Böneutrop - är de religion?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Sensemaker

Re: Böneutrop - är de religion?

Inlägg av Sensemaker » tis 09 okt 2012, 12:00

Xantippa skrev:Sensemaker: vad är du för tystnadens fascist egentligen? Hostande människor?! På riktigt?
Nu är man fascist också...
Xantippa skrev:Nå, jag respekterar din åsikt (haha!)
Det är bra att du inte ljuger och allvarligt påstår att du respekterar min åsikt. Det gör du inte.
Xantippa skrev: men du inser att den är rätt extrem och knappast bör ligga till grund för beslutsfattande på kommunlanivå? Att din syn på ett bättre samhälle skulle krocka med majoritetens syn?
Massor av halmgubbar, hånskratt och anklagelser om fascism. Kära nån. Det är nog bäst vi tar det här någon annan dag när du lugnat ner dig. Så här beter du dig tack och lov inte normalt. Blir det bra ifall jag återkommer på fredag eller så?

Sensemaker

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » tis 09 okt 2012, 12:02

Hedning skrev: Jag kommer att rösta på det parti som plockar bort lagen om religionsfrihet.
Den är helt idiotisk/onödig, varför finns inte en lag om hobbyfrihet, jag måste ju ha rätt att utöva vilken hobby jag vill, jag vill också ha lagstadgad rätt att köra mina modellflygplan på trafikerade gator bland folk.

Om man inte hade en lag om religionsfrihet, skulle då vissa religioner automatiskt bli förbjudna?
Det räcker med "mötesfrihet", "yttrandefrihet" mm
Vilket aspie-inlägg. Behovet av en lag om religionsfrihet kommer sig, precis som är fallet med yttrande- och tryckfrihet, självklart av att dessa friheter historiskt och i nutid förtrycks. Detta avspeglar sig i samhället. Dina modellflygplan kan skada människor och störa trafiken, någons åsikt eller religiösa övertygelse gör det inte - eftersom de delar av religionsutövande som krockar med andras mänskliga rättigheter lagstadgas bort. Se exempelvis lagen mot kvinnlig omskärelse (i den mån det kan anses vara en religiös sedvänja).

Ibland verkar det nästan som om vi glömmer att det inte var så länge sedan våra anfäder drog västerut för att aldrig återkomma, för att få lov att utöva den religion de ville.
We are the dead

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » tis 09 okt 2012, 12:03

Hedning skrev: Kulafolket på Trobrianderna har som religiös sedvänja att äta upp sina döda anhöriga, skulle vi få hit ett gäng så skulle dom väl av sedvänje/religionsskäl få fortsätta med det?

Jag kommer att rösta på det parti som plockar bort lagen om religionsfrihet.
Den är helt idiotisk/onödig, varför finns inte en lag om hobbyfrihet, jag måste ju ha rätt att utöva vilken hobby jag vill, jag vill också ha lagstadgad rätt att köra mina modellflygplan på trafikerade gator bland folk.

Om man inte hade en lag om religionsfrihet, skulle då vissa religioner automatiskt bli förbjudna?
Jag har för mig att uttryckliga rättigheter är relativt nytt i svensk lagstiftning. Man ansåg att sådant var onödigt eftersom det som inte var förbjudet i lag var tillåtet. Därför får man ibland höra att Sverige inte hade yttrandefrihet eller religionsfrihet förrän mycket sent.

Sensemaker

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » tis 09 okt 2012, 12:05

Sensemaker skrev:
Xantippa skrev:Sensemaker: vad är du för tystnadens fascist egentligen? Hostande människor?! På riktigt?
Nu är man fascist också...
Nejdå, det var mest humor.
Sensemaker skrev:
Xantippa skrev:Nå, jag respekterar din åsikt (haha!)
Det är bra att du inte ljuger och allvarligt påstår att du respekterar min åsikt. Det gör du inte.
Nejdå, det var mest ironi.
Sensemaker skrev:
Xantippa skrev: men du inser att den är rätt extrem och knappast bör ligga till grund för beslutsfattande på kommunlanivå? Att din syn på ett bättre samhälle skulle krocka med majoritetens syn?
Massor av halmgubbar, hånskratt och anklagelser om fascism. Kära nån. Det är nog bäst vi tar det här någon annan dag när du lugnat ner dig. Så här beter du dig tack och lov inte normalt. Blir det bra ifall jag återkommer på fredag eller så?
Om du plockar bort de sarkastiska delarna av mitt inlägg, eftersom de uppenbarligen inte föll i god jord och istället koncentrerar dig på kärnfrågan (att dina ovanligt extrema åsikter om vilka ljud som ska tillåtas i samhället inte rimligen kan utgöra grund för beslutsfattande) så behöver du inte avvika från tråden. Och tro mig - jag är lugn som en filbunke under Ramadans ljusa timmar.
We are the dead

Användarvisningsbild
pekka

Inlägg av pekka » tis 09 okt 2012, 12:06

Hedning skrev:Om man inte hade en lag om religionsfrihet, skulle då vissa religioner automatiskt bli förbjudna?
Vilket är vad vi har. Religionsfrihet ryms under m.m. Inga av dessa friheter är ovillkorliga. Men du får nog lov att förklara varför böneljuden stör dig. Detta i motsats till att du stör dig på dem, vilket är helt irrelevant. Lika irrelevant som att jag stör mig på idioter som har motor på sin gräsklippare.

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » tis 09 okt 2012, 12:13

Hedning skrev:Haha, jag skrev samtidigt nästan samma inlägg.
Ja kul sammanträffande.
Hedning skrev:Men var är människooffer en religiös sedvänja, idag?
Vet att det förekom för länge sedan.
Ingenstans tror jag -och hoppas innerligt. Dock, ifall det skulle göra deras mord lagliga skulle säkerligen sicilianska maffian hävda att de var en religion (det finns smått religiösa inslag exempelvis den säregna invigningen) och att deras mord var religiösa sedvänjor. Det finns organisationer och ideologier som valt att kalla sig religion av praktiska skäl för att få del av den extra hänsyn många samhällen -dumt nog- väljer att visa saker som kallar sig religion. Scientologerna till exempel.

Sensemaker
Senast redigerad av 2 Sensemaker, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 09 okt 2012, 12:27

Xantippa skrev:Hehe. För just det här med att definiera mänskliga rättigheter och efterfölja definitionerna är ju alltid lika enkelt.
Därav denna tråd!
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 09 okt 2012, 12:33

Sensemaker skrev:Människooffer är också religiös sedvänja -det skulle vi aldrig tillåta. Uppenbarligen så skall mänskliga rättigheter inte tolkas så att alla religiösa sedvänjor automatiskt är tillåtna oavsett vad de går ut på.
Nejvisst. Men om talet om religiösa sedvänjor ska ha någon betydelse alls, så måste man väl ge såna något lite mera utrymme än man annars skulle? Annars blir ju rätten till religionsfrihet i betydelsen få utöva sina religiösa sedvänjor en nullitet.

Användarvisningsbild
Hedning

Inlägg av Hedning » tis 09 okt 2012, 12:33

Xantippa skrev:
Hedning skrev: Jag kommer att rösta på det parti som plockar bort lagen om religionsfrihet.

Vilket aspie-inlägg. Behovet av en lag om religionsfrihet kommer sig, precis som är fallet med yttrande- och tryckfrihet, självklart av att dessa friheter historiskt och i nutid förtrycks. Detta avspeglar sig i samhället. Dina modellflygplan kan skada människor och störa trafiken, någons åsikt eller religiösa övertygelse gör det inte - eftersom de delar av religionsutövande som krockar med andras mänskliga rättigheter lagstadgas bort. Se exempelvis lagen mot kvinnlig omskärelse (i den mån det kan anses vara en religiös sedvänja).

Ibland verkar det nästan som om vi glömmer att det inte var så länge sedan våra anfäder drog västerut för att aldrig återkomma, för att få lov att utöva den religion de ville.
Vet inte riktigt vad du menar med "aspie" inlägg?

Och visst har du rätt i att FÖRR var det nödvändigt med en lag om religionsfrihet, men är det det idag?

Nej mina modellplan skulle inte skada någon, men människors religion skadar mig och dem själva (fördumning), mig skadar de mest psykiskt eftersom jag måste stå ut med att höra en massa dumheter från religiösa, på diskussionsforum om inte annat. Religiösa fanatiker har dock en förmåga att skada andra religiösa, judarna i Malmö, tokkristna i USA m fl.

Manlig omskärelse är ju tillåten av religiösa skäl, och då skadar man onekligen en "oskyldig" person.

pekka skrev:
Hedning skrev:Om man inte hade en lag om religionsfrihet, skulle då vissa religioner automatiskt bli förbjudna?
Vilket är vad vi har. Religionsfrihet ryms under m.m. Inga av dessa friheter är ovillkorliga. Men du får nog lov att förklara varför böneljuden stör dig. Detta i motsats till att du stör dig på dem, vilket är helt irrelevant. Lika irrelevant som att jag stör mig på idioter som har motor på sin gräsklippare.
Jag stör mig inte på några böneutrop, eftersom jag inte hör några :)
Men jag är stark motståndare till religiösa manifestationer i offentliga rummet.
Jag är starkt för ett sekulariserat samhälle, religion är för mig en "hobby" som man får hålla sig med privat.
Som jag skrev tidigare, jag anser inte att det finns något gott med religioner, alltså är ALLA nya offentliga religiösa uttryck ett steg bakåt.
"Om Gud hade funnits hade han väl inte varit så dum att han skapat hedningar"
Tage Danielsson

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » tis 09 okt 2012, 12:40

Ljud i allmänhet är att betrakta som miljöproblem. Adderar man ljud till en redan bullrig miljö blir den inte bättre av det. De som flyttar till en plats vet (oftast) vilka bullernivåer de kommer utsättas för. Har man flyttat till Bromma efter 1936 bör man ha sett att där finns en flygplats. Flyttar man till Botkyrka vet man att E4/E20 går genom kommunen och att det finns andra verksamheter som låter. Att tillåta en ljudalstrare en bit över marknivå gör miljön sämre.
För min del får folk gärna vara religiösa så länge de ägnar sig åt sedvänjorna hemma.
Jag störs mest av fågelsång där jag är bosatt. Någon hade konstaterat att det var drygt 20 000 gäss i grannskapet i söndags.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » tis 09 okt 2012, 12:51

Hedning: Kan det möjligen finnas ett yttepyttelitet problem med att förbjuda uttryck för folks personliga liv och val i det offentliga rummet? Med hänvisning till att någon stör sig på det?

A stör sig på bögar.
B stör sig på färgen svart.
C stör sig på alkoholanvändning.
D stör sig på korta kjolar.
osv.

Det är inte en bagatellartad fråga och bör behandlas därefter - vilken är gruppen vars störningsnivå bör ligga till grund för hur resten av samhället ska uppföra sig?

Den optimala religionsfriheten är enligt min åsikt den där religionen inte särbehandlas positivt (dvs man får inte fler rättigheter av religiösa skäl än av kulturella) eller negativt. Om böneutropen stör måste vi nästan i konsekvensens namn plocka bort alla andra religiösa uttryck i det offentliga. Vill vi ha ett sådant samhälle? Vem vill vara först med att anmäla medmänniskan som uttryckte sig olagligt?
We are the dead

Användarvisningsbild
Shudnawz

Inlägg av Shudnawz » tis 09 okt 2012, 13:07

Xantippa skrev:Vem vill vara först med att anmäla medmänniskan som uttryckte sig olagligt?
Jag! Kan absolut vara först med att anmäla Jehovas när de kommer och pratar (mer eller mindre högljutt) om sin religion så att alla i närheten av min dörr kan höra.

Men att kalla dem "medmänniskor" vet jag inte om det är korrekt. Motmänniskor kanske.

"Låt hen utan religion kasta första stämningen"
Slow is smooth, smooth is fast

Jag talar inte för VoF, Skåne, Sverige, Europa, mänskligheten eller någon annan än mig själv. Och knappt det.

Alla idéer värda att driva, är värda att överdriva.

Användarvisningsbild
Hedning

Inlägg av Hedning » tis 09 okt 2012, 13:22

Xantippa: Jag vill absolut inte förbjuda något, jag tycker bara att det är fel med religiösa uttryck i (offentliga)samhället, i det här fallet att TILLÅTA något nytt, att man får nej i ett bygglovsärende betyder ju inte att man förbjuder någon att bygga hus ö h t. De enda som gärna vill förbjuda saker är ofta religiösa.

Alla bör naturligtvis få leva sitt liv precis som de vill, bara de inte skadar andra.

"Den optimala religionsfriheten är enligt min åsikt den där religionen inte särbehandlas positivt (dvs man får inte fler rättigheter av religiösa skäl än av kulturella) eller negativt."

Håller fullständigt med dig! Men tyvärr så fungerar det ju inte så idag, religioner särbehandlas positivt hela tiden, skulle jag få tillstånd att ropa ut min politiska övertygelse från stadhustornet en gång i veckan?

(med reservation för att jag kanske är inkonsekvent och har helt fel?) :D
"Om Gud hade funnits hade han väl inte varit så dum att han skapat hedningar"
Tage Danielsson

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 09 okt 2012, 13:32

Knoppade av en tråd om Snesemkaer.

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » tis 09 okt 2012, 13:48

Hedning skrev:Xantippa: Jag vill absolut inte förbjuda något, jag tycker bara att det är fel med religiösa uttryck i (offentliga)samhället, i det här fallet att TILLÅTA något nytt, att man får nej i ett bygglovsärende betyder ju inte att man förbjuder någon att bygga hus ö h t.
Vad har det nya med saken att göra? Att frågan väcks beror på att vårt samhälle förändrats.
Hedning skrev:De enda som gärna vill förbjuda saker är ofta religiösa.
Nej, så är det såklart inte. Många människor vill förbjuda saker.
Hedning skrev:Alla bör naturligtvis få leva sitt liv precis som de vill, bara de inte skadar andra.
Men när man börjar krympa sfären där man får ge uttryck för vad man nu vill ge uttryck för, av hänsyn till ömtåingar, så minskas möjligheten att leva det liv man vill. Det är inte bra. Det är t o m riktigt illa.
Hedning skrev:"Den optimala religionsfriheten är enligt min åsikt den där religionen inte särbehandlas positivt (dvs man får inte fler rättigheter av religiösa skäl än av kulturella) eller negativt."

Håller fullständigt med dig! Men tyvärr så fungerar det ju inte så idag, religioner särbehandlas positivt hela tiden, skulle jag få tillstånd att ropa ut min politiska övertygelse från stadhustornet en gång i veckan?
Jag håller med om att religioner särbehandlas positivt. I a f vissa religioner. Och nej, du får inte ropa ut din politiska övertygelse från stadshuset men det är heller inte ett behov som finns, en gammal tradition eller något som folk efterfrågar. Däremot får du till dig mängder av politisk information/propaganda/indoktrinering via massmedia. I valtider får du valsedlar i händerna av folk på gatan. Det hålls politiska möten och demonstrationer med jämna mellanrum. Det hör till politiken. Utropstorn gör det inte.
We are the dead

Skriv svar