Vad är nytt med nyateismen?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Nemesis

Vad är nytt med nyateismen?

Inlägg av Nemesis » lör 08 sep 2012, 21:13

"Nyateism" är en numera etablerad term, Uppsala universitet erbjuder till och med en kurs i ämnet. Men vad är det egentligen som är nytt med "nyateismen"? Den brukar anses ta sin början med Sam Harris bok The End of Faith, men varför just där? Atheist Universe kom ut samma år, men räknas inte dit. Victor Stenger definierar nyateism som mer vetenskapligt baserad än tidigare ateistisk argumentation, och även mer hårdför mot religion. Men isf borde väl även Bertrand Russell kvala in där (Dawkins sätt att argumentera tycker jag är väldigt likt)?

Ateism finns belagt sedan mycket gammalt, om än väldigt ovanligt innan Darwin. Om man breddar det hela lite till att innefatta religionskritik i allmänhet så är det mycket lätt att i västerländsk idéhistoria hitta kritik mot samhällets dominerande form av religiös tro, låt vara att denna kritik sällan eller aldrig hördes utanför intellektuella kretsar. Den romerska filosofen Lukretius har jag sett jämföras med Dawkins.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Re: Vad är nytt med nyateismen?

Inlägg av Moridin » lör 08 sep 2012, 21:31

Nyateism var först en nedsättande etikett mot Harris och Dawkins, men får antas syfta på post-2006 rörelsen. Varför? Det är nog lite godtyckligt, men det är alla historiska indelningar i epoker.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Picea

Inlägg av Picea » tis 11 sep 2012, 06:43

Ansvarig institution:
Teologiska institutionen

Jag tror nog att det fortfarande används mest i nedsättande syfte. Av någon anledning brukar ju nytt anses som mindre trovärdigt än gammalt i frågor som gäller religiös tro och liknande. Och räknar man ateism dit så låter det väl löjligt och bra om man lägger dit prefixet "ny".

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » ons 19 sep 2012, 16:44

Fast det är i sådana fall trams och oförmåga att se på sin egen verksamhet. Det är förstås annan teologi de lär sig nu än för säg tjugo år sedan.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » ons 19 sep 2012, 17:03

"Den nya religionskritiska rörelsen" skulle jag istället kalla nyateismen.

Den började nog som en häftig reaktion på terrordåden september 2001 i USA. Vad får man göra i religionens namn? Som första bok skulle jag referera till Sam Harris' bok The End of Faith som kom ut 2004.

Nemesis

Inlägg av Nemesis » ons 19 sep 2012, 21:25

kaxiga Z skrev:"Den nya religionskritiska rörelsen" skulle jag istället kalla nyateismen.

Den började nog som en häftig reaktion på terrordåden september 2001 i USA. Vad får man göra i religionens namn? Som första bok skulle jag referera till Sam Harris' bok The End of Faith som kom ut 2004.
Fast religionskritisk litteratur är som sagt inget som startade efter elfte september 2001, även om det motiverat de flesta "nyateister". Vet att Dawkins intog en hårdare ton mot religion efter det datumet.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » tor 20 sep 2012, 07:43

Enda skillnaden är väl att ateismen i sin nuvarande form ofta är mer uttalad, med mindre respekt för religionerna, och mer spridd tack vare internet. Det som förr hölls inom husets väggar eller uttrycktes i tidningar med begränsad tillgänglighet är numera mycket mer lättillgängligt.
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tor 20 sep 2012, 08:28

Nemesis skrev:
kaxiga Z skrev:"Den nya religionskritiska rörelsen" skulle jag istället kalla nyateismen.

Fast religionskritisk litteratur är som sagt inget som startade efter elfte september 2001, även om det motiverat de flesta "nyateister". Vet att Dawkins intog en hårdare ton mot religion efter det datumet.
Ja och alla böckerna ifråga som omtalas på nätet nuförtiden är skrivna efter 2001. Harris, Onfray, Stenger, Dawkins, Hitchens, Sturmark et al.

Det fanns förstås också en stark ateism-era i Bertrand Russells dagar, Hedenius etc.

Nemesis

Inlägg av Nemesis » tor 27 sep 2012, 18:25

B Hellqvist skrev:Enda skillnaden är väl att ateismen i sin nuvarande form ofta är mer uttalad, med mindre respekt för religionerna, och mer spridd tack vare internet. Det som förr hölls inom husets väggar eller uttrycktes i tidningar med begränsad tillgänglighet är numera mycket mer lättillgängligt.
Ja Victor Stenger beskriver nyateismen (en av få ateister som gillar termen) som mindre respektfull mot religiös tro, och mer vetenskapligt baserad än ateism tidigare, som var mer filosofisk.

Och visst är internet förmodligen det bästa som hänt ateismen någonsin. Men internetateism startade inte med Sam Harris. Internet Infidels är från 1995.

Skriv svar