Förhudens koppling till barnets tankefrihet

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Re: Förhudens koppling till barnets tankefrihet

Inlägg av Suresh » fre 03 aug 2012, 10:52

Blenda skrev: Nja, jag undrade mest om du ansåg att samtliga abrahamitiska religioner var barbariska eller om du särskilde muslimerna av någon anledning.

Kristendomen har ju genom århundradena försvenskats och därigenom blivit mer civiliserad.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » fre 03 aug 2012, 10:58

Suresh skrev:
Blenda skrev: Nja, jag undrade mest om du ansåg att samtliga abrahamitiska religioner var barbariska eller om du särskilde muslimerna av någon anledning.

Kristendomen har ju genom århundradena försvenskats och därigenom blivit mer civiliserad.

Självklart och jag tror att man kan förvänta sig samma utveckling då det gäller islam. Ju mer underutvecklat ett land är desto mer vidskeplighet frodas det där. Man får väl se vad som händer nu i kölvattnet på alla uppror i den muslimska världen.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » fre 03 aug 2012, 11:08

Suresh skrev:
Blenda skrev:

Självklart och jag tror att man kan förvänta sig samma utveckling då det gäller islam. Ju mer underutvecklat ett land är desto mer vidskeplighet frodas det där. Man får väl se vad som händer nu i kölvattnet på alla uppror i den muslimska världen.
Det finns en ironisk undermening i mitt budskap som du missade. Försök igen.

Bild

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » fre 03 aug 2012, 11:15

Blenda lever i villfarelsen att alla som kritiserar en annan religion än kristendomen i själva verket försvarar kristendomen.

Hon är inte ensam om den villfarelsen heller.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » fre 03 aug 2012, 11:19

piotrr skrev:Blenda lever i villfarelsen att alla som kritiserar en annan religion än kristendomen i själva verket försvarar kristendomen.

Hon är inte ensam om den villfarelsen heller.
Jag tycker inte du ska uttala dig om vilka "villfarelser" jag lever med. Jag missuppfattade tydligen Suresh inlägg och jag förstår det fortfarande inte, så jag är väl kanske bara korkad då? Hoppa ner från dina höga hästar och skippa dina amatöranalyser.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » fre 03 aug 2012, 12:44

Blenda skrev: Jag missuppfattade tydligen Suresh inlägg och jag förstår det fortfarande inte,
1) Kristendomen civiliserade Sverige, Sverige civiliserade inte kristendomen.

2) Kristendomen uppfattas som mindre barbarisk än islam, därför att vi är mer van vid den.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » fre 03 aug 2012, 12:49

Suresh skrev:
Blenda skrev: Jag missuppfattade tydligen Suresh inlägg och jag förstår det fortfarande inte,
1) Kristendomen civiliserade Sverige, Sverige civiliserade inte kristendomen.

2) Kristendomen uppfattas som mindre barbarisk än islam, därför att vi är mer van vid den.
Ok - det var nog så jag läste ut ditt inlägg från början men jag hoppade alla mellanled :smile2:

Hur som. Kristendomen har fått kämpa för att hålla sig kvar och har varit en fena på att anpassa sig till samhällsförändringar och jag tror alltså att nu då det börjar inträda ordentliga förändringar i den muslimska världen så lär islam få modernisera sig på samma sätt.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » fre 03 aug 2012, 13:01

Islam demoniseras genom att de värsta avarterna dras fram som standard. Jag som arbetat ideellt tillsammans med både invandrade och svenska muslimer i den räntefria rörelsen sedan 30 år tillbaka förstår inte hur folk orkar.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » fre 03 aug 2012, 13:03

Suresh skrev:Islam demoniseras genom att de värsta avarterna dras fram som standard. Jag som arbetat ideellt tillsammans med både invandrade och svenska muslimer i den räntefria rörelsen sedan 30 år tillbaka förstår inte hur folk orkar.
Visst är det så och jag har samma erfarenhet. Kände t.ex. en alban som aldrig firat ramadan någon enda gång förrän han kom hit till Sverige och då gjorde han det för att hans fru inte skulle känna sig så ensam.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » fre 03 aug 2012, 13:05

Blenda skrev:
Suresh skrev:Islam demoniseras genom att de värsta avarterna dras fram som standard. Jag som arbetat ideellt tillsammans med både invandrade och svenska muslimer i den räntefria rörelsen sedan 30 år tillbaka förstår inte hur folk orkar.
Visst är det så och jag har samma erfarenhet. Kände t.ex. en alban som aldrig firat ramadan någon enda gång förrän han kom hit till Sverioge och då gjorde han det för att hans fru inte skulle känna sig så ensam.
Och jag har en indisk muslimsk bekant som gifte sig med en isländska på 1970-talet, men skiljde sig från henne eftersom hon blev så fanatisk efter att hon konverterade.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » fre 03 aug 2012, 13:06

Suresh skrev: Och jag har en indisk muslimsk bekant som gifte sig med en isländska på 1970-talet, men skiljde sig från henne eftersom hon blev så fanatisk efter att hon konverterade.
Det finns alla varianter...

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » fre 03 aug 2012, 13:09

Blenda skrev:
Suresh skrev: Och jag har en indisk muslimsk bekant som gifte sig med en isländska på 1970-talet, men skiljde sig från henne eftersom hon blev så fanatisk efter att hon konverterade.
Men det finns bara en lösning - chilla.

Bild

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » fre 03 aug 2012, 13:12

Suresh skrev:
Blenda skrev:
Men det finns bara en lösning - chilla.

Bild
:lol:

Användarvisningsbild
Poe
Avstängd

Inlägg av Poe » fre 03 aug 2012, 20:56

Blenda skrev:Nja, jag undrade mest om du ansåg att samtliga abrahamitiska religioner var barbariska eller om du särskilde muslimerna av någon anledning.
Japp, samtliga abrahamitiska religioner är barbariska; där judendommen intar en ohotad förstaplats, tätt följd av kristendommen och islam! (Sett till vad det faktiskt står i religionernas heliga sagoböcker).

Fördelen med den abrahamitiska religion som (huvudsakligen) praktiseras i västvärlden är dock att den till 90% BORTSER från vad som faktiskt står i de heliga sagoböckerna, och har underkastats sekularismen (dvs att religion är den enskildes ensak, och att de religiösa mörkermännen inte längre har något politiskt inflytande).

Däremot finns det ju gott om mörkermän som vill vrida klockan tillbaka och återigen Mordorifera västvärlden, exempelvis BARBARERNA Sarah Palin och Rick Santorum. (Och inte tuffa barbarer som Conan, eller Barbaren i Diablo).
Applejack: ...the map is also upside down.
Pinkie Pie: I got a news flash for you cookie; the earth is round, there is no up or down!

My little Pony, Friendship is Magic S02E11

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » fre 03 aug 2012, 20:59

Poe skrev: judendommen
Judendomen...ett m...

Skriv svar