Jehovas kräver sexintyg av Torbjörn

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Skriv svar
Användarvisningsbild
C-J

Jehovas kräver sexintyg av Torbjörn

Inlägg av C-J » mån 01 okt 2012, 15:01

Postade det här på VoF-gruppen på facebook tidigare.
Jehovas vittnen kräver tidigare medlemmen Torbjörn Wester på ett sexintyg för att hans tidigare fru ska kunna gifta om sig.
Hans ex-fru, som fortfarande är ett Jehovas vittne, vill nu gifta om sig. Men det går inte så länge Torbjörn inte skriver under ett intyg att han har haft sex sedan uppbrottet.

- Det är inte vi som tycker det. Det står i bibeln, förklarar Ove Norberg, ordförande i Jehovas vittnen i Finspång och äldstebroder.
http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=7967270

Så galet det kan gå när sekten lägger sig i privatlivet.
Oh, behave!

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Re: Jehovas kräver sexintyg av Torbjörn

Inlägg av Dûrion Annûndil » mån 01 okt 2012, 15:05

- Det är inte vi som tycker det. Det står i bibeln, förklarar Ove Norberg, ordförande i Jehovas vittnen i Finspång och äldstebroder.
Vart i bibeln står det?
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » mån 01 okt 2012, 15:12

Dûrion Annûndil skrev:
Vart i bibeln står det?
I evangelierna säger väl Jesus att det Gud förenat får inte människan åtskilja. Så skall man följa den vanliga kristna logiken (Jesus trumfar alla tidigare profeter) så borde man väl inte tillåta skilsmässor alls.

Sensemaker

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » mån 01 okt 2012, 15:51

Nä, sexintyg finns det inte nåt om i bibeln. Ifall jag inte missat det finstilta någonstans?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Ola

Inlägg av Ola » mån 01 okt 2012, 16:20

Googlade:
http://www.gotquestions.org/Svenska/ski ... gifte.html
Det verkar som att det går att tolka det som att skilsmässa är okej om äktenskaplig otukt förekommer.
You sit there and you thump your Bible, and you say your prayers,
and it didn't get you anywhere! Talk about your psalms, talk about John 3:16...
Austin 3:16 says I just whooped your ass!
- Stone Cold Steve Austin

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » mån 01 okt 2012, 20:55

Fast menades inte bara 'gifte i fel släktled'/incest, när man talade om 'otukt' på den tiden?

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » mån 01 okt 2012, 21:01

Fast de har väl sin egen bibel, nu när jag tänker efter. Hur står det i den?

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » tis 02 okt 2012, 08:05

kaxiga Z skrev:Fast menades inte bara 'gifte i fel släktled'/incest, när man talade om 'otukt' på den tiden?
Den terminologi jag fick lära från Mikael Nordbergs sammanfattning av medeltida botböcker (en bok med regler för präst rörande vilken sorts bot han skulle utskriva) var att otukt ("fornicatio") syftade på ogifta människors sex, äktenskapsbrott ("adulterium") på sex där minst en av de deltagande var gift med någon annan och incest på sex med någon som var för nära besläktad. (På medeltiden betydde nära besläktad "inom sju släktled" vilket låter svårt att hålla reda på.) Incest var ungefär fem gånger värre än äktenskapsbrott som var fem gånger värre än otukt att döma av vliken bot botböckerna föreskrev.

Sensemaker

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tis 02 okt 2012, 08:27

ok
Enligt Jehovas
* Bokstavstolkning gäller
* Jesu ord vinner över tidigare bibelord
borde följande gälla:
Bibeln.se, Matt 19:8 skrev:Vad Gud har fogat samman får människan alltså inte skilja åt.” 7De frågade: ”Varför har i så fall Mose bestämt att mannen skall skriva ett skilsmässobrev för att skilja sig?” 8Han svarade: ”Därför att ni är så förstockade tillät Mose er att skiljas från era hustrur, men från början var det inte så. 9Jag säger er att den som skiljer sig från sin hustru av annat skäl än otukt och gifter om sig, han är en äktenskapsbrytare.”

10Lärjungarna sade: ”Om mannens ställning till hustrun är sådan är det bäst att inte gifta sig.” 11Han svarade: ”Alla kan inte tillägna sig detta, utan bara de som har fått den gåvan. 12Det finns sådana som är utan kön från födseln och sådana som av människor har berövats sitt kön och sådana som själva har gjort sig könlösa för himmelrikets skull. Den som kan må tillägna sig detta.”
Noter, Bibeln.se skrev:"otukt"
Av­ser här gif­termål i förbjud­na led, i strid med 3 Mos 18. Per­so­ner som var släkt på där an­giv­na sätt kun­de gif­ta sig en­ligt ic­ke-ju­dis­ka la­gar, men i ju­disk miljö var såda­na gif­termål ogil­ti­ga och måste upphävas. Jfr Apg 15:20 med not.
Såvida man inte råkat gifta sig med något halvsyskon eller liknande, går det alltså inte att skilja sig och gifta om sig.
Men Jehovas tolkar väl om sagt på något vis så att folk som lämnat Jehovas inte får ha fortsatt kontakt med medlemmar, även om man råkar vara gifta; även då är det viktigt att skiljas åt, så det ska underlättas...

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 02 okt 2012, 08:35

micke.d skrev:Fast de har väl sin egen bibel, nu när jag tänker efter. Hur står det i den?
Sen så är det väl, om jag minns rätt, så att de lägger in egna och något annorlunda betydelser i vissa begrepp från Bibeln. Det kan betyda att den tolkning som en lekman eller "normalkristen" gör inte behöver stämma överens med den som är gängse bland Jehovas vittnen.

Finns deras översättning tillgänglig någonstans på nätet?

Användarvisningsbild
Grape

Inlägg av Grape » tis 02 okt 2012, 08:55

Läste det här på en blogg någon gång tidigare, jag tycker han skulle ha gjort som någon föreslog och skrivit ut ett intyg på att han hade haft sex med en icke namngiven älste i församlingen... :twisted:
"Theology is never any help; it is searching in a dark cellar at midnight for a black cat that isn't there. Theologians can persuade themselves of anything."
-- Robert A. Heinlein

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » tis 02 okt 2012, 13:21

En skillnad skall vara att JV inte vill veta av att Jesus skulle vara människa, till skillnad mot alla andra kristna.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
Gambit

Inlägg av Gambit » tis 02 okt 2012, 13:30

Fan, jag trodde (hoppades) för ett kort ögonblick att det var Sassersson som det syftades till i rubriken. Är nu gruvligt besviken.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tis 02 okt 2012, 13:47

Vitnir skrev:En skillnad skall vara att JV inte vill veta av att Jesus skulle vara människa, till skillnad mot alla andra kristna.
tvärtom: Jesus är inte Gud, enligt Jehovas, de tror ej på någon treenighet. Det är därför de klassiska kyrkorna inte kallar Jehovas vittnen för kristna. Däremot trycker de likväl väldigt hårt på just Jesu ord, han ska vara den enda människa någonsin som man behöver följa, typ.

Skriv svar