Böneutrop - är de religion?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Skriv svar
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Böneutrop - är de religion?

Inlägg av micke.d » fre 28 sep 2012, 12:03

Det pågår nu en debatt kring böneutrop i Fittja.

Trådfrågan är huruvida tillåtande av böneutrop har med religionsfrihet att göra?

Står det t ex någonstans i Koranen att det ska böneutropas?

Kan det ses som en inskränkning av religionsfriheten om böneutrop inte skulle bli tillåtet?

(OBS! Argument om islamisering, svenska traditioner, eller liknande göre sig icke besvär och är i den här tråden klart utanför ämnet.)
Senast redigerad av 2 kaxiga Z, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: 'de' -> 'det' -> de, i rubriken (efter förklaring från trådstartaren)
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Anders G

Re: Böneutrop - är de religion?

Inlägg av Anders G » fre 28 sep 2012, 12:05

Koranen bygger ju mycket på bibeln, så det står väl bredvid bibelstället att det skall klämtas i klockor?
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » fre 28 sep 2012, 12:14

Anders G skrev:Koranen bygger ju mycket på bibeln, så det står väl bredvid bibelstället att det skall klämtas i klockor?
Vilket bibelställe är det?

Användarvisningsbild
Shudnawz

Inlägg av Shudnawz » fre 28 sep 2012, 12:15

Jag kan delvis acceptera hans argument att det är att jämförbart med kyrkklockor, men dessa bär (förutom sin association) inget budskap i sig, om man inte på förhand vet vad de ringer för.

För egen del kunde jag vara utan kyrkklockorna, och jag använder gärna argumentet kring avsaknaden av böneutrop för att hindra dem från att väcka mig på okristliga tider. Pun intended.
Slow is smooth, smooth is fast

Jag talar inte för VoF, Skåne, Sverige, Europa, mänskligheten eller någon annan än mig själv. Och knappt det.

Alla idéer värda att driva, är värda att överdriva.

Användarvisningsbild
ani

Inlägg av ani » fre 28 sep 2012, 12:15

Orkar inte gräva i någon koran, men traditionen med en muezzin som kallar till bön har funnits ända sedan Muhammeds livstid dåBilal ibn Rabah al-Habashi sprang och skrek på gatorna.

Vad gäller religionsfrihet kan jag inte se att det skulle vara någon inskränkning. Man får ju tro vad man vill, men däremot inte göra vad som helst i religionens namn. Speciellt inte om det kan vara till olägenhet för omgivningen. Passa gärna på att sätta ordentliga restriktioner på klockklämtande också när man ändå håller på.

/Anders

malen
Avstängd

Re: Böneutrop - är det religion?

Inlägg av malen » fre 28 sep 2012, 12:27

Hur många "vanliga människor" hade koll på vad klockan var på 600 talet? manar verkligen ortodoxa muselmaner i Sverige på efter böneutrop i dag?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » fre 28 sep 2012, 12:48

ani skrev:Vad gäller religionsfrihet kan jag inte se att det skulle vara någon inskränkning. Man får ju tro vad man vill, men däremot inte göra vad som helst i religionens namn. Speciellt inte om det kan vara till olägenhet för omgivningen. Passa gärna på att sätta ordentliga restriktioner på klockklämtande också när man ändå håller på.
Om det stämmer att böneutropet skulle ske högst en gång i veckan (fredagsbönen), 700-1000 m från närmsta bostadsområde, verkar det ju inte vara specifikt oljudet som skulle vara problemet. Och då är det snarare religionen man invänder emot. Vilket då gör det till inskränkning av religionsfriheten.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » fre 28 sep 2012, 13:04

Kan man inte fixa böneutropet som en mobilapp? ;)
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Användarvisningsbild
Shudnawz

Inlägg av Shudnawz » fre 28 sep 2012, 13:12

B Hellqvist skrev:Kan man inte fixa böneutropet som en mobilapp? ;)
There is an app for that.
Slow is smooth, smooth is fast

Jag talar inte för VoF, Skåne, Sverige, Europa, mänskligheten eller någon annan än mig själv. Och knappt det.

Alla idéer värda att driva, är värda att överdriva.

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » fre 28 sep 2012, 13:41

Shudnawz skrev:
B Hellqvist skrev:Kan man inte fixa böneutropet som en mobilapp? ;)
There is an app for that.
Allah-app-bar!
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » fre 28 sep 2012, 13:42

Jag har inget alls emot böneutrop, så länge:

* jag inte förstår orden.

* de hålls med en rimligt låg ljudvolym. (kan låta skönare än kyrkklockor då)

* de endast ropas på fredagar (alltså: endast en gång i veckan).

Inser att det första kravet är orimligt för varje medborgare, men de andra två måste man få ha.

Användarvisningsbild
Ripper
Kontakt:

Inlägg av Ripper » fre 28 sep 2012, 13:53

Att man automatiskt ska ha rätt att ringa klockor eller ropa ut till bön för att man har en religion är en väldigt knäpp idé. Religion ska inte ha några särskilda privilegier gentemot andra uppfattningar, religionsfrihet bör i princip inte vara någonting mer än åsikts- yttrande- och organisationsfrihet.

Därav följer inte att jag tycker att ex. böneutrop automatiskt ska vara icke-tillåtet. Har inga problem med det så länge det inte krockar med relevanta hänsyn. Nu har jag precis flyttat från Fittja men jag vet vart moskén ligger och det är på en väl avskild plats några hundra meter bort från bostadsområdena. Så jag tror inte att det kan störa.
Vid ingången till vetenskapen, liksom vid ingången till helvetet måste emellertid det kravet ställas:

Qui si convien lasciare ogni sospetto
Ogni viltà convien che qui sia morta.

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » fre 28 sep 2012, 13:58

Kyrkklockor och böneutrop bör väl bedömas som annat annat buller, dvs som en miljöstörning vars tillåtlighet avgörs av miljölagstiftningen.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » fre 28 sep 2012, 14:00

Stöds den tolkningen av t ex fördrag om mänskliga rättigheter och vad som menas med religionsfrihet i dem?

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » fre 28 sep 2012, 14:17

Ljud som uppkommer i onödan bör inte få störa omgivningen annat än i undantagsfall. I en stad får man leva med att andra människor låter och anser att andra saker är nödvändiga än de ljudalstrare man själv anser vara nödvändiga. Endast i undantagsfall bör man få störa omgivningen för sitt nöjes skull: motorsport, konserter, fyrverkerier. Företeelser med regelbundenhet (kyrkklockor, fotbollstävlingar, böneutrop) bör begränsas i möjligaste tänkbara mån vad gäller påverkan på omgivningen.
Om nu minareten i fråga ligger så långt från bebyggelse att den inte hörs dit verkar det ju ganska onödigt att stå där och låta.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

Skriv svar