrev:
manifesto skrev:
Jo, jag misstänkte att det skulle feltolkas, och tog därför bort det. Mina föräldrar var- och är inte kristna, Suresh. Sorry. Däremot krävs det nog ett barns enfald för att kunna tillskriva verket (NT) någon slags positiv litterär kvalitet. Och där någonstans tror jag att roten till det onda ligger.
Tycker du att barn är enfaldiga?
Människor i alla åldrar kan vara enfaldiga. Ett barns enfald torde väl då per definition vara infantil.
Suresh skrev:Och skulle du kunna förtydliga, vad är det onda som denna enfald är roten till?
Det onda är religionens destruktiva inflytande på individen och samhället.
War is peace.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tor 14 jun 2012, 18:11

manifesto skrev:
Suresh skrev:Och skulle du kunna förtydliga, vad är det onda som denna enfald är roten till?
Så barnets infantila tilltro och bristande resonemang är roten till religionens destruktiva inflytande. Vad är då problemet för individen och samhället, religion eller infantil tilltro?
.

manifesto

Inlägg av manifesto » tor 14 jun 2012, 18:18

Suresh skrev:
manifesto skrev:
Så barnets infantila tilltro och bristande resonemang är roten till religionens destruktiva inflytande. Vad är då problemet för individen och samhället, religion eller infantil tilltro?
.
När infantil tilltro leder till att miljontals människor drabbas av AIDS, så bör man nog anse att det är destruktivt för individen och samhället, ja.

Och, det här är ETT exempel jag tar för att belysa en trend.
War is peace.

Användarvisningsbild
John A

Inlägg av John A » tor 14 jun 2012, 18:19

Jag har inget problem med vad han skriver där. Kristen tro kan säkert innebära något positivt för många människor, ge trygghet och ett stödjande socialt sammanhang t ex. Jag ser inte hur det innebär att man stödjer katolska kyrkans politiska åsikter. Mångfalden av politiska åsikter är stor bland kristna såväl som ateister.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tor 14 jun 2012, 18:21

John A skrev:
Jag har inget problem med vad han skriver där. Kristen tro kan säkert innebära något positivt för många människor, ge trygghet och ett stödjande socialt sammanhang t ex. Jag ser inte hur det innebär att man stödjer katolska kyrkans politiska åsikter. Mångfalden av politiska åsikter är stor bland kristna såväl som ateister.
Gott av dig att se detta.

Men det behöver inte ens vara kristen tro som gör att man kan hämta inspiration ur Bibeln. Jag är inte kristen, om någon nu undrade över det.

(Jag har dessutom på denna sajt ett par gånger skrivit att jag vill bomba Vatikanen med starkare pjäser än JAS 37 Gripen på grund av deras inställning i kondomfrågan, vilket än tydligare gör manifestos påhopp till en halmgubbe)
Senast redigerad av 1 Suresh, redigerad totalt 0 gånger.

manifesto

Inlägg av manifesto » tor 14 jun 2012, 18:23

Suresh skrev:
manifesto skrev: Och jag ifrågasätter det här med hur det ser ut i världen idag. Att religion (inkl NT) korrelerar negativt med progressiva skeenden. Överallt. Konsekvent.

Dvs, hur påverkar det här din syn på NT:s av dig föregivna visdom och av dig föregivna kapacitet att leda människor framåt i svåra stunder?
Jag använder mig ofta av Nya Testamentet både som värdegrund och redskap för introspektion, så för mig funkar det.

(Var försiktig med uttryck som "överallt" och "hela tiden". Skall du nu föra din utsaga i bevis måste du gå på min person och det på ett sätt som jag inte tror i längden gynnar din sak)
Jag är illa insatt i din värdegrund, och nu talar vi återigen om nettoeffekt/statistik/vetenskap, inte anekdoter eller cherry picking.
War is peace.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tor 14 jun 2012, 18:26

manifesto skrev: Jag är illa insatt i din värdegrund, och nu talar vi återigen om nettoeffekt/statistik/vetenskap, inte anekdoter eller cherry picking.
Min tro är personlig och det var du som skrev "överallt", dessutom utan att lämna referenser. Halleluja.

manifesto

Inlägg av manifesto » tor 14 jun 2012, 18:28

John A skrev:
Nu är det ju inte bara Katolikerna (1 miljard ca) som är destruktiva. Jag tar det igen ... http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?p=583941#p583941
War is peace.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tor 14 jun 2012, 18:31

manifesto skrev: Nu är det ju inte bara Katolikerna (1 miljard ca) som är destruktiva. Jag tar det igen ... http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?p=583941#p583941
Så all religion är destruktiv, hela tiden, överallt och därför får man inte tycka om Jesus?

Talibanmanifesto.

manifesto

Inlägg av manifesto » tor 14 jun 2012, 18:42

Suresh skrev:
manifesto skrev: Nu är det ju inte bara Katolikerna (1 miljard ca) som är destruktiva. Jag tar det igen ... http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?p=583941#p583941
Så all religion är destruktiv, hela tiden, överallt och därför får man inte tycka om Jesus?

Talibanmanifesto.
Frågan är enkel. Leder läsandet om jesusmannen sammantaget till bättre människor och bättre samhällen? Historien och samtiden säger nej, och det är i ljuset av denna kunskap som jag finner det egendomligt att du insisterar på att verket erbjuder visdom och vägledning etc.

Det är någonting som inte stämmer.
War is peace.

Skriv svar