What would Jesus do?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Krona

What would Jesus do?

Inlägg av Krona » tis 23 okt 2012, 12:04

Uttrycket "What would Jesus do?" används i bland annat USA för att man ska fundera på hur Jesus skulle hantera en aktuell fråga man ställs inför.

Om nu Gud, så här ett par tusen år efter förra försöket, skulle bestämma sig för att skicka ner ett sändebud till. Hur skulle en modern Jesus då agera?

Människors värderingar jag ju förändrats en del de senaste milennierna och det är ju inte säkert att samma egenskaper på Guds avbild som blev en hit förra gången skulle visa sig så gångbara idag. Först och främst är det ju inte säkert att det är en son som gäller. Kanske ska det vara en dotter, en androgyn könlös "hen" eller en dubbelnatur som Fredrik/Ursula?

Att komma ner till jorden och börja predika om "det utvalda folket" och att en viss gud är den rätta att tillbe skulle lätt kunna leda till anklagelser om främlingsfientlighet så någon sorts justering av framtoningen kan krävas.

Om vi tänker oss att Gud skickar ner en han, hon eller hen för att ställa saker tillrätta:
Vilka frågor skulle en modern Jesus tycka var mest trängande att ta tag i?
Skulle hen ta något särskilt yrke eller engagera sig politiskt? Generalsek(t)reterare i FN kanske?

Vilka övernaturliga förmågor skulle hen använda sig av för att övertyga kreti och pleti om att hen faktiskt är originalet och inte bara ett "original"? Skulle hen hela HIV-sjuka homosexuella eller bara skratta rått?

Min fasta övertygelse är att om det skulle ske en ny nedstigning skulle det vara en högst moderniserad person som skulle vara en pragmatisk realpolitiker och tona ner det här med dogmatiskt bokstavstroende och sålla lite hårdare i de här gamla budorden. Den moderne Jesus skulle mycket väl kunna hava begärelse till både sin nästas hus och tjänarinna (Au Pair) medan det här med att dräpa, stjäla och ljuga skulle nog även en modern Jesus hålla sig ifrån.

Inte för att jag går och väntar varje dag på att en ny Jesus ska dyka upp men visst vore det intressant!
Några av mina favoriter på detta eminenta forum:
devadatta, Urquhart, Knurd, JackBlack, kaxiga Z, AndersY, micke.d .

Användarvisningsbild
kipphebel3

Re: What would Jesus do?

Inlägg av kipphebel3 » tis 23 okt 2012, 12:12

Jag tror att han skulle börja med att ta Påven i örat...
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » tis 23 okt 2012, 15:22

Fast en lika relevant fråga är: What would Brian Boitano do?
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tis 23 okt 2012, 22:25

Krona skrev:Min fasta övertygelse är att om det skulle ske en ny nedstigning skulle det vara en högst moderniserad person som skulle vara en pragmatisk realpolitiker och tona ner det här med dogmatiskt bokstavstroende och sålla lite hårdare i de här gamla budorden.
Det har han redan försökt en gång, det gick inget bra. Den här gången lär han istället ta i med hårdhandskarna. Fattar inte barnen, ska man tvinga dem!!
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
matsw

Inlägg av matsw » ons 24 okt 2012, 06:34

Krona skrev:Inte för att jag går och väntar varje dag på att en ny Jesus ska dyka upp men visst vore det intressant!
Va? Intressant är inte ordet... Snarare fruktansvärt, det skulle ju betyda att i princip allt vi vet om hur universum funkar är felaktigt...
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inlägg av JemyM » ons 24 okt 2012, 06:53

En modern Jesus skulle förmodligen starta en liten obskyr sekt ingen bryr sig om, dö ung (förmodligen av droger eller av någon polisräd) sen bli idolförklarad av de efterlevande som gör denne till mer än vad den var. De efterlevande kommer använda sina egna önskemål som grundvirke till att konstruera nya Jesusbilder baserat på vilka åsikter de redan har.

Det som slår mig när jag läster Nya Testamentets Jesus är att Jesus är inkoherent, en inkoherens som uppstår eftersom han egentligen bara försöker manipulera sin omgivning för personliga syften (t.ex. gratis vin eller för att rädda sitt eget skinn). Det är den där klassiska personen som aldrig kan erkänna sina egna fel men klagar som fan på alla andra vilket även det bidrar till att hans inkoherens. Är man sådär halvbitter och pessimistisk över världen kan jag förstå varför Jesus blir en idol men han har också den kroniska kvalitén att inte vara konstruktiv för fem öre. Han säger det bittra vill höra men ger inga egentliga lösningar.
"An account of behavior should not exaggerate the role of consciousness. Rather than actually guiding or controlling behavior, consciousness seems mainly to make sense of behavior after it is executed." (Loewenstein, 2001)

Användarvisningsbild
wmadoss

Inlägg av wmadoss » ons 24 okt 2012, 07:50

Fick mig att tänka på When Jesus Invades George av Luke Rhineheart.
Där avbildas en ngt mer sansad George Bush.
Grym författare förövrigt.

http://www.lukerhinehart.net/Jesus.html
To Dawkins - Does that mean there may be a god?, Dawkins - There may be a leprechaun

“Reason is not automatic. Those who deny it cannot be conquered by it. Do not count on them. Leave them alone.”

Användarvisningsbild
killershrew

Inlägg av killershrew » ons 24 okt 2012, 09:51

jag brukar fråga mig vad Zeb Macahan skulle göra!
WHAT YOU DON'T KNOW SURE CAN HURT YOU -Twisted Sister
Hell hath no fury like a woo-man scorned
"n the Church they don't think. A bishop keeps on saying at the age of eighty what he was told to say when he was a boy of eighteen" -Oscar Wilde

Användarvisningsbild
ErikS

Inlägg av ErikS » ons 24 okt 2012, 10:02

killershrew skrev:jag brukar fråga mig vad Zeb Macahan skulle göra!
Det blev nog lite fel där. Det är Varg Vikernes du tänker på.

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » ons 24 okt 2012, 12:19

Är det verkligen problemlösning man behöver så borde frågan vara
"What would MacGyver do?"
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

Användarvisningsbild
Krona

Inlägg av Krona » ons 24 okt 2012, 12:28

Man kan i alla fall inte beskylla våra forumiter för att sakna humor!
L. Mäkinen skrev: Är det verkligen problemlösning man behöver så borde frågan vara
"What would MacGyver do?"
killershrew skrev: jag brukar fråga mig vad Zeb Macahan skulle göra!
.

Släng sedan in Snuten från Hollywood och James Bond: Vilket Team det skulle bli! Men en modern feministisk Gud skulle väl kunna mönstra åtminstone en kvinnlig hjälte också?

Karin Götblad eller Angela Merkel...Hmm. Vet inte om de platsar i vårt Dream Team!
Några av mina favoriter på detta eminenta forum:
devadatta, Urquhart, Knurd, JackBlack, kaxiga Z, AndersY, micke.d .

Thomas P

Inlägg av Thomas P » ons 24 okt 2012, 12:34

Krona skrev:Släng sedan in Snuten från Hollywood och James Bond: Vilket Team det skulle bli! Men en modern feministisk Gud skulle väl kunna mönstra åtminstone en kvinnlig hjälte också?
Modesty Blaise borde passa.
matsw skrev:Va? Intressant är inte ordet... Snarare fruktansvärt, det skulle ju betyda att i princip allt vi vet om hur universum funkar är felaktigt...
Det vore väl spännande?

Fast egentligen har ju Jesus kommit tillbaka minst 14 gånger. En gång som kvinna, en som ko och nu senast när han började bli riktigt trött på oss som en tsunami.

asmodean

Inlägg av asmodean » ons 24 okt 2012, 12:57

Flabbergasted skrev:Fast en lika relevant fråga är: What would Brian Boitano do?
I'm sure he'd kick an ass or two,
That's what Brian Boitano'd do.

Användarvisningsbild
Picea

Inlägg av Picea » ons 24 okt 2012, 15:37

Hen kan göra precis vad som helst, vem som betraktas som Jesus beror på folks reaktioner i efterhand, precis som förr.

Men jag skulle gärna vilja leka med tanken att Jesus hade kommit ner från himlen för 2000 år sen och haft en plan, och fantisera om vad en motsvarande person hade gjort idag. Dock är jag för nykter för det just nu.

Användarvisningsbild
yennork

Inlägg av yennork » tor 25 okt 2012, 14:54

Om Jesus kommit tillbaka hade han gått igenom Nya Testamentet med rödpenna. "Det där har jag aldrig sagt!" "Sådär gick det inte alls till!" "Vem :twisted: är Paulus och vem gav honom rätt att tala för mig!"
"Never mind what should be or what might be or what ought to be, It's what things are that's important."
Granny Weatherwax

Skriv svar