Nya "bevis" för guds existens i doktorsavhandling vid Lund

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Finn

Nya "bevis" för guds existens i doktorsavhandling vid Lund

Inlägg av Finn » tis 28 aug 2012, 08:22

http://lundagard.se/2012/08/27/i-jakt-p ... lsmaktige/
Den 15 november ska Martin Lembke presentera det arbete som han ägnat fem år åt: ett bevis för Guds existens.
Vilken Gud är det han skriver om?
– Det är den Gud som brukar kallas filosofernas Gud. Det är den perfekte Guden, den alltigenom gode och allsmäktige guden. En varelse som har alla egenskaper som det i absolut mening är bättre att ha än att inte ha, säger han.
–Alla ting har egenskaper. Exempelvis har bordet du sitter vid egenskapen att vara ett bord. Hur förklarar vi att det finns bord överhuvudtaget? Jo, för att göra det måste vi gå utanför klassen av bord. Minst ett icke-bord, alltså något som inte är ett bord, måste vara orsaken.
Och vad har detta med Gud att göra? Jo:
– Samma sak gäller för icke-gudar, inklusive varelser som du och jag. För att förklara varför det finns icke-gudar överhuvudtaget måste vi gå utanför klassen av icke-gudar, och då hamnar vi i klassen av gudar. Och det är där jag vill hamna.
Men kan man då inte lika gärna säga att enhörningar måste finnas, eftersom det finns icke-enhörningar? Det är här större delen av Martin Lembkes arbete ligger: att visa varför det är rimligt att anta att Gud är orsak till existensen av icke-gudar, utan att därmed tvingas gå med på att det finns enhörningar som orsakar existensen av icke-enhörningar.
– Just i fallet enhörningar är det enkelt. Eftersom enhörningar är komplexa ting kan det inte vara så att de är orsaken till att det finns icke-enhörningar överhuvudtaget. De består ju av horn och mular, som i sig är exempel på icke-enhörningar. De skulle alltså behöva vara orsak till sina egna delar, och det funkar inte.
Om jag har tid ska jag nog gå och lyssna på disputationen. Hoppas opponenten är bra och kritisk.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Re: Nya "bevis" för guds existens i doktorsavhandling vid Lu

Inlägg av Hexmaster » tis 28 aug 2012, 09:06

– Just i fallet enhörningar är det enkelt.
Studenttidning. Är det spex?
Martin Lembke skrev:Avslutade projekt: Det kosmologiska argumentet för Guds existens
Bara en punkt i CV:n, men vilken!
Martin Lembke skrev:Genom mitt arbete hoppas jag kunna bidra till ett förnyat intresse för denna särdeles intressanta fråga, som nog tyvärr får sägas ha hamnat lite i skymundan på senare tid, åtminstone i Sverige.
Han verkar vara på riktigt.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » tis 28 aug 2012, 09:31

Finn skrev:http://lundagard.se/2012/08/27/i-jakt-p ... lsmaktige/
Den 15 november ska Martin Lembke presentera det arbete som han ägnat fem år åt: ett bevis för Guds existens.
Vilken Gud är det han skriver om?
– Det är den Gud som brukar kallas filosofernas Gud. Det är den perfekte Guden, den alltigenom gode och allsmäktige guden. En varelse som har alla egenskaper som det i absolut mening är bättre att ha än att inte ha, säger han.
–Alla ting har egenskaper. Exempelvis har bordet du sitter vid egenskapen att vara ett bord. Hur förklarar vi att det finns bord överhuvudtaget? Jo, för att göra det måste vi gå utanför klassen av bord. Minst ett icke-bord, alltså något som inte är ett bord, måste vara orsaken.
Och vad har detta med Gud att göra? Jo:
– Samma sak gäller för icke-gudar, inklusive varelser som du och jag. För att förklara varför det finns icke-gudar överhuvudtaget måste vi gå utanför klassen av icke-gudar, och då hamnar vi i klassen av gudar. Och det är där jag vill hamna.
:shock: Wow, tog det fem år att komma på detta riktigt usla argument, detta tomma ordbajs. "Argumentet" (i brist på sämre ord) är så tomt att det är nästan omöjligt att motbevisa. Ungefär som att säga "ugga matta jukkla se nu har jag bevisat att Gud finns". Försök motbevisa det om du kan.

Martin Lembke suger. Det är som Buddha som enligt vissa legender behövde sju år meditation för att komma på den synnerligen banala principen om gyllene medelvägen.
Finn skrev:Om jag har tid ska jag nog gå och lyssna på disputationen. Hoppas opponenten är bra och kritisk.
Att få ut något ur detta ordbajs är en bedrift som överträffar konsten att koka soppa på en spik.

Sensemaker

Användarvisningsbild
Finn

Inlägg av Finn » tis 28 aug 2012, 09:48

Sensemaker skrev: Att få ut något ur detta ordbajs är en bedrift som överträffar konsten att koka soppa på en spik.
Sensemaker
Jag håller helt och hållet med dig. Vore ändå intressant att gå dit och se vad opponenten säger.

Användarvisningsbild
C-J

Inlägg av C-J » tis 28 aug 2012, 11:52

Google-fu ger
Opponent: Jens Johansson, docent i moralfilosofi i Uppsala.
http://www.anst.uu.se/jenjo655/
Oh, behave!

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » tis 28 aug 2012, 12:53

Den perfekta guden har lyckats med att vara perfekt osynlig och omätbar... Endast en perfekt gud har den förmågan. Ergo: den perfekta guden finns.

Vem fan behöver läsa teologi, när det bara behövs livlig fantasi?
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Englund

Inlägg av Englund » tis 28 aug 2012, 13:15

B Hellqvist skrev:Den perfekta guden har lyckats med att vara perfekt osynlig och omätbar... Endast en perfekt gud har den förmågan. Ergo: den perfekta guden finns.
Vad tycker den imperfekta Guden om det?
Nu är då och framtiden är för alltid!

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 28 aug 2012, 14:06

B Hellqvist skrev:Den perfekta guden har lyckats med att vara perfekt osynlig och omätbar... Endast en perfekt gud har den förmågan. Ergo: den perfekta guden finns.
Ja, enligt vilken måttstock är det perfektare att vara osynlig och omätbar än synlig och mätbar?

(Förväntar mig insinuanta svar om yttre könsattribut.)
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » tis 28 aug 2012, 19:18

Enligt "jag vill inte att tråkiga skeptiker ska ta min gud ifrån mig"-måttstocken?
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » tis 28 aug 2012, 20:29

Lembke skrev:– Just i fallet enhörningar är det enkelt. Eftersom enhörningar är komplexa ting kan det inte vara så att de är orsaken till att det finns icke-enhörningar överhuvudtaget. De består ju av horn och mular, som i sig är exempel på icke-enhörningar. De skulle alltså behöva vara orsak till sina egna delar, och det funkar inte.
Aha! Gud är alltså enkel. Kanske så enkel jag föreställt mig: ett hjärnspöke.

manifesto

Inlägg av manifesto » tis 28 aug 2012, 21:04

Det måste vara upptakten till ett spex. Kul.
War is peace.

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » tis 28 aug 2012, 21:05

Förutsatt att citaten är representativa för uppsatsen (och att det inte är ett skämt): hur f*n kan något sådant här över huvud taget ens komma upp till opponering på doktorsavhandlingsnivå? Det är ju - som redan sagts - sanslöst usla argument och ordbajseri! Sånt här gör mig riktigt sur :evil:
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » tis 28 aug 2012, 22:46

Om det är på allvar, så har vi fått vår egen version av William Lane Craig.
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » ons 29 aug 2012, 07:21

Han var ju inte direkt övertygande i radio..., och fan vad han pratar jobbigt!
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

Skriv svar