Riksdagsledamot slår ett slag för förnuftet
-
- pwm
- Kontakt:
Re: Riksdagsledamot slår ett slag för förnuftet
Roland Utbult? Han måste var från Göteborgs norra skärgård. Där heter nästan alla Utbult.
- Olle.
Påståenden i stil med att svenskar är ett av världens sekulära folk görs ofta, vad finns det för bra belägg för dessa?
- pwm
- Kontakt:
http://www.pitzer.edu/academics/faculty ... r-7000.pdfOlle. skrev:Påståenden i stil med att svenskar är ett av världens sekulära folk görs ofta, vad finns det för bra belägg för dessa?
-
Belägg finns som visats ovan. De är inte alls starka för att Sverige skulle vara mest sekulariserat, men däremot starka för att Sverige skulle vara ett av de mest sekulariserade. Problemen med att både definiera och mäta exakt hur sekulariserat ett land är är stora, så någon säker exakt toppnotering kan man nog inte få fram. Men jag håller mycket med andemeningen i Olles klagomål. [Om jag här för en gångs skull skall låta mina egna förutfattade meningar vara min starka och goda källa:] Svesnkar har ofta en tendens att vara sig själva nog och mycket gå på sina egna förutfattade meningar och önsketänkanden utan att undersöka beläggen. Om det är Schultes källa vet jag inte, men misstänksam blir jag. (Vad gäller höga värden för vissa östasiatiska länder som t.ex. Vietnam och Kina i olika undersökningar är jag mycket skeptisk. Det kan finnas starka supranaturala inslag som inte riktigt liknar gudstro i "abrahamitistisk" eller liknande mening.)Olle. skrev:Påståenden i stil med att svenskar är ett av världens sekulära folk görs ofta, vad finns det för bra belägg för dessa?
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)
- Zartax
Ordet du letar efter är "övernaturliga".tonyf skrev:supranaturala

"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder
- ttias
Fast svenskar kvalar in rätt högt på ickeabrahamitiska trossatser som det flummiga "jag tror på något" och liknande. Sekularisering verkar vara ett mått på hur mycket man skiljer sig från de mer klassiska religionsuppfattningarna.tonyf skrev:Belägg finns som visats ovan. De är inte alls starka för att Sverige skulle vara mest sekulariserat, men däremot starka för att Sverige skulle vara ett av de mest sekulariserade. Problemen med att både definiera och mäta exakt hur sekulariserat ett land är är stora, så någon säker exakt toppnotering kan man nog inte få fram. Men jag håller mycket med andemeningen i Olles klagomål. [Om jag här för en gångs skull skall låta mina egna förutfattade meningar vara min starka och goda källa:] Svesnkar har ofta en tendens att vara sig själva nog och mycket gå på sina egna förutfattade meningar och önsketänkanden utan att undersöka beläggen. Om det är Schultes källa vet jag inte, men misstänksam blir jag. (Vad gäller höga värden för vissa östasiatiska länder som t.ex. Vietnam och Kina i olika undersökningar är jag mycket skeptisk. Det kan finnas starka supranaturala inslag som inte riktigt liknar gudstro i "abrahamitistisk" eller liknande mening.)
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.
- piotrr
- Kontakt:
World values survey. Den här bilden har cirkulerat länge:Olle. skrev:Påståenden i stil med att svenskar är ett av världens sekulära folk görs ofta, vad finns det för bra belägg för dessa?

/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
- Hans S
Tack för den, intressant.piotrr skrev:World values survey
Senare utgåva:

http://www.worldvaluessurvey.org/wvs/ar ... le_base_54
MVH
Hans
Detta innefattar inte X eller Y.