Böneutrop - är de religion?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Re: Böneutrop - är de religion?

Inlägg av J.K Nilsson » lör 13 okt 2012, 22:35

Poe skrev:...eller varför inte annordna högläsning ur "The God delusion" meddels megafon över de Malmöitiska nejderna varje fredag innan fredagsbönen? Vi gillar väl fortfarande olika (åsikter) :wink:
Med samma premisser som man tillåter böneutrop, varför inte? Men jag tvivlar att det är det du är ute efter.

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » sön 14 okt 2012, 09:02

J.K Nilsson skrev:
Poe skrev:...eller varför inte annordna högläsning ur "The God delusion" meddels megafon över de Malmöitiska nejderna varje fredag innan fredagsbönen?
Både en och annan fredag har jag gått förbi unga män som på ett torg i en Stockholmsförort deklamerar högt och tydligt att Helvetet väntar alla oss syndare, men att Jesus Kristus älskar och och ger oss evigt liv. Någon polisinsats har jag inte sett, så det bör väl vara fritt fram för vem som helst.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » sön 14 okt 2012, 09:11

Dûrion Annûndil skrev:
J.K Nilsson skrev:
Poe skrev:...eller varför inte annordna högläsning ur "The God delusion" meddels megafon över de Malmöitiska nejderna varje fredag innan fredagsbönen?
Både en och annan fredag har jag gått förbi unga män som på ett torg i en Stockholmsförort deklamerar högt och tydligt att Helvetet väntar alla oss syndare, men att Jesus Kristus älskar och och ger oss evigt liv. Någon polisinsats har jag inte sett, så det bör väl vara fritt fram för vem som helst.
För att inte tala om alla de som ropar ut sitt budskap om den bästa mobiltelefonen i snart sagt varje varuhus som finns där de kan få tak över huvudet. Och då handlar det inte om två ynka dagar i månaden.

Användarvisningsbild
pekka

Inlägg av pekka » mån 15 okt 2012, 13:09

Poe skrev:...eller varför inte annordna högläsning ur "The God delusion" meddels megafon över de Malmöitiska nejderna varje fredag innan fredagsbönen? Vi gillar väl fortfarande olika (åsikter) :wink:
Men det finns ju en lag. Ljud regleras utfrån bullernivå frekvens och tidpunkt. Har du något förslag på ändringar så kan du ju ta dem i stället för en massa krystade exempel. Jag inbillar mig att den som tänkt läsa upp en hel bok med hjälp av ett högtalarsystem får det litet tuffare med tillstånd än den som bara har en kort ramsa.

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » tis 16 okt 2012, 14:33

micke.d skrev:Det pågår nu en debatt kring böneutrop i Fittja.

Trådfrågan är huruvida tillåtande av böneutrop har med religionsfrihet att göra?

Står det t ex någonstans i Koranen att det ska böneutropas?

Kan det ses som en inskränkning av religionsfriheten om böneutrop inte skulle bli tillåtet?
Det som utövarna av en religion menar är del av och viktigt för deras religionsutövning
är del av och viktigt för deras religionsutövning. Om församling X menar att Y är viktigt för deras religionsutövning så är det så.

Ett tips är att försöka vara mindre protestantiskt texttuggande. Religion är så mycket mer än vad som råkar stå i någon gammal bok.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 16 okt 2012, 15:01

Vidugavia skrev:Det som utövarna av en religion menar är del av och viktigt för deras religionsutövning
är del av och viktigt för deras religionsutövning. Om församling X menar att Y är viktigt för deras religionsutövning så är det så.

Ett tips är att försöka vara mindre protestantiskt texttuggande. Religion är så mycket mer än vad som råkar stå i någon gammal bok.
Ja, men det är ju inget besked i trådfrågan. Trådfrågan har att göra med vad som kan/ska/bör vara tillåtet i religionsfrihetens namn.

Det är ju inte så att det utövarna av en religion anser vara del av och viktigt för deras religionsutövning med automatik kommer under beskydd av religionsfrihet. Ett extremt exempel på det är Kopimismen.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » tis 16 okt 2012, 15:37

micke.d skrev:
Vidugavia skrev:Det som utövarna av en religion menar är del av och viktigt för deras religionsutövning

Ja, men det är ju inget besked i trådfrågan. Trådfrågan har att göra med vad som kan/ska/bör vara tillåtet i religionsfrihetens namn.

Det är ju inte så att det utövarna av en religion anser vara del av och viktigt för deras religionsutövning med automatik kommer under beskydd av religionsfrihet. Ett extremt exempel på det är Kopimismen.
Ser inte någon egentlig anledning till att göra en åtskillnad mellan religionsfrihet och yttrandefrihet i denna fråga, om någonsin.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » mån 28 jan 2013, 21:58

Det är svårt att få de anti-muslimska debattörer som är motståndare till moskéer, minareter och böneutrop, att leverera några rationella argument. Borde de inse att de förlorar debatten, och borde ta andra strider? Det finns mycket legitim kritik mot islam.

Förmodligen handlar motståndet om att islams närvaro i det offentliga rummet gör islam mer välbekant för svenska folket. Islamofoberna vill att att det ska förbli något främmande för en majoritet av svenska folket, så att muslimer kan fortsätta användas som syndabockar i argumentet.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Hedning

Inlägg av Hedning » tis 29 jan 2013, 09:43

Knurd skrev:Det är svårt att få de anti-muslimska debattörer som är motståndare till moskéer, minareter och böneutrop, att leverera några rationella argument. Borde de inse att de förlorar debatten, och borde ta andra strider? Det finns mycket legitim kritik mot islam.

Förmodligen handlar motståndet om att islams närvaro i det offentliga rummet gör islam mer välbekant för svenska folket. Islamofoberna vill att att det ska förbli något främmande för en majoritet av svenska folket, så att muslimer kan fortsätta användas som syndabockar i argumentet.
Mitt enda rationella argument är att jag inte vill ha skiten här, eller någon annanstans, inte heller någon annan religion, men islam verkar vara den enda religion som ökar i Sverige, något skadligt som ökar bör motarbetas, men givetvis ska de som utövar religion ha samma rättigheter som alla andra att bygga kyrkor mm. Men enligt min mening får de bekosta det själv, likt jag får bekosta mina hobbyer själv.
Japp, jag är islamofob, detta efter att ha träffat ett stort antal muslimer och har en fd muslim som jobbarkompis.
Men jag är också kristofob, newageofob, mormonofob, dock inte homofob.
"Om Gud hade funnits hade han väl inte varit så dum att han skapat hedningar"
Tage Danielsson

Användarvisningsbild
Mats Einarsson

Inlägg av Mats Einarsson » tis 29 jan 2013, 10:20

Hedning skrev:givetvis ska de som utövar religion ha samma rättigheter som alla andra att bygga kyrkor mm.
Varför då? Om du inte vill ha "skiten" här.
Hedning skrev:Men enligt min mening får de bekosta det själv, likt jag får bekosta mina hobbyer själv.
Det får de.
...jag har strävat efter att vara så tråkig som möjligt för att åt en stor sak förläna det vederhäftiga yttre, som endast tråkigheten skänker.
Erik Noreen, Svensk språkvård, 1941

Användarvisningsbild
Hedning

Inlägg av Hedning » tis 29 jan 2013, 11:43

Mats Einarsson skrev:
Hedning skrev:givetvis ska de som utövar religion ha samma rättigheter som alla andra att bygga kyrkor mm.
Varför då? Om du inte vill ha "skiten" här.
Hedning skrev:Men enligt min mening får de bekosta det själv, likt jag får bekosta mina hobbyer själv.
Det får de.
Alla har väl rätt att i princip göra vad de vill, om det inte är olagligt?

Svenska Kyrkan får väl en hel del statliga pengar?

Nänden för statligt stöd till religiösa samfund.
"Under 2007 fördelade nämnden totalt 50 232 000 kr i statsbidrag.[2]"

Fast jag är lite kluven i denna fråga, det finns ju föreningsstöd som kan vara bra, personligen tycker jag dock inte man ska ge pengar till religiösa föreningar, men det är som sagt min egen religionsfientliga åsikt.
Tage Danielsson

Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony » tis 29 jan 2013, 13:52

Muslimerna får väl använda kyrkklockor de också om de vill föra oväsen.

Användarvisningsbild
Mats Einarsson

Inlägg av Mats Einarsson » tis 29 jan 2013, 16:22

Hedning har rätt i att en del skattemedel kan gå till församlingslokaler. Ur förordningen om stöd till trossamfund:

13 § Lokalbidrag för att skaffa, bygga om eller rusta upp en eller flera lokaler för en församling får lämnas med högst trettio procent av de kostnader som kan anses skäliga för åtgärderna, dock högst en miljon kronor.

Det är många som ska vara med och dela så det kan inte bli särskilt mycket per lokal. Moskén i Fittja, som vill ah böneutrop, är enligt uppgift helt betald med insamlade medel.
...jag har strävat efter att vara så tråkig som möjligt för att åt en stor sak förläna det vederhäftiga yttre, som endast tråkigheten skänker.

Användarvisningsbild
Hedning

Inlägg av Hedning » ons 30 jan 2013, 10:16

"är enligt uppgift helt betald med insamlade medel."

Just det oroar mig, om det nu är så....

Det brukar vara salafister i Saudiarabien som (med)bekostar svenska moskeer, men har man skrapat ihop pengarna själv så tyder det på en djup religiositet hos de i området boende, det krävs nog att ALLA är med och betalar, det torde inte vara ett billigt bygge. Jag kan tänka mig att det inte vore så lätt idag att bland svenskar samla ihop pengar till ett kyrkobygge.

Mindre religion åt folket, mer kunskap och upplysning!

Hejå hå
Tage Danielsson

Användarvisningsbild
Mats Einarsson

Inlägg av Mats Einarsson » ons 30 jan 2013, 11:12

Hedning skrev:"är enligt uppgift helt betald med insamlade medel."

Just det oroar mig, om det nu är så....

Det brukar vara salafister i Saudiarabien som (med)bekostar svenska moskeer, men har man skrapat ihop pengarna själv så tyder det på en djup religiositet hos de i området boende, det krävs nog att ALLA är med och betalar, det torde inte vara ett billigt bygge. Jag kan tänka mig att det inte vore så lätt idag att bland svenskar samla ihop pengar till ett kyrkobygge.

Mindre religion åt folket, mer kunskap och upplysning!

Hejå hå
I det här fallet är det nog snarare förmögna turkar som bidragit. Har inte hört att de påstått att allt är insamlat i Sverige. Bygget tog f.ö. lång tid, enligt församlingen därför att det var svårt att få in tillräckligt med pengar. Men det är hur som helst inte förbjudet att ta emot pengar från utlandet.

Skriv svar