Förhudens koppling till barnets tankefrihet

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Re: Förhudens koppling till barnets tankefrihet

Inlägg av Xantippa » tis 03 jul 2012, 09:18

jak skrev:Det håller jag med om, men om jag förstår lagen rätt är det i så fall regeringen som gett specifikt tillstånd (paragraf 11) - lagen i sig säger ju att smärtlindring skall användas.
Jag ber om ursäkt - jag har snurrat till det alldeles. Smärtlindring ska användas på alla pojkar, oavsett ålder. Jag tror att mitt misstag har sitt ursprung i artiklar om omskärelse i hemmen och 5§ i lagen om omskärelse av pojkar:

Omskärelse får utföras endast av legitimerad läkare eller av den som har särskilt tillstånd att utföra omskärelse av pojkar.
Annan person än legitimerad läkare får inte utföra omskärelse på pojkar som är äldre än två månader.
(min understrykning) Två månader alltså, inte två veckor och bestämmelsen gäller inte smärtlindring.
Varför man valt att sätta just två månader som gräns förklaras rätt bra i denna rapport från socialstyrelsen. Rapporten gjordes 4 år efter att man i lag tillät omskärelse av pojkar och syftade till att kartlägga hur lagen i praktiken efterlevts.
från rapporten skrev:På pojkar som är äldre än två månader får dock ingen annan person än en legitimerad läkare utföra omskärelse (5 § OmskL). Bakgrunden till detta är att ingreppet, enligt föredragande statsråd, är minst komplicerat när pojken är riktigt liten och att omskärelser i den judiska församlingen inte sker på pojkar som är äldre än två månader.12 Ef- tersom det saknas reglering i lag att läkare skall ha viss kompetens för att utföra omskärelse av medicinska skäl har man heller inte ansett att sådana krav borde införas i OmskL.
Rent instinktivt känns det som direkt vansinne att det inte behövs läkarkompetens för att utföra ett ingrepp på barn under två månader men det är möjligt att det i praktiken fungerar bra.

Jag frågar mig också om det verkligen är så att trossamfunden tillhandahåller en sköterska för att ge bedövning - det låter inte rimligt. Och antagligen är det inte så heller.
Efter lite runtgooglande har jag förstått det som att den smärtlindring som ges är vanlig Emla-salva, samma som används på barns hud innan de ska få sprutor alltså.
We are the dead

Användarvisningsbild
Urquhart

Inlägg av Urquhart » tis 03 jul 2012, 09:40

Jag hoppas att det stämmer att operationen är mindre komplicerad på små barn för hade de bara gett mig salva vid min omskärning så hade jag gått berserk innne på sjukhuset. Kommer ihåg att det gjorde ont som satan när jag vaknade och att jag levde rövare till någon gav mig nåt lugnande.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » fre 13 jul 2012, 22:22

Merkel sätter ner foten: könsstympning av småpojkar är en rättighet: http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-18833145
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » fre 13 jul 2012, 23:03

Xantippa skrev:När det uppmärksammades förbjöds det dock: det var inte acceptabelt. Manlig omskärelse anses inte vara ett lika stort övergrepp - det är det ju inte heller - och har dessutom så stor spridning att det kanske känns mer ok därför.
Det är inte ett lika stort INGREPP.

Men det är ett lika stort ÖVERGREPP.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » fre 13 jul 2012, 23:10

Om kuken hade växt en decimeter av att man högg av förhuden som spädbarn hade jag nog inte invänt mot seden som vuxen.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » mån 16 jul 2012, 00:59

Suresh skrev:Om kuken hade växt en decimeter av att man högg av förhuden som spädbarn hade jag nog inte invänt mot seden som vuxen.
Det hade jag. :twisted:
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

Perfekt

Inlägg av Perfekt » sön 22 jul 2012, 20:08

Suresh skrev:Om kuken hade växt en decimeter av att man högg av förhuden som spädbarn hade jag nog inte invänt mot seden som vuxen.
Tyvärr gör den inte det. Det leder istället till problem:
http://www.friatider.se/omskurna-man-samre-sexpartners

Användarvisningsbild
Poe
Avstängd

Inlägg av Poe » ons 01 aug 2012, 23:25

Hade det ansetts OK att könsstympa ovetandes spädbarn om det hade varit Scientologerna som med hjärtats lust velat karva loss i de späda penisarna?

Nej! Givetvis inte! Och då ska det givetvis heller inte anses OK när de Abrahamitiska barbarerna vill göra det!

Lika för lika!
Applejack: ...the map is also upside down.
Pinkie Pie: I got a news flash for you cookie; the earth is round, there is no up or down!

My little Pony, Friendship is Magic S02E11

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » tor 02 aug 2012, 00:02

Kan man inte bara tatuera in en davidsstjärna respektive halvmåne i pannan på pojkarna, om det nu är så viktigt att visa sin religiositet? Eller är en omskuren snorre lite av ett hemligt handslag för de religiösa?
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tor 02 aug 2012, 05:41

B Hellqvist skrev:Kan man inte bara tatuera in en davidsstjärna respektive halvmåne i pannan på pojkarna, om det nu är så viktigt att visa sin religiositet? Eller är en omskuren snorre lite av ett hemligt handslag för de religiösa?
Brännjärn?

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » tor 02 aug 2012, 05:59

Poe skrev: Nej! Givetvis inte! Och då ska det givetvis heller inte anses OK när de Abrahamitiska barbarerna vill göra det!
Du vet att kristendomen också är en abrahamitisk religion va?

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » tor 02 aug 2012, 11:06

Suresh skrev:
B Hellqvist skrev:Kan man inte bara tatuera in en davidsstjärna respektive halvmåne i pannan på pojkarna, om det nu är så viktigt att visa sin religiositet? Eller är en omskuren snorre lite av ett hemligt handslag för de religiösa?
Brännjärn?
Varför inte? Det går snabbt, innebär smärta, och ger en uppstigande lukt som påminner gud om brännoffer. Jag tycker att berörda parter (utom barnen, förstås) ska överväga detta anspråkslösa förslag.
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tor 02 aug 2012, 11:14

B Hellqvist skrev: Varför inte? Det går snabbt, innebär smärta, och ger en uppstigande lukt som påminner gud om brännoffer. Jag tycker att berörda parter (utom barnen, förstås) ska överväga detta anspråkslösa förslag.
Det oåterkalleliga lockar. Könsneutralt dessutom.

Användarvisningsbild
Poe
Avstängd

Inlägg av Poe » tor 02 aug 2012, 23:17

Blenda skrev:
Poe skrev: Nej! Givetvis inte! Och då ska det givetvis heller inte anses OK när de Abrahamitiska barbarerna vill göra det!
Givetvis vet jag det. Varför undrar du?
Applejack: ...the map is also upside down.
Pinkie Pie: I got a news flash for you cookie; the earth is round, there is no up or down!

My little Pony, Friendship is Magic S02E11

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » fre 03 aug 2012, 07:49

Poe skrev:
Blenda skrev:
Givetvis vet jag det. Varför undrar du?
Nja, jag undrade mest om du ansåg att samtliga abrahamitiska religioner var barbariska eller om du särskilde muslimerna av någon anledning.

Skriv svar