Vad är religion?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.

Är religion bra eller dåligt?

Bra
2
15%
Dåligt
11
85%

Antal röster: 13

manifesto

Vad är religion?

Inlägg av manifesto » tor 14 jun 2012, 21:52

Shoot!
War is peace.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Re: Vad är religion?

Inlägg av Moridin » tor 14 jun 2012, 22:01

Vilken definition av religion använder du dig av?
Vilka aspekter av religion tänker du på?
Vad är en "bra" eller "dålig" aspekt av religion? "Bra" eller "dålig" ur vilket perspektiv? Vetenskaplig? Historisk? Moralisk?
Hur viktar man "bra" och "dåliga" aspekter av religion? Jämför med jämkning i konsumentköplagen. Det spelar ingen roll om hela avtalet är fördelaktigt för konsumenten. Om det finns ett stycke som är under golvet som anges, så kan det jämkas.
etc.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

manifesto

Inlägg av manifesto » fre 15 jun 2012, 11:41

War is peace.

manifesto

Inlägg av manifesto » fre 15 jun 2012, 11:43

Moridin skrev:Vilken definition av religion använder du dig av?
Vilka aspekter av religion tänker du på?
Vad är en "bra" eller "dålig" aspekt av religion? "Bra" eller "dålig" ur vilket perspektiv? Vetenskaplig? Historisk? Moralisk?
Hur viktar man "bra" och "dåliga" aspekter av religion? Jämför med jämkning i konsumentköplagen. Det spelar ingen roll om hela avtalet är fördelaktigt för konsumenten. Om det finns ett stycke som är under golvet som anges, så kan det jämkas.
etc.
Jo, det var svar på detta som efterfrågades här.
War is peace.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » fre 15 jun 2012, 11:50

"Bra" eller "dåligt" som definitioner på vad religion är... Antar att det passar syftet.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

manifesto

Inlägg av manifesto » fre 15 jun 2012, 11:51

devadatta skrev:"Bra" eller "dåligt" som definitioner på vad religion är... Antar att det passar syftet.
Vad är kvacksalveri? Bra eller dåligt?
War is peace.

manifesto

Inlägg av manifesto » fre 15 jun 2012, 14:19

Förklara gärna varför, och håll stilen.
War is peace.

dogmatisk ikonoklast

Inlägg av dogmatisk ikonoklast » fre 15 jun 2012, 15:36

Och vilken av dessa anser du vara den rimligaste?

Mina sympatier tillfaller, förmodligen, både den essentialistiska och den funktionalistiska skolan. Religionen kan inte reduceras till försanthållandet av ett antal specifika satser. Den är, vilket jag redan har påpekat, en social praxis. Det handlar om en aktivitet, som är organiserad och ritualiserad; den följer ett visst mönster, den innehåller ett antal grundläggande sysslor. Frågan är, emellertid, vad som utmärker denna aktivitet. - Är det, måhända, att den utgår från något slags helighetsbegrepp? Att den tillskriver vissa fenomen (föremål, personer, idéer) ett okränkbart värde? Och att den är utformad på ett sådant sätt att dessa fenomen befinner sig i dess centrum?
In the blood cult of the misled youth, I've got a bad case of the yellow flashlight blues.

manifesto

Inlägg av manifesto » fre 15 jun 2012, 16:18

dogmatisk ikonoklast skrev:
Och vilken av dessa anser du vara den rimligaste?
Nu var det ett bra tag sedan jag läste de här/om de här gubbarna, men de har väl samtliga sina ljuspunkter. Den stora mängden teorier visar väl om inte annat hur komplex frågan är.
dogmatisk ikonoklast skrev:Mina sympatier tillfaller, förmodligen, både den essentialistiska och den funktionalistiska skolan. Religionen kan inte reduceras till försanthållandet av ett antal specifika satser. Den är, vilket jag redan har påpekat, en social praxis. Det handlar om en aktivitet, som är organiserad och ritualiserad; den följer ett visst mönster, den innehåller ett antal grundläggande sysslor. Frågan är, emellertid, vad som utmärker denna aktivitet. - Är det, måhända, att den utgår från något slags helighetsbegrepp? Att den tillskriver vissa fenomen (föremål, personer, idéer) ett okränkbart värde? Och att den är utformad på ett sådant sätt att dessa fenomen befinner sig i dess centrum?
Man får komma ihåg att det vetenskapliga studiet av religion, helt och hållet är en västerländsk entrepenad. Ofta, retrospekt, kan man lära sig mer om de individer/samhällen/institutioner som utförde studierna, än om de som studerades.

När jag använder ordet 'religion', så är det främst med tanke på dess mer moderna former. De fem världsreligionerna inkl New Age, och i synnerhet de mer radikala uttrycken. 4:e Världens kulturer/religioner (i den mån det finns några kvar) är mycket svårare (omöjligt?) att klassificera. C. Geertz är väl en portalfigur i den antireduktionistiska skolan. Sedan kom ju poststrukturalism-/modernism och det är ju en j-vla soppa.
War is peace.

Användarvisningsbild
matsw

Vad är religion?

Inlägg av matsw » fre 15 jun 2012, 18:05

Religion = världskådning som inte grundas på empiri
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Användarvisningsbild
Per
Avstängd

Inlägg av Per » fre 15 jun 2012, 18:12

matsw skrev:Religion = världskådning som inte grundas på empiri
Hur funkar religiös skepticism i.s.f?
"I shall simply say that those who offer false consolation are false friends." /Hitchens

Användarvisningsbild
Per
Avstängd

Inlägg av Per » fre 15 jun 2012, 18:13

En säger bra?! Vem vare som facking rösta???
"I shall simply say that those who offer false consolation are false friends." /Hitchens

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » fre 15 jun 2012, 18:14

Jag svarade "dåligt" eftersom jag anser att religionerna, totalt sett, är mer dåliga än bra. Jämfört med vetenskapen.

Men samtidigt är ju det där inte en rättvis jämförelse. Vetenskap (och i synnerhet verkligen fungerande och valid vetenskap) samt skepticism är en ganska ny företeelse inom vår civilisation, medans religion har funnits i tusentals år.

Jag tänker på dataspelet Civilization som jag spelade på 90-talet. I det spelet började man på stenåldern med målet att utveckla en tekniskt avancerad civilisation. För att komma vidare till teknik var man tvungen att bygga kyrkor och präster för att skapa förstadiet till intellektuellt och tekniskt arbete.

Det där är inte taget ur luften utan baserat, så klart, på människans historia.

Jag tror inte på Gud men jag tror att religionen har haft en betydelsefull uppgift i utvecklingen av vår art genom årtusendena, och därför har jag en viss respekt, snarare än förakt, för religioner.
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

dogmatisk ikonoklast

Inlägg av dogmatisk ikonoklast » fre 15 jun 2012, 18:31

manifesto skrev:När jag använder ordet 'religion', så är det främst med tanke på dess mer moderna former. De fem världsreligionerna inkl New Age, och i synnerhet de mer radikala uttrycken.
Och vilken är den gemensamma nämnaren för alla dessa exempel?
In the blood cult of the misled youth, I've got a bad case of the yellow flashlight blues.

dogmatisk ikonoklast

Inlägg av dogmatisk ikonoklast » fre 15 jun 2012, 18:32

matsw skrev:Religion = världskådning som inte grundas på empiri
Vad omfattar en världsåskådning? Det måste uppenbarligen enbart handla om idéer som kan härledas till empirin.

Skriv svar