Varför blir man troende?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
QRZ

Re: Varför blir man troende?

Inlägg av QRZ » tis 21 maj 2013, 16:13

Anne skrev:Om gravitationen vore lite svagare eller lite starkare skulle inte universum ha bildats. Därför är ateismen ologisk för mig.
Din argumentation är ologisk. (för mig och alla som förstår logik).
/Martin

Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony » tis 21 maj 2013, 17:29

Anne skrev:Om gravitationen vore lite svagare eller lite starkare skulle inte universum ha bildats.
Och ... ?

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tis 21 maj 2013, 21:58

Anne skrev:Om gravitationen vore lite svagare eller lite starkare skulle inte universum ha bildats. Därför är ateismen ologisk för mig.
Bild

Ingentinget
Avstängd

Inlägg av Ingentinget » tor 22 aug 2013, 23:39

Med risk för att skriva forumets mest korkade inlägg där både en gammal tråd och psykoanalys berörs, here goes...

Barn kan inte hantera sin tillvaro och känslor istället projiceras det på föräldrarna som löser problemen och som till synes återkopplar till barnet. En bra lösning och fundamentalt för överlevnad. Jag vill påstå att gudstro bygger på samma sak. Att hitta ett substitut till föräldrarna att projicera sina känslor på. Behovet kan variera över tid och bero mycket på den situation personen befinner sig i. Folk agerar trots allt mer utifrån situation än vad de vågar erkänna.

Personligen fungerade inte samspelet mellan mig och främst min mor. Det är nog den enkla anledningen till att jag som enda barn i syskonskaran inte blivit indoktrinerad i religion. Samtidigt har jag haft stora religiösa upplevelser trots att jag insåg att det inte var något övernaturligt. Det viktiga för många religösa är själva känslan och den ekumeniska gemenskapen. Att komma dragandes med luckor ur någon sagobok kommer aldrig omvända någons trosuppfattning. Det är sekundärt till den där faktiskt ganska häftiga känslan.

Om man då som vuxen blir religiös kan det bero på att man mer än andra inte kunnat släppa ansvaret kring att ens personliga känsloliv styrs mer av en själv än yttre faktorer. Lite ironiskt i sammanhanget är att folk som tror att allt går att påverka riskerar att lägga stort ansvar på sig själva vilket kan leda till allvarliga psykiska problem och allmänt självdestruktiva beteenden. Då kan religionen rädda en även där.

TomasT

Inlägg av TomasT » fre 23 aug 2013, 19:09

Ingentinget skrev:Med risk för att skriva forumets mest korkade inlägg där både en gammal tråd och psykoanalys berörs, here goes...

Barn kan inte hantera sin tillvaro och känslor istället projiceras det på föräldrarna som löser problemen och som till synes återkopplar till barnet. En bra lösning och fundamentalt för överlevnad. Jag vill påstå att gudstro bygger på samma sak. Att hitta ett substitut till föräldrarna att projicera sina känslor på. Behovet kan variera över tid och bero mycket på den situation personen befinner sig i. Folk agerar trots allt mer utifrån situation än vad de vågar erkänna.

Personligen fungerade inte samspelet mellan mig och främst min mor. Det är nog den enkla anledningen till att jag som enda barn i syskonskaran inte blivit indoktrinerad i religion. Samtidigt har jag haft stora religiösa upplevelser trots att jag insåg att det inte var något övernaturligt. Det viktiga för många religösa är själva känslan och den ekumeniska gemenskapen. Att komma dragandes med luckor ur någon sagobok kommer aldrig omvända någons trosuppfattning. Det är sekundärt till den där faktiskt ganska häftiga känslan.

Om man då som vuxen blir religiös kan det bero på att man mer än andra inte kunnat släppa ansvaret kring att ens personliga känsloliv styrs mer av en själv än yttre faktorer. Lite ironiskt i sammanhanget är att folk som tror att allt går att påverka riskerar att lägga stort ansvar på sig själva vilket kan leda till allvarliga psykiska problem och allmänt självdestruktiva beteenden. Då kan religionen rädda en även där.
Det kan nog vara så som du beskriver det.Allt är ett djävulskap och allt går inte att lösa hur man än gör.
Jag rekommenderar dig att vända dig till vår all-kloka-tant Z,som med säkerhet med allt vad beträffande erfarenheter och dito,gärna kan vägleda dig ur det mörker du nu befinner dig i.
I sammanhanget kan jag berätta att jag dras till detta forum.Egentligen mår jag inte bra av det.Det är självdestruktivt att inte kunna säga nej och säga till sig själv:att jag skulle må mycket bättre om jag gjorde vad som helst,men något annat.

Jag hoppas att vi inte talat förbi varandra och att du gör som jag säger...

Ingentinget
Avstängd

Inlägg av Ingentinget » mån 26 aug 2013, 22:49

TomasT skrev:Jag hoppas att vi inte talat förbi varandra och att du gör som jag säger...
Tror kanske du talar över mig då jag inte riktigt förstår. Z, är det någon slags forumbikt?

Men en sak har du rätt i, detta forum kanske inte är något mig. Men man ska inte vara för snabb att döma...

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tis 27 aug 2013, 06:37

Jag tror att det finns en massa faktorer. De finns de som anser att vi är genetiskt programmerade att tro. En annan aspekt som du själv är inne på (och har en ganska bra liknelse med barnet) är att det är tungt att ta ansvar. Lockelsen hos religion (och även andra rörelser, tex politik) är att de ofta presenterar enkla lösningar på komplexa problem och ofta i slutänden stöder sig på auktorieter som kan vara skrivna (Bibeln, Koranen) eller personer (Reinfeldt, Marx, Löven, Åkesson, Manson).

Man slipper således tänka, gör man bara som det står i Bibeln/Koranen/Mein Kampf/Das Kapital eller fölker det som Manson/Åkesson/Löve säger så blir allt bra...
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Skriv svar