Hur avgör man om mormonerna är kristna?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Henrik81

Re: Hur avgör man om mormonerna är kristna?

Inlägg av Henrik81 » tis 08 jan 2013, 11:26

Om jag inte missminner mig (konfirmerad innan jag blev ateist, kanske pga av det) Men kristen är man om man tror på uppståndelsen. Det var det viktigaste (igen om inte minnet sviker). Treenigheten var väl en andra sak man var tvungen att tro på (iirc). Tror dom på uppståndelsen och treenigheten, så skulle jag kalla dom kristna. Var som sagt ett tag sedan så jag kan ju vara helt ute och cykla också. Jag kan även prata om protestantiska "seder" också i sådana fall kan ni glömma allt jag sagt.

Tubba

Inlägg av Tubba » ons 09 jan 2013, 09:55

Henrik81 skrev:Om jag inte missminner mig (konfirmerad innan jag blev ateist, kanske pga av det) Men kristen är man om man tror på uppståndelsen. Det var det viktigaste (igen om inte minnet sviker). Treenigheten var väl en andra sak man var tvungen att tro på (iirc). Tror dom på uppståndelsen och treenigheten, så skulle jag kalla dom kristna. Var som sagt ett tag sedan så jag kan ju vara helt ute och cykla också. Jag kan även prata om protestantiska "seder" också i sådana fall kan ni glömma allt jag sagt.
Det är den klassiska kristendomen, ja, som de tre stora kyrkorna och de flesta frikyrkorna bygger på. Den är inte ursprunglig och inte universell, och jag vet inte om den räcker för att avgöra om någon är kristen...
// L. C. Nielsen

Beautiful Railway Bridge of the Silv’ry Tay!
Alas! I am very sorry to say
That ninety lives have been taken away

Användarvisningsbild
Skurt

Inlägg av Skurt » ons 09 jan 2013, 16:24

I kristendomens barndom var treenigheten inte något självklart utan snarare än stor tvistefråga som den katolska tolkningen vann till slut, om jag inte missminner mig. Se t. ex. http://sv.wikipedia.org/wiki/Arianism

Utan att vara någon expert i ämnet så antar jag det enda som egentligen är gemensamt alla olika varianter av kristna att de tror på guden i den judiska mytologin med tillägget att Jesus är messias. Och det är väl också det enda som skiljer alla kristna inriktningar från andra religioner.

Väldigt många kristna rörelser har väl alltid sett sig som de enda riktiga kristna så att andra kristna inte anser att mormoner är kristna ska man nog inte fästa så stor vikt vid.
Jag är inte den riktiga Skurt.

Skriv svar