Krister Renard: "Kristen blir man inte av logiska argument"

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Nemesis

Krister Renard: "Kristen blir man inte av logiska argument"

Inlägg av Nemesis » tis 18 sep 2012, 19:48

Ateismens kritik av kristendomen – en enda stor missuppfattning
Att bli kristen handlar inte om logiska argument, utan om kapitulation inför Guds kärlek.
Vilket guldkorn...
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Re: Krister Renard: "Kristen blir man inte av logiska argume

Inlägg av micke.d » tis 18 sep 2012, 20:14

Det här stycket, om ateister, är ju rätt intressant. Vilka ateister har karln träffat, egentligen?
deras mentala "glasögon" filtrerar bort de delar av verkligheten som inte kan förstås med enbart logikens hjälp. Därmed filtrerar de bort allt som är viktigt för människan och som skiljer henne från djuren; sann kärlek, mening, poesi, musik, ja all konst som innebär något mer än att bara fotografiskt avbilda verkligheten.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

malen
Avstängd

Inlägg av malen » tis 18 sep 2012, 21:02

Definitivt inte John Lennon.

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » tis 18 sep 2012, 21:06

micke.d skrev:Det här stycket, om ateister, är ju rätt intressant. Vilka ateister har karln träffat, egentligen?
deras mentala "glasögon" filtrerar bort de delar av verkligheten som inte kan förstås med enbart logikens hjälp. Därmed filtrerar de bort allt som är viktigt för människan och som skiljer henne från djuren; sann kärlek, mening, poesi, musik, ja all konst som innebär något mer än att bara fotografiskt avbilda verkligheten.
Tja, hela argumentet att "gud behövs" faller ju om han erkänner att ateister lika väl som andra kan uppskatta konst och skönhet och musik, och då finns det inte så många argument kvar... Självklart är det en halmgubbe, men det är fullt förståerligt ur Renards och andras perspektiv att de vill bibehålla halmgubben...
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » tis 18 sep 2012, 21:14

Klassisk halmgubbe - ateisten som saknar förmåga att uppskatta något annat än det rent materialistiska. Krister Retard förnekar sig inte.
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Användarvisningsbild
Jonas Duregård

Inlägg av Jonas Duregård » tis 18 sep 2012, 21:18

micke.d skrev:
deras mentala "glasögon" filtrerar bort de delar av verkligheten som inte kan förstås med enbart logikens hjälp. Därmed filtrerar de bort allt som är viktigt för människan och som skiljer henne från djuren [...]
Min logik härleder från detta påstående att logiken inte skiljer oss från djuren, och följaktligen att även djur för logiska resonemang. Det visste jag inte.
Ignorelistor jag är på just nu: NySmak!HallonPersika

Ulf T
Kontakt:

Inlägg av Ulf T » tis 18 sep 2012, 22:08

Vissa djur tycks ju föra logiska resonemang utifrån sin egen förmåga i alla fall: http://www.youtube.com/watch?v=_5_DuZ8W ... re=related

Men det är ju möjligt att den kristne menade att det var avsaknad av logik som skiljer människan från djuren.

Nemesis

Inlägg av Nemesis » ons 19 sep 2012, 21:24

B Hellqvist skrev:Klassisk halmgubbe - ateisten som saknar förmåga att uppskatta något annat än det rent materialistiska. Krister Retard förnekar sig inte.
Förstår inte varför denna missuppfattning är så väldigt utbredd.
B Hellqvist skrev:Krister Retard förnekar sig inte.
Detta trots att han enligt egen utsaga själv varit ateist.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tor 20 sep 2012, 11:45

Nemesis skrev:Detta trots att han enligt egen utsaga själv varit ateist.
"I use to be an atheist" är en taktik som många kreationister kör med lite för att visa att man själv en gång trodde på "det orimliga med ett liv utan gud", men har sedan dess kommit till insikt. Oftast handlar det om att det inte var ateister per se, utan bara inte väckelsefödda kristna.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Tubba

Inlägg av Tubba » sön 23 sep 2012, 15:40

Moridin skrev:
"I use to be an atheist" är en taktik som många kreationister kör med lite för att visa att man själv en gång trodde på "det orimliga med ett liv utan gud", men har sedan dess kommit till insikt. Oftast handlar det om att det inte var ateister per se, utan bara inte väckelsefödda kristna.
Faktum är att "Förr så var jag ____" är ett väldigt vanligt sätt för folk att ge sina argument mer av en fiktiv tyngd.

"Förr så var jag kommunist, men efter att..."
"Förr så var jag skolmedicinare, men efter att..."
"Förr så var jag för abort, men efter att..."
// L. C. Nielsen

Beautiful Railway Bridge of the Silv’ry Tay!
Alas! I am very sorry to say
That ninety lives have been taken away

Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony » sön 23 sep 2012, 15:53

Förr så röstade jag på socialdemokraterna, men nu har jag blivit klokare.

Användarvisningsbild
Jonas Duregård

Inlägg av Jonas Duregård » sön 23 sep 2012, 21:46

Tubba skrev: Faktum är att "Förr så var jag ____" är ett väldigt vanligt sätt för folk att ge sina argument mer av en fiktiv tyngd.
Förr brukade jag också tro att det bara gav fiktiv tyngd, men sen insåg jag att allt jag säger faktiskt blir mer trovärdigt på riktigt.
Ignorelistor jag är på just nu: NySmak!HallonPersika

Thomas P

Inlägg av Thomas P » mån 24 sep 2012, 07:30

Tubba skrev:Faktum är att "Förr så var jag ____" är ett väldigt vanligt sätt för folk att ge sina argument mer av en fiktiv tyngd.
Själv brukar jag bemöta det med att "Så du erkänner att du hade dåligt omdöme då. Varför skall vi då tro att du har bättre omdöme idag?"

Ett annat exempel är Bjarne Lomborgs som i "The Skeptical Environmentalist" skulle ge sken av att han var miljövän och hade som
främsta merit att han varit medlem i Greenpeace, vilket höll tills Greenpeace gick igenom gamla medlemslistor och inte återfann
honom. AGW-förnekare brukar gilla sådan här omvändelselitteratur.

Användarvisningsbild
Eon

Inlägg av Eon » mån 24 sep 2012, 22:30

Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire

Nemesis

Inlägg av Nemesis » tor 27 sep 2012, 18:27

Tubba skrev:
Moridin skrev:
Faktum är att "Förr så var jag ____" är ett väldigt vanligt sätt för folk att ge sina argument mer av en fiktiv tyngd.

"Förr så var jag kommunist, men efter att..."
"Förr så var jag skolmedicinare, men efter att..."
"Förr så var jag för abort, men efter att..."
Fast jag tycker inte att det är helt irrelevant. Ganska intressant att se att många fler belästa (på teologi och apologetik) kristna blir ateister än tvärtom, även om det i sig inte bevisar någonting.

Om Richard Dawkins skulle konvertera till en religion och skriva en bok om det så skulle jag vara mycket intresserad av att läsa den.

Skriv svar