Böneutrop - är de religion?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
pekka

Re: Böneutrop - är de religion?

Inlägg av pekka » ons 10 okt 2012, 11:20

L. Mäkinen skrev:Ljud i allmänhet är att betrakta som miljöproblem
Nej det är det inte. Du måste skilja på ljud och buller.
Hedning skrev:Jag är starkt för ett sekulariserat samhälle,
Problemet är att du inte riktigt har förstått vad ordet sekularisering betyder.
Hedning skrev: skulle jag få tillstånd att ropa ut min politiska övertygelse från stadhustornet en gång i veckan?
Du måste ge oss mer bakgrundsinformation. Är du stadshustornets ägare? Om inte är svaret nej förmodligen får du dock hålla ett politiskt tal från din egen balkong en gång i veckan. Reservation för om du gör det på så olämpliga tider eller så högljutt att det skulle klassas som störning oavsett vilka åsikter du har. Jag utgår även från att dina åsikter inte kan klassas som uppvigling hets mot folkgrupp eller slikt.

Användarvisningsbild
pekka

Inlägg av pekka » ons 10 okt 2012, 11:35

Hedning skrev:Och visst har du rätt i att FÖRR var det nödvändigt med en lag om religionsfrihet, men är det det idag?
Men vet du vad lagen innebär.
Hedning skrev:mig skadar de mest psykiskt eftersom jag måste stå ut med att höra en massa dumheter från religiösa,
Vilket inte är beaktansvärt. Att du retar dig på vad andra pysslar med. Lika litet som att andras åsikter om karlar som tungkysser varandra är beaktansvärda.

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » ons 10 okt 2012, 12:57

pekka skrev:
Eftersom buller är oönskat ljud och de flesta ljud omkring oss inte är önskade så stämmer det jag säger.
Jag försöker leva så att jag stör omgivningen så lite som möjligt och hoppas resten av världen gör likadant.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » ons 10 okt 2012, 12:59

För egen del tycker jag det är skönt när andra för oväsen så jag inte behöver vara ensam om att göra det.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » ons 10 okt 2012, 13:11

L. Mäkinen skrev:
pekka skrev:
Eftersom buller är oönskat ljud och de flesta ljud omkring oss inte är önskade så stämmer det jag säger.
Jag försöker leva så att jag stör omgivningen så lite som möjligt och hoppas resten av världen gör likadant.
Jag blir naturligtvis väldigt irriterad när jag sitter på bussen och två pers sitter bakom och samtalar när jag läser, eller någon pratar i mobilen. Visst, allt är relativt, men jag skulle inte gå så långt som att kalla det miljöproblem eller buller.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » ons 10 okt 2012, 13:11

L. Mäkinen skrev:
pekka skrev:
För att förbjuda dessa oönskade ljud krävs dock vissa dB-tal och frekvens (i bemärkelsen ofta/sällan) på ljudet. Böneutropen kommer inte tillåtas om ljudet är för högt.

Och jag gissar att du stör människor i din omgivning. Det finns säkert någon som ser dig på gatan och ogillar din blick, din frisyr, ditt val av partner, dina kläder, ditt samtalsämne eller ditt husdjur. Det finns nämligen alltid människor som stör sig på saker. Jag tror inte att du någonsin övervägt att ändra något av ovan nämnda för att inte störa någon.
We are the dead

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » ons 10 okt 2012, 13:15

Xantippa skrev:Och jag gissar att du stör människor i din omgivning. Det finns säkert någon som ser dig på gatan och ogillar din blick, din frisyr, ditt val av partner, dina kläder, ditt samtalsämne eller ditt husdjur. Det finns nämligen alltid människor som stör sig på saker. Jag tror inte att du någonsin övervägt att ändra något av ovan nämnda för att inte störa någon.
Uppenbarligen störs vissa indivder av vad jag skriver också, men jag brukar försöka undvika att ge folk en anledning att märka att jag existerar. Inte så att jag ber om ursäkt för min existens, men kan jag göra saker på två sätt försöker jag ta till det sätt som jag förmodar påverkar omgivningen så lite som möjligt.

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » ons 10 okt 2012, 13:37

L. Mäkinen skrev:
Xantippa skrev:Och jag gissar att du stör människor i din omgivning. Det finns säkert någon som ser dig på gatan och ogillar din blick, din frisyr, ditt val av partner, dina kläder, ditt samtalsämne eller ditt husdjur. Det finns nämligen alltid människor som stör sig på saker. Jag tror inte att du någonsin övervägt att ändra något av ovan nämnda för att inte störa någon.
Uppenbarligen störs vissa indivder av vad jag skriver också, men jag brukar försöka undvika att ge folk en anledning att märka att jag existerar. Inte så att jag ber om ursäkt för min existens, men kan jag göra saker på två sätt försöker jag ta till det sätt som jag förmodar påverkar omgivningen så lite som möjligt.
Oj, jag visste inte att man behövde störa sig på någon för att kunna diskutera en sakfråga.

Nå, låt oss säga att du vill dansa med din fru. Det är betydligt större chans att inte störa någon om du låter bli att dansa och låter bli att spela musik. Väljer du bort dansen pga någon absurd hänsyn till ev, grinig granne? Eller ser du till att spela musiken på lite lägre volym helt enkelt?

Det är nämligen det frågan gäller. Inte om minareterna ska ropa ut till bön dygnet runt på högsta volym utan om godkänd ljudnivå, max två gånger i månaden.
We are the dead

Användarvisningsbild
pekka

Inlägg av pekka » ons 10 okt 2012, 14:15

L. Mäkinen skrev:Eftersom buller är oönskat ljud
Nej buller är ljud med för hög volym.

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » ons 10 okt 2012, 14:47

pekka skrev:
L. Mäkinen skrev:Eftersom buller är oönskat ljud
Nej buller är ljud med för hög volym.
Näe, det finns ljud med hög volym som inte uppfattas som buller av alla. Ljudet från däcken på en bil är alltid buller även om nivån är låg.

Nu skulle det inte inträffa att jag fick för mig att dansa med min fru, men de ljud jag låter omgivningen höra är så låga som möjligt. Mitt eget liv är ganska begränsat vad gäller att grannarna märker mig eftersom jag bor i skogen.
Det har bott muslimer i landet förhållandevis länge utan att det varit nödvändigt med böneutrop så jag ser inte varför behovet skulle hörsammas nu. De kan väl använda en app om de vill veta när det är dags att gå till moskén, modern mat-o-sov-klocka...

Användarvisningsbild
C-J

Inlägg av C-J » ons 10 okt 2012, 15:16

L. Mäkinen skrev:Näe, det finns ljud med hög volym som inte uppfattas som buller av alla. Ljudet från däcken på en bil är alltid buller även om nivån är låg.
"No number of sightings of white swans can prove the theory that all swans are white"
http://www.youtube.com/watch?v=YR5Cejq2 ... re=related
Oh, behave!

Användarvisningsbild
Poe
Avstängd

Inlägg av Poe » fre 12 okt 2012, 22:42

Mohammedanernas ansökan om böneutropp ska givetvis behandlas på samma sätt som om hednadyrkarna ansökte om att få utbrista ett veckovis asa-bröl för att göra Oden tillfreds, eller om Scientologerna ansökte om att varje vecka sända ut störljud för att störa Thetanerna och Xenu (det är ju lika korkade grejer alltihopp, så varför inte?).

Eller varför inte bunda ihop alla religiösa galenpannor på en lämplig ö utom hörhåll, och låta dem bröla och gnöla bäst de vill?
Applejack: ...the map is also upside down.
Pinkie Pie: I got a news flash for you cookie; the earth is round, there is no up or down!

My little Pony, Friendship is Magic S02E11

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » fre 12 okt 2012, 23:11

Det tycker jag vore en dålig idé. Jag tycker de skall få vara religiösa i det svenska samhället, jag.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Användarvisningsbild
amandaduregard
Kontakt:

Inlägg av amandaduregard » lör 13 okt 2012, 15:04

L. Mäkinen skrev:Uppenbarligen störs vissa indivder av vad jag skriver också, men jag brukar försöka undvika att ge folk en anledning att märka att jag existerar. Inte så att jag ber om ursäkt för min existens, men kan jag göra saker på två sätt försöker jag ta till det sätt som jag förmodar påverkar omgivningen så lite som möjligt.
Vad sorgligt! Själv ser jag gärna att både jag själv och andra gör avtryck här på jorden och berör andra människor.
Men det är väl ingen som bryr sig om vad jag tycker.

Användarvisningsbild
Poe
Avstängd

Inlägg av Poe » lör 13 okt 2012, 19:23

...eller varför inte annordna högläsning ur "The God delusion" meddels megafon över de Malmöitiska nejderna varje fredag innan fredagsbönen? Vi gillar väl fortfarande olika (åsikter) :wink:
Applejack: ...the map is also upside down.
Pinkie Pie: I got a news flash for you cookie; the earth is round, there is no up or down!

My little Pony, Friendship is Magic S02E11

Skriv svar