Behöver skeptikersverige utbildas inom religion?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Tubba

Re: Behöver skeptikersverige utbildas inom religion?

Inlägg av Tubba » mån 25 jun 2012, 22:42

Så... Skeptiker håller inte med om SVT:s tolkning av Jesus budskap, så de behöver en utbildning i religion? Va?

Är det inte bättre att försöka möta argumentationsfel där man ser dem?
// L. C. Nielsen

Beautiful Railway Bridge of the Silv’ry Tay!
Alas! I am very sorry to say
That ninety lives have been taken away

Användarvisningsbild
Jacob
Avstängd

Inlägg av Jacob » tis 26 jun 2012, 01:02

Jakob skrev:Kanske är det bara så att några av oss mer aggressiva religionskritieker brister i kunskap (Duinning Krûger-effekten... ) och på så sätt skämmer ut skeptikerrörelsen?
Jacob (med C)'s kritik blir således lättare att förstå...
Äntligen börjar femöringen trilla ner... ? :)
Jakob skrev: Har Samuel Varg Thunberg rätt?
Är vi dåligt rustade för för att uttrycka adekvat skepticism mot religion och måste först utbilda oss i ämnet?
Hur använder vi en sund skepticism utan att vara teologer?
Tror inte att man måste vara teolog men man kan ju börja med att vara ärlig.
Det ironiska men också trevliga i detta är att du tydligen har läst på en del nu (kanske oundvikligt som du har kämpat med din sajt) och kommit till lite nya insikter.

Jag personligen kritiserar inte religion speciellt mycket eller ofta även om jag har svårt för den. För att jag kan för lite.
Men visst kan jag ge mig in i debatter om konkreta sakfrågor där någon har uppenbart fel, kreationism t.ex. Och givetvis krävs det inte att man är teolog för det, man kommer rätt långt på genomsnittlig allmänbildning.
Socialstyrelsen [..] bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av ”lågkolhydratkost” till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tis 26 jun 2012, 08:22

SVT... nej, den förkortningen är upptagen.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tis 26 jun 2012, 14:25

Anders G skrev:SVT... nej, den förkortningen är upptagen.
Ja, av supraventrikulär takykardi.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

E_manuel

Inlägg av E_manuel » mån 02 jul 2012, 21:03

Behöver skeptikersverige utbildas inom religion? Ja.

Det var en riktigt rolig och upplysande kommentar i den där tråden av av Simon Gustafsson:
Problemet med Ateistbibelns hemsida är att han blandar relevanta underligheter, så som att Jesus verkar ha trott att hans återkomst skulle ske inom lärjungarnas livstid, med att citera _metaforer_ som om det vore jäääättekonstiga citat. Exempelvis att Jesus pratar om att tro kan flytta berg. Varför skulle troende någonsin ha behov av att flytta fysiska berg? Han uppvisar helt enkelt ingen som helst kunskap om hur elementär bibelläsning går till. Snart kommer han väl och påstår att vi kristna tror att Dödsskuggans dal är en fysisk plats. Så illa verkar det ställt.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tis 03 jul 2012, 10:05

E_manuel skrev:Det var en riktigt rolig och upplysande kommentar i den där tråden av av Simon Gustafsson:
Problemet med Ateistbibelns hemsida är att han blandar relevanta underligheter, så som att Jesus verkar ha trott att hans återkomst skulle ske inom lärjungarnas livstid, med att citera _metaforer_ som om det vore jäääättekonstiga citat. Exempelvis att Jesus pratar om att tro kan flytta berg. Varför skulle troende någonsin ha behov av att flytta fysiska berg? Han uppvisar helt enkelt ingen som helst kunskap om hur elementär bibelläsning går till. Snart kommer han väl och påstår att vi kristna tror att Dödsskuggans dal är en fysisk plats. Så illa verkar det ställt.
Hur menas att elementär bibelläsning skall gå till i sådana fall? Tolkningarna av Bibeln av troende är ju så pass varierande? Exempelvis tolkade troligen lärjungarna själva det som att Jesus återkomst skulle ske i deras livstid.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
Jakob
Kontakt:

Inlägg av Jakob » tis 14 aug 2012, 10:15

E_manuel skrev:Behöver skeptikersverige utbildas inom religion? Ja.

Det var en riktigt rolig och upplysande kommentar i den där tråden av av Simon Gustafsson:

Jag är medveten om att man inte kan behålla sin tro om man läser bibeln rakt av.
Bibeln måste tolkas om man som skall kunna bevara sin tro på Jesus. Jag begriper att förståelsen ökar med kunskap om kulturen i för tidsperioden i regionen.
Det är emellertid så att frågan om tolkning har blivit som olypiska spelen i hjärngymnastisk för att få texterna att matcha sina egna önskningar. Tolkningarna går till överdrift. Metod enligt Ockhams rakkniv bör vara adekvat även när det kommer till bibelläsning.

"Smart people are very good at rationalizing things they came to believe for non- smart reasons."
~Michael Shermer

Ironiskt nog kan kristna inte enas om bibeltolkning.
Om de kristna som anser att andra kristna tolkar bibeln felaktigt, skulle försvinna. Då skulle kristendomen försvinna helt i ett nafs.
Du anar inte hur mycket tokigheter som döljer sig i bibeln
AteistBibeln.se
Ateistbibeln som App

Användarvisningsbild
Olle.

Inlägg av Olle. » tor 16 aug 2012, 22:21

Jakob skrev: Om de kristna som anser att andra kristna tolkar bibeln felaktigt, skulle försvinna. Då skulle kristendomen försvinna helt i ett nafs.
Detta förstår jag inte riktigt, kan du utveckla?

Användarvisningsbild
Jakob
Kontakt:

Inlägg av Jakob » tor 16 aug 2012, 22:31

Olle. skrev:
Jakob skrev: Om de kristna som anser att andra kristna tolkar bibeln felaktigt, skulle försvinna. Då skulle kristendomen försvinna helt i ett nafs.

Detta förstår jag inte riktigt, kan du utveckla?
Jag ber om ursäkt!
Det var ett pinsamt dåligt försök att fritt "översätta" följande citat:
If all the Christians who have called other Christians 'not really a Christian' were to vanish, there'd be no Christians left.
Du anar inte hur mycket tokigheter som döljer sig i bibeln
AteistBibeln.se
Ateistbibeln som App

Perfekt

Inlägg av Perfekt » lör 18 aug 2012, 15:16

FudoMyoo skrev:Det inlägg som besvaras här ligger numera i den avknoppade tråden. /micke.d
Anders H skrev:Men åter till sakfrågan. Vilka pseudovetenskaper finns representerade i styrelsen för VoF?
Ingen vad jag vet.
Ett klart tecken på att skeptiker i allmänhet behöver utbildas i religion eftersom många likt FudoMyoo inte känner igen en pseudoreligion när de ser den.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » sön 19 aug 2012, 12:22

tonyf skrev:Men inte i religion utan om religion och inte minst epimestologi.
Så att vi kan lära oss stava det?

Jag anser att alla försöka att påstå att de som är kritiska till religion behöver förstå det bättre, är någon form av tankefel. Om man förkastar religion på dess fullständigt genomlöjliga grunder gör det absolut ingen skillnad vilket internt tankegods man kan hitta på om man redan tror på struntet.

Det är som att säga att man inte kan kritisera kreationism utan att vara jättejätteinläst på varenda lilla bit av det. Det spelar ingen roll så länge det baserar sig på trams, strunt och påhitt.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » sön 19 aug 2012, 12:25

E_manuel skrev:Behöver skeptikersverige utbildas inom religion? Ja.

Elementär bibelläsning, är det den där man struntar i allt man inte håller med om, och hittar ansträngande övertolkningar av det som skulle kunna stämma in på vad man redan tror?

Du som kan det här med elementär bibelläsning kan väl berätta, eller be Simon Gustafsson berätta, hur det kommer sig att tron inte kan försätta berg, men Jesus död skulle bota synd trot att synd fortfarande finns kvar?

Visst sägs det att Jesus författare skulle ha varit en hejare på liknelser, men om man väljer att ta alla absurda saker som liknelser istället för bokstavliga så bör man väl sluta fira såväl den moderna påsken som kristi himmelfärdsdag?
/ Per Edman
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » sön 19 aug 2012, 12:26

Perfekt skrev:Ett klart tecken på att skeptiker i allmänhet behöver utbildas i religion eftersom många likt FudoMyoo inte känner igen en pseudoreligion när de ser den.
Vi känner igen dina pseudoreligioner. Gör du?
/ Per Edman

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » sön 19 aug 2012, 21:51

piotrr skrev:
Perfekt skrev:Ett klart tecken på att skeptiker i allmänhet behöver utbildas i religion eftersom många likt FudoMyoo inte känner igen en pseudoreligion när de ser den.
Vi känner igen dina pseudoreligioner. Gör du?
vad är en pseudoreligion????
Nåt som ser ut som skit men är kanel?
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » mån 20 aug 2012, 19:38

matsw skrev:vad är en pseudoreligion????
Hm. Jag måste ha tänkt på proto-religion.
/ Per Edman

Skriv svar