Böneutrop - är de religion?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Mats Einarsson

Re: Böneutrop - är de religion?

Inlägg av Mats Einarsson » ons 03 okt 2012, 05:42

kaxiga Z skrev:Jag har inget alls emot böneutrop, så länge:

* jag inte förstår orden.

* de hålls med en rimligt låg ljudvolym. (kan låta skönare än kyrkklockor då)

* de endast ropas på fredagar (alltså: endast en gång i veckan).

Inser att det första kravet är orimligt för varje medborgare, men de andra två måste man få ha.
Det är ungefär det som är aktuellt. Men kommentarsfältstrollen ser det givetvis som muselmanernas slutliga undertryckande av kristenheten (alternativt det sekulära samhället, de har lite olika retorikstrategi). Och sen var det någon förvirrad antisemit som frågade "vad tycker judarna om det här?"

Visst kan man kokettera med en konsekvent religionsfientlig hållning ("förbjud både kyrktorn och minareter!"), men det är ju inget realistiskt alternativ och ger man sig in i "debatten" om böneutrop med den hållningen riskerar man (för att uttrycka det milt) att uppfattas som och bli ett stöd för islamofobtrollen. Såg nånstans att Humanisterna uttalat sig för böneutropen; helt rätt tänkt.

Edit: Humanisterna/Sturmark om böneutrop:
http://www.sturmark.se/?p=1126
...jag har strävat efter att vara så tråkig som möjligt för att åt en stor sak förläna det vederhäftiga yttre, som endast tråkigheten skänker.
Erik Noreen, Svensk språkvård, 1941

Användarvisningsbild
Picea

Inlägg av Picea » ons 03 okt 2012, 07:05

Dûrion Annûndil skrev:Så du har ingen aning om det egentligen är viktigt för för muslimerna i fråga, ur religiös synvinkel, i det här fallet?
Hur läser du?

Enligt de muslimer jag har hört uttala sig i just den här frågan är det inte viktigt ur religiös synvinkel. Det kallar jag att "ha en aning". Inte att veta exakt jätteutförligt hur många procent som håller med eller är emot och till vilken grad, men just att "ha en aning", ja!

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » ons 03 okt 2012, 07:51

Picea skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Så du har ingen aning om det egentligen är viktigt för för muslimerna i fråga, ur religiös synvinkel, i det här fallet?
Hur läser du?

Enligt de muslimer jag har hört uttala sig i just den här frågan är det inte viktigt ur religiös synvinkel. Det kallar jag att "ha en aning". Inte att veta exakt jätteutförligt hur många procent som håller med eller är emot och till vilken grad, men just att "ha en aning", ja!
Muslimerna i fråga är moskémedlemmarna i Fittja. Är det dessa du pratat med?
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tor 04 okt 2012, 13:52

Mats Einarsson skrev:Visst kan man kokettera med en konsekvent religionsfientlig hållning ("förbjud både kyrktorn och minareter!"), men det är ju inget realistiskt alternativ
Det är ett konsekvent alternativ, helt oavsett om man älskar eller hatar religion. Framför allt är det ett sekulärt alternativ, och det måste vara realistiskt i ett sekulärt land, ju.

Sedan kan man givetvis likabehandla på flera sätt: Allt för alla, inget för någon, eller tillåtna, välmotiverade störningar oberoende av tradition och favoritism. Oavsett variant vore det välkommet med större mångfald, och likabehandling inom den mångfalden.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
pekka

Inlägg av pekka » tor 04 okt 2012, 14:14

L. Mäkinen skrev:Ljud som uppkommer i onödan bör inte få störa omgivningen annat än i undantagsfall. I en stad får man leva med att andra människor låter och anser att andra saker är nödvändiga än de ljudalstrare man själv anser vara nödvändiga. Endast i undantagsfall bör man få störa omgivningen för sitt nöjes skull: motorsport, konserter, fyrverkerier. Företeelser med regelbundenhet (kyrkklockor, fotbollstävlingar, böneutrop) bör begränsas i möjligaste tänkbara mån vad gäller påverkan på omgivningen.
.
... ungar som spelar fotboll, hundar som skäller, mopeder motorgrässklippare... :banghead: :banghead:

Eller så kan dina grannar skramla ihop till ett par hörselkåpor.

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » tor 04 okt 2012, 17:54

pekka skrev:
L. Mäkinen skrev:Ljud som uppkommer i onödan bör inte få störa omgivningen annat än i undantagsfall.
... ungar som spelar fotboll, hundar som skäller, mopeder motorgrässklippare... :banghead: :banghead:

Eller så kan dina grannar skramla ihop till ett par hörselkåpor.
I mitt fall är det inget problem. Mina grannar är för långt bort för att höras till oss.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » tis 09 okt 2012, 08:44

Mats Einarsson skrev:Såg nånstans att Humanisterna uttalat sig för böneutropen; helt rätt tänkt.

Edit: Humanisterna/Sturmark om böneutrop:
http://www.sturmark.se/?p=1126

Debatten som följde på Sturmarks post fick mig att tappa tron på merparten av medlemmarna i Humanisterna dock.
We are the dead

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » tis 09 okt 2012, 09:02

Jag är generell motståndare till oväsen. Vi är stressade nog som det är i den allmänna miljön. Skall du producera höga ljud på allmän plats skall du ha ett mycket bra skäl. Exampelvis kan detta vara att ljudet är nödvändigt för en viktig verksamhet eller att det är till nytta för de flesta som hör det. Offentlig bön är inte viktig verksamhet (och i direkt strid med Matt 6:5-6, för övrigt). Böneutrop är inte oundgängligt för bön. De flesta som hör ljudet önskar inte utnyttja det för bön. Därför är jag synnerligen skeptisk till böneutrop, men villig att bedöma från fall till fall.

Sensemaker

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » tis 09 okt 2012, 09:08

"Viktiga ljud" är en absurd ordkombination. Vi lever i ett industraliserat och urbant samhälle, de flesta av oss. Vi hör ljud från nattklubbar, trafik, fotbollsevenemang, konserter, dagisutflykter och grannens borrmaskin hela tiden.
Att ett tio minuters böneutrop en gång i månaden skulle skräpa ner ljudrummet är världens töntigaste argument.
We are the dead

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tis 09 okt 2012, 09:21

Om någon som bor i storstaden anför känsliga öron i den här debatten, bör de rimligen flytta ut på landet så fort som möjligt för att vara konsekventa.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
Hedning

Inlägg av Hedning » tis 09 okt 2012, 09:25

Xantippa skrev:"Viktiga ljud" är en absurd ordkombination. Vi lever i ett industraliserat och urbant samhälle, de flesta av oss. Vi hör ljud från nattklubbar, trafik, fotbollsevenemang, konserter, dagisutflykter och grannens borrmaskin hela tiden.
Att ett tio minuters böneutrop en gång i månaden skulle skräpa ner ljudrummet är världens töntigaste argument.
Som jag skrev tidigare, "först fick man tillstånd att bygga moskeer utan minareter, sen fick man bygga minareter men utan böneutrop, nu får man ha böneutrop en gång per vecka......."

Jag är ateist OCH antireligiös, allt som gör att religionen blir synligare i samhället är fel riktning.
Det riktiga och ett steg i rätt riktning vore att göra om alla religiösa byggnader till bostäder, de som vill utöva religion kan gärna göra det i vardagsrummet eller i källarlokaler de själva får hyra.
Inget gott kommer ur någon religion ( i stort sett).

Några kyrkor har gjorts om till bostäder här uppe, blir riktigt snyggt:

http://www.presspro.se/Documents/Extra/ ... ndling.pdf

Nu är det knappast, ännu, någon risk för böneutrop där jag bor.
Men jag undanber mig risken att behöva lyssna på några, även om de knappast skulle störa mig "ljudmässigt".
"Om Gud hade funnits hade han väl inte varit så dum att han skapat hedningar"
Tage Danielsson

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » tis 09 okt 2012, 09:31

Xantippa skrev:"Viktiga ljud" är en absurd ordkombination.
Jaså varför då? Anser du inte att exempelvis ambulansens siren är ett viktigt ljud?
Xantippa skrev:Vi lever i ett industraliserat och urbant samhälle, de flesta av oss. Vi hör ljud från nattklubbar, trafik, fotbollsevenemang, konserter, dagisutflykter och grannens borrmaskin hela tiden.
"Hela tiden" är en flagrant överdrift. Jag bor i stadsmiljö och jag har inte hört en dagisutflykt eller en nattklubb på månader tror jag. Det var veckor sedan en granne borrade eller en konsert var inom störhåll. Jag anser att också sådana ljud bör undvikas i görligaste mån.
Xantippa skrev:Att ett tio minuters böneutrop en gång i månaden skulle skräpa ner ljudrummet är världens töntigaste argument.
Det går att hitta ursäkter för varje enskilt ljud och man tycker att just detta ljudet inte gör så mycket. Ingen vattendroppe känner sig ansvarig för översvämningen.

Sensemaker
Senast redigerad av 1 Sensemaker, redigerad totalt 0 gånger.

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » tis 09 okt 2012, 09:36

Dûrion Annûndil skrev:Om någon som bor i storstaden anför känsliga öron i den här debatten, bör de rimligen flytta ut på landet så fort som möjligt för att vara konsekventa.
Då kan ju jag kontra med att ni andra bör flytta till en ljudligare miljö ifall ni vill vara konsekventa.

Det är inte mänskligt möjligt att vara konsekvent på detta sätt. När man väljer boplats måste man ta hänsyn till många saker. Ljudmiljön var en viktig fråga när jag gjorde mitt val, men inte i sig helt avgörande.

Sensemaker

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » tis 09 okt 2012, 09:53

Sensemaker skrev:
Xantippa skrev:"Viktiga ljud" är en absurd ordkombination.
Jaså varför då? Anser du inte att exempelvis ambulansens siren är ett viktigt ljud?
Att undvika alla ljud som inte är akuta och absolut nödvändiga är en omöjlighet - och ingenting vi ens överväger att göra i vanliga fall.
Sensemaker skrev:
Xantippa skrev:Vi lever i ett industraliserat och urbant samhälle, de flesta av oss. Vi hör ljud från nattklubbar, trafik, fotbollsevenemang, konserter, dagisutflykter och grannens borrmaskin hela tiden.
"Hela tiden" är en flagrant överdrift. Jag bor i stadsmiljå och jag har inte hört en dagisutflykt eller en nattklubb på månader tror jag. Det var veckor sedan en granne borrade eller en konsert var inom störhåll. Jag anser att också sådana ljud bör undvikas i görligaste mån.
Vi pratar för det första om korta böneutrop dagtid, max ett par gånger i månaden. Vidare så är det så att om en person bor inne i centrum får han stå ut med ljud från nattlivet, bor han vid en skola får han räkna med att det förs oväsen, bor han vid en kyrka vet han att det kommer ringas om söndagarna och bor man i lägenhet vet man med sig att grannarna kommer spola i kranarna på natten och borra på söndagsmorgnarna. Sådana ljud accepterar vi och lever med. Ska vi undvika ljud som kan störa någon så funkar inte samhället. Då får vi avrätta 75% av befolkningen och återvända till de djupa skogarna dör vi kan sitta och sura och bränna egen sprit att döva ångesten med.
Sensemaker skrev:
Xantippa skrev:Att ett tio minuters böneutrop en gång i månaden skulle skräpa ner ljudrummet är världens töntigaste argument.
Det går att hitta ursäkter för varje enskilt ljud och man tycker att just detta ljudet inte gör så mycket. Ingen vattendroppe känner sig ansvarig för översvämningen.
Ingen vattendroppe bör heller känna sig ansvarig för översvämningen. Vi alla små vattendroppar har som tur var kommunala nämnder som har regler att anpassa sig efter och behandlar vattendropparnas begäran och ansökningar efter dessa regler. När vi börjar prata om att vissa vattendroppars önskemål inte bör tillgodoses för att just deras önskemål känns onödiga är vi på väg utför. Söderut. Mot Schweiz typ.
We are the dead

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » tis 09 okt 2012, 10:11

För att besvara frågan i trådstarten: Ja, det är klart att böneutrop är religion.
Jag personligen har dock aldrig känt mig vackla i min ateism för att jag exponeras för andra människors religioner. Jehovas på dörren, Hare Krishna på stan, bönerum på jobbet - sorry, jag känner mig inte upprörd.
We are the dead

Skriv svar