Krister Renard: "Kristen blir man inte av logiska argument"

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Nemesis

Re: Krister Renard: "Kristen blir man inte av logiska argume

Inlägg av Nemesis » tor 27 sep 2012, 19:09

Vetenskapen predikar Gud? Why (Almost All) Cosmologists are Atheists

Om jag inte minns fel så är ateism mycket mer utbrett bland vetenskapsmän och filosofer än bland folk i allmänhet. Bevisar ingenting i sig om huruvida Gud existerar eller inte, men det vederlägger att vetenskapen skulle vara så väldigt gudsvänlig.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Användarvisningsbild
Picea

Inlägg av Picea » lör 29 sep 2012, 23:29

B Hellqvist skrev:Klassisk halmgubbe - ateisten som saknar förmåga att uppskatta något annat än det rent materialistiska. Krister Retard förnekar sig inte.

Tja, jag uppskattar i alla fall inget annat än det som finns i verkligheten, han kan kalla det materialism om han vill. "Sann kärlek, mening, poesi, musik, ja all konst" existerar i verkligheten, det är ju det som gör det så vackert! Övernaturligheter, mirakel och gudar känns bara ointressanta och grå för mig, och jag ser det som en förminskning av skönheten att förpassa kärlek och konst till det övernaturliga. Det är nog där våra världsbilder går isär.

Tubba

Inlägg av Tubba » mån 01 okt 2012, 11:19

Nemesis skrev:
Fast jag tycker inte att det är helt irrelevant. Ganska intressant att se att många fler belästa (på teologi och apologetik) kristna blir ateister än tvärtom, även om det i sig inte bevisar någonting.

Om Richard Dawkins skulle konvertera till en religion och skriva en bok om det så skulle jag vara mycket intresserad av att läsa den.
Nä, men det ger ju inte argumenten i sig mer tyngd. Och faktum är att Dawkins faktiskt har publicerat påtagliga mängder ateistisk litteratur, så det skulle ju inte råda några tvivel om vad han varit...
// L. C. Nielsen

Beautiful Railway Bridge of the Silv’ry Tay!
Alas! I am very sorry to say
That ninety lives have been taken away

Nemesis

Inlägg av Nemesis » lör 06 okt 2012, 20:50

Tubba skrev:
Nemesis skrev:
Fast jag tycker inte att det är helt irrelevant. Ganska intressant att se att många fler belästa (på teologi och apologetik) kristna blir ateister än tvärtom, även om det i sig inte bevisar någonting.

Om Richard Dawkins skulle konvertera till en religion och skriva en bok om det så skulle jag vara mycket intresserad av att läsa den.
Nä, men det ger ju inte argumenten i sig mer tyngd. Och faktum är att Dawkins faktiskt har publicerat påtagliga mängder ateistisk litteratur, så det skulle ju inte råda några tvivel om vad han varit...
Du tänker på denna typ av kristna ex-ateister. Visst är det så. Dawkins litteratur i allmänhet har en ateistisk (eller iaf antireligiös) slagsida.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Tubba

Inlägg av Tubba » sön 07 okt 2012, 00:09

Jag, som ateist, skulle möjligen kunna se mig själv bli någon sorts ljummen mjukis-kristen. Men i så fall av varianten "Gud är vad jag kallar min vördnad för livet," och "Judisk-kristendomen har varit viktig för västerländska värderingar," och det hela skulle handla om att jag omvärderade några väldigt subjektiva existentiella frågor, och möjligen talade till "en högre makt" i stället för mig själv i bland. Känns mindre troligt att jag plötsligt skulle få för mig att Bibeln innehåller en massa bokstavliga sanningar och att Jesus kommer att rulla in i en vit Cadillac den 21 maj 2031 eller något i den stilen. Det skulle kräva att jag tog en helt annan ställning till objektiva fakta.

Tror emellertid att jag klarar mig utan bådadera.
// L. C. Nielsen

Beautiful Railway Bridge of the Silv’ry Tay!
Alas! I am very sorry to say
That ninety lives have been taken away

Skriv svar