Böneutrop - är de religion?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
tanto

Re: Böneutrop - är de religion?

Inlägg av tanto » fre 28 sep 2012, 17:49

Ett utrop en gång i veckan låter inte så farligt jämfört med glassbilens ihållande & genomträngande melodi. Följande argument mot böneutrop brukar vara av slippery slope-typen. Det en bit mellan moskén och bostäder om jag kommer ihåg rätt, var ett tag sen jag var i området.
Honey Badger doesn't give a shit

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » lör 29 sep 2012, 07:39

FN:s allmänna förklaring om de Mänskliga rättigheterna skrev:Artikel 18.

Envar har rätt till tankefrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet. Denna rätt innefattar frihet att byta religion eller tro och att ensam eller i gemenskap med andra offentligt eller enskilt utöva sin religion eller tro genom undervisning, andaktsövningar, gudstjänst och iakttagande av religiösa sedvänjor.
http://www.ohchr.org/EN/UDHR/Pages/Lang ... LangID=swd
Artikel 29.

1. Envar har plikter mot samhället, i vilket den fria och fullständiga utvecklingen av hans personlighet ensamt är möjlig.
2. Vid utövandet av sina fri- och rättigheter må envar underkastas endast sådana inskränkningar, som blivit fastställda i lag i uteslutande syfte att trygga tillbörlig hänsyn till och respekt för andras fri- och rättigheter samt för att tillgodose det demokratiska samhällets rättmätiga krav på moral, allmän ordning och allmän välfärd.
3. Dessa fri- och rättigheter må i intet fall utövas i strid med Förenta Nationernas ändamål och grundsatser.
A. Skall böneutrop tolkas som "iakttagande av religiösa sedvänjor"?
B. Finns det i sådana fall skäl till inskränkningar?
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » lör 29 sep 2012, 10:03

L. Mäkinen skrev:Om nu minareten i fråga ligger så långt från bebyggelse att den inte hörs dit verkar det ju ganska onödigt att stå där och låta.
ja, för då kunde man lika gärna göra om någon nedlagd fyr i yttreskärgården till riksminaret. Fast då skulle säkert någon seglande sverigedemokrat klaga...
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » lör 29 sep 2012, 12:54

Någon - på Newsmill tror jag - menar att det är orättvist att tillåta kyrktorn och inte tillåta minareter. Jag håller med. Bort med kyrkklockorna också.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » lör 29 sep 2012, 13:37

piotrr skrev:Någon - på Newsmill tror jag - menar att det är orättvist att tillåta kyrktorn och inte tillåta minareter. Jag håller med. Bort med kyrkklockorna också.
http://www.youtube.com/watch?v=lBBlRB1HH2g
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Användarvisningsbild
Picea

Inlägg av Picea » lör 29 sep 2012, 21:00

Kyrkklockor, trafikbuller och böneutrop är den typen av buller man vänjer sig vid efter ett par veckor. Efter ett par veckor i Egypten vaknar man inte kl 5 varje dag längre.´

Men enligt vad jag har förstått är det inte särskilt viktigt för muslimerna, så vi kan nog vara ense om att det inte direkt hör till religionen.

Apropå störande kyrkklockor så frågade jag om vägen till Syrisk-ortodoxa kyrkan i Hallunda en gång, och blev besvarad med en lång ilsken harang om hur kyrkklockorna väckte denna person varje söndagmorgon. Den reaktionen har jag aldrig fått när jag har frågat om vägen till betydligt mer störande svenskkyrkliga kyrkor. Och den församlingen hade alltså inte behövt lova att inte störa omgivningen med kallelser till gudstjänst på det sättet muslimska församlingar måste göra.

Användarvisningsbild
Olle.

Inlägg av Olle. » lör 29 sep 2012, 22:19

Borde inte lagen vara i det närmaste "religionsneutral"? Med det menar jag att om handling A inte är på något sätt religiöst förankrad medan handling B är 100% religiöst förankrad, och A och B i övrigt är identiska, så bör lagen vara sådan att den förhåller sig på samma sätt (t.ex. förbjuder) mot både A och B.

Användarvisningsbild
C-J

Inlägg av C-J » lör 29 sep 2012, 22:30

Som pastafarian skulle jag uppskatta ett torn som spelar "Canelloni, Macaroni" tre gånger om dagen. Yimby!
Oh, behave!

Användarvisningsbild
Picea

Inlägg av Picea » lör 29 sep 2012, 23:02

Moskéerna kanske kan ringa i klockor istället för böneutrop?
C-J skrev:Som pastafarian skulle jag uppskatta ett torn som spelar "Canelloni, Macaroni" tre gånger om dagen. Yimby!
På klockspel i såfall!

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tis 02 okt 2012, 08:51

Picea skrev:Men enligt vad jag har förstått är det inte särskilt viktigt för muslimerna, så vi kan nog vara ense om att det inte direkt hör till religionen.
Så moskémedlemmarna i Fittja vill egentligen inte ha utropet?

manifesto

Inlägg av manifesto » tis 02 okt 2012, 08:57

Lokal folkomröstning?
War is peace.

Användarvisningsbild
Hedning

Inlägg av Hedning » tis 02 okt 2012, 09:38

Här ringer kyrklockorna väldig sällan, endast i samband med giftermål eller begravning, jag tycker det låter vackert och det leder alltid till en fundering, är det sorg eller glädje? Och ser inte ringningen som någon religiös "propaganda".
Ringning till gudstjänst tycker jag inte om, men vad jag vet förekommer det inte här.

Annars är jag stenhård motståndare till all offentlig manifestation av någon som helst religion. Religion är något jag tycker man får hålla inom hemmets väggar på fritiden, likt en hobby.
Därför säger jag totalt NEJ till några böneutrop från någon minaret.

Skulle även säga nej (om jag kunde) till all nybyggnation av religiösa byggnader inklusive kyrkor.

Jag har också uppfattat det så att man först fick bygga moskeer utan minareter, sedan fick man bygga minareter men utan böneutrop, nu får man troligen tillstånd till böneutrop en gång i vecka, sedan ......
"Om Gud hade funnits hade han väl inte varit så dum att han skapat hedningar"
Tage Danielsson

Användarvisningsbild
Picea

Inlägg av Picea » tis 02 okt 2012, 15:28

Dûrion Annûndil skrev:
Picea skrev:Men enligt vad jag har förstått är det inte särskilt viktigt för muslimerna, så vi kan nog vara ense om att det inte direkt hör till religionen.
Det finns kanske lika många åsikter som det finns moskémedlemmar?

Läs: Inte viktigt för Islam (religionen), enligt dagens uttolkare. Däremot finns det säkert muslimer som vill ha det i rättvisans namn: Om de har kyrkklockor så skall vi minnsann ha böneutrop. Och så tycker jag att det är litet konstigt om de måste lova att inte ha böneutrop när nya kyrkor inte måste lova att inte ringa i klockorna.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tis 02 okt 2012, 17:49

Picea skrev:
Dûrion Annûndil skrev:
Det finns kanske lika många åsikter som det finns moskémedlemmar?

Läs: Inte viktigt för Islam (religionen), enligt dagens uttolkare. Däremot finns det säkert muslimer som vill ha det i rättvisans namn: Om de har kyrkklockor så skall vi minnsann ha böneutrop. Och så tycker jag att det är litet konstigt om de måste lova att inte ha böneutrop när nya kyrkor inte måste lova att inte ringa i klockorna.
Så du har ingen aning om det egentligen är viktigt för för muslimerna i fråga, ur religiös synvinkel, i det här fallet?

Ulf T
Kontakt:

Inlägg av Ulf T » tis 02 okt 2012, 22:31

Picea skrev:Apropå störande kyrkklockor så frågade jag om vägen till Syrisk-ortodoxa kyrkan i Hallunda en gång, och blev besvarad med en lång ilsken harang om hur kyrkklockorna väckte denna person varje söndagmorgon. Den reaktionen har jag aldrig fått när jag har frågat om vägen till betydligt mer störande svenskkyrkliga kyrkor.
Jag vet inte hur mycket den syriansk-ortodoxa kyrkans klockor låter, men jag kan tänka mig att ljudet får en del spridning av kyrkans placering långt nere i en dal. Ljudet kommer spridas uppåt kullarna vid både Hallunda och Alby. Man kan bli förvånad över hur mycket ljud man hör nerifrån om man är på balkongen i ett höghus. Det här är på en betydligt större skala. Ljudet från en kyrka inklämd i innerstan, lär inte alls få samma spridning.

Skriv svar