Riksdagsledamot slår ett slag för förnuftet

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Radikalrealist

Riksdagsledamot slår ett slag för förnuftet

Inlägg av Radikalrealist » tor 27 sep 2012, 22:19

Riksdagsledamot slår ett slag för förnuftet:

Missunna mig inte möjligheten att slippa Gud

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Re: Riksdagsledamot slår ett slag för förnuftet

Inlägg av pwm » tor 27 sep 2012, 22:44

Roland Utbult? Han måste var från Göteborgs norra skärgård. Där heter nästan alla Utbult.

Användarvisningsbild
Olle.

Inlägg av Olle. » tor 27 sep 2012, 23:08

Påståenden i stil med att svenskar är ett av världens sekulära folk görs ofta, vad finns det för bra belägg för dessa?

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tor 27 sep 2012, 23:18

Olle. skrev:Påståenden i stil med att svenskar är ett av världens sekulära folk görs ofta, vad finns det för bra belägg för dessa?
http://www.pitzer.edu/academics/faculty ... r-7000.pdf

tonyf

Inlägg av tonyf » fre 28 sep 2012, 02:32

Olle. skrev:Påståenden i stil med att svenskar är ett av världens sekulära folk görs ofta, vad finns det för bra belägg för dessa?
Belägg finns som visats ovan. De är inte alls starka för att Sverige skulle vara mest sekulariserat, men däremot starka för att Sverige skulle vara ett av de mest sekulariserade. Problemen med att både definiera och mäta exakt hur sekulariserat ett land är är stora, så någon säker exakt toppnotering kan man nog inte få fram. Men jag håller mycket med andemeningen i Olles klagomål. [Om jag här för en gångs skull skall låta mina egna förutfattade meningar vara min starka och goda källa:] Svesnkar har ofta en tendens att vara sig själva nog och mycket gå på sina egna förutfattade meningar och önsketänkanden utan att undersöka beläggen. Om det är Schultes källa vet jag inte, men misstänksam blir jag. (Vad gäller höga värden för vissa östasiatiska länder som t.ex. Vietnam och Kina i olika undersökningar är jag mycket skeptisk. Det kan finnas starka supranaturala inslag som inte riktigt liknar gudstro i "abrahamitistisk" eller liknande mening.)
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

Användarvisningsbild
Zartax

Inlägg av Zartax » fre 28 sep 2012, 07:52

tonyf skrev:supranaturala
Ordet du letar efter är "övernaturliga". 8-)
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » fre 28 sep 2012, 16:07

tonyf skrev:Belägg finns som visats ovan. De är inte alls starka för att Sverige skulle vara mest sekulariserat, men däremot starka för att Sverige skulle vara ett av de mest sekulariserade. Problemen med att både definiera och mäta exakt hur sekulariserat ett land är är stora, så någon säker exakt toppnotering kan man nog inte få fram. Men jag håller mycket med andemeningen i Olles klagomål. [Om jag här för en gångs skull skall låta mina egna förutfattade meningar vara min starka och goda källa:] Svesnkar har ofta en tendens att vara sig själva nog och mycket gå på sina egna förutfattade meningar och önsketänkanden utan att undersöka beläggen. Om det är Schultes källa vet jag inte, men misstänksam blir jag. (Vad gäller höga värden för vissa östasiatiska länder som t.ex. Vietnam och Kina i olika undersökningar är jag mycket skeptisk. Det kan finnas starka supranaturala inslag som inte riktigt liknar gudstro i "abrahamitistisk" eller liknande mening.)
Fast svenskar kvalar in rätt högt på ickeabrahamitiska trossatser som det flummiga "jag tror på något" och liknande. Sekularisering verkar vara ett mått på hur mycket man skiljer sig från de mer klassiska religionsuppfattningarna.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » lör 29 sep 2012, 12:58

World values survey. Den här bilden har cirkulerat länge:

Bild
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
Hans S

Inlägg av Hans S » lör 29 sep 2012, 13:28

piotrr skrev:World values survey
Tack för den, intressant.

Senare utgåva:
Bild
http://www.worldvaluessurvey.org/wvs/ar ... le_base_54

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.