Ett oväntat besök...

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Eon

Ett oväntat besök...

Inlägg av Eon » mån 19 nov 2012, 20:12

Ho ho ho, idag kom Jehovas Vittnen hem till mig.

Sist det hände var jag i 20-årsåldern och satte på AC/DCs Highway to Hell på högsta volym så de flydde. Idag är jag äldre och har mer impulskontroll.

Det ringde på dörren och en man och en kvinna stod utanför med Vakttornet i handen och frågade direkt när jag öppnade: "-Tycker du att religion och politik hör ihop?" Jag svarade "-Ja, jo på många sätt". Mannen svarade "-Låt oss se vad Jesus säger om saken!" och drog upp ett tummat ex av NT.

Jag diskuterade med dem en stund, fick bita mig i tungan för att vara lugnt och artig, ställde frågor till dem på ett stillsamt sätt, som i förbifarten. Ganska snabbt förklarade de förstås hur vi lever i den yttersta av tider och som bevis pekade de på allt elände i världen och hur väl det stämmer med Bibelns profetior. Jag påpekade naturligtvis att likt astrologi kan profetiorna passa in på vilken tid som helst och att vi har utvecklats tekniskt mycket bra, men även moraliskt: vi har inte längre slaveri, dödsstraff eller inhuman behandling av fångar etc. De hummade lite, och för varje negativt påstående om världen kontrade jag med 3-4 positiva saker, mediciner, sjukvård, utbildning etc.

När vi gled in på evolution skar det sig på ett djupare plan (JV är boktavstroende kreationister), samtidigt hade jag inte mer tid att tala med dem. Jag sa vad jag vet och varför de har fel, men jag hade inte mer tid. De sa att de gärna kommer tillbaka och jag sade OK.

De ska komma inom en månad och då ska de ha med en "toppexpert" på evolutionen. :D

Jag tror nog jag kommer klara mig ganska bra mot deras "expert" men jag tänkte ändå fråga forumiterna om ni har några bra frågor? Vad kan vara en god ingång? De kommer ha gott om tid och jag ska bjuda in dem. En inledande fråga borde väl vara om de accepterar att ändra sig om det skulle visa sig att de har fel? "Kan det vara så att ni har fel?" Är det en lämplig början?

Annars var deras besökstaktik slipad. En man och en kvinna. De vill inte vara ensamma, och två män kan upplevas som hotfullt av den de besöker. Två kvinnor kan bli obehagligt för JV själva. Kvinnan stod snett bakom och var för det mesta tyst. Hon bröt på polska. De var i 25-30-årsåldern.

Jag har inte portkod, men jag vet att JV ofta äger städbolag i många städer. Det är seriösa företag och är utåt sett helt vanliga bolag med namn som typ Städproffsen AB och liknande. Bolaget erbjuder trappstädning till förmånliga priser...
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Re: Ett oväntat besök...

Inlägg av Moridin » mån 19 nov 2012, 20:32

Om ni inte accepterar evolutionen, hur kommer det sig att ni måste tryck ihop cirka 2 miljoner år evolution på bara några tusen år? Coyote hade sitt evolutionära ursprung för 1.8 miljoner år sedan, men enligt kreationisternas uppfattning om Noaks ark så fanns det där en urhund som evolverade till hundar, vargar, coyote etc. bara på cirka 4000 år.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Hans S

Inlägg av Hans S » mån 19 nov 2012, 20:42

Skojigt. Jag bjuder alltid in missionärer, mormonerna blir impade när jag bjuder på örtthé eller vatten och inte kaffe.
Eon skrev:Annars var deras besökstaktik slipad. En man och en kvinna. De vill inte vara ensamma, och två män kan upplevas som hotfullt av den de besöker. Två kvinnor kan bli obehagligt för JV själva. Kvinnan stod snett bakom och var för det mesta tyst. Hon bröt på polska. De var i 25-30-årsåldern.
Jepp, missionärerna är slipade - tränger du in en i ett hörn kommer den andre till undsättning. Stimulerande är det i alla fall. Tröttnar du kan du börja nämna något om att det är dags att offra till Tor eller Oden.

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.

Tubba

Inlägg av Tubba » mån 19 nov 2012, 20:46

Fråga Experten om han har läst den högt ansedde Dr. Dinos doktorsavhandling och vad han anser om dess slutsatser.
// L. C. Nielsen

Beautiful Railway Bridge of the Silv’ry Tay!
Alas! I am very sorry to say
That ninety lives have been taken away

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » mån 19 nov 2012, 21:37

I senaste avsnittet av podcasten Mellan svart och vitt intervjuas ett fd JV. De pratar bland annat om boken Resonera som duktiga JV lär sig noga, en argumentationsbok med "svar på svåra frågor". Så nu vet man varför man aldrig får tyst på ett JV.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » mån 19 nov 2012, 21:39

Tubba skrev:Fråga Experten om han har läst den högt ansedde Dr. Dinos doktorsavhandling och vad han anser om dess slutsatser.
"Hej, mitt namn är Kent Hovind"

Instant classic.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » mån 19 nov 2012, 21:50

Eon skrev:Jag diskuterade med dem en stund, fick bita mig i tungan för att vara lugnt och artig, ställde frågor till dem på ett stillsamt sätt, som i förbifarten.
Jag har slutat med det där, det är liksom ingen idé om man inte själv roar sig på deras bekostnad. Numera säger jag till dem direkt att jag är ateist och blodgivare. Hitintills har det fått dem att tappa tråden, tystna och backa bort.

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » tis 20 nov 2012, 07:50

pwm skrev:
Eon skrev:Jag diskuterade med dem en stund, fick bita mig i tungan för att vara lugnt och artig, ställde frågor till dem på ett stillsamt sätt, som i förbifarten.
Jag har slutat med det där, det är liksom ingen idé om man inte själv roar sig på deras bekostnad. Numera säger jag till dem direkt att jag är ateist och blodgivare. Hitintills har det fått dem att tappa tråden, tystna och backa bort.
J.V. har ett internt poängsystem som ger poäng för att de får stå och tjafsa en stund. Inbjudan på kaffe ger förstås ännu mer. Jag har alltid varit lite blödig när det gäller J.V. så brukar låta dem ge mig en broschyr bara de lovar att inte diskutera.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tis 20 nov 2012, 09:47

Min mamma sade så här till dem och de kom aldrig tillbaka:

"MIn tro har burit mig så här långt, hoppas att er tro gör det samma för er. Adjö"
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
C-J

Inlägg av C-J » tis 20 nov 2012, 10:15

Skulle vara intressant att se hur långt de tar sig oskadda i Battleground God,
http://www.philosophersnet.com/cgi-bin/god_game1.cgi
Oh, behave!

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 20 nov 2012, 11:45

Tack för den!

Försökte göra det som om jag trodde på gud, och tog mig faktiskt igenom. Men inte utan skador. Det blev nödvändigt att ge bisarra svar här och var.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Billy Kropotkin

Inlägg av Billy Kropotkin » tis 20 nov 2012, 13:19

micke.d skrev:Tack för den!

Försökte göra det som om jag trodde på gud, och tog mig faktiskt igenom. Men inte utan skador. Det blev nödvändigt att ge bisarra svar här och var.
Mycket intressant! Jag tog mig också igenom, men inte oskadad. Svårigheten är, tror jag, att man måste välja mellan absoluta svar (sant/falskt) när man egentligen skulle vilja nyansera svaren.
I contradict myself? So I contradict myself. I am vast. I contain multitudes.

Tubba

Inlägg av Tubba » tor 22 nov 2012, 00:43

C-J skrev:Skulle vara intressant att se hur långt de tar sig oskadda i Battleground God,
Jahapp, där försvann en bra stund på olika filosofiska experiment...
// L. C. Nielsen

Beautiful Railway Bridge of the Silv’ry Tay!
Alas! I am very sorry to say
That ninety lives have been taken away

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tor 22 nov 2012, 09:22

C-J skrev:Skulle vara intressant att se hur långt de tar sig oskadda i Battleground God,
Congratulations!

You have been awarded the TPM medal of distinction! This is our second highest award for outstanding service on the intellectual battleground.

The fact that you progressed through this activity without being hit and biting very few bullets suggests that your beliefs about God are internally consistent and well thought out.

A direct hit would have occurred had you answered in a way that implied a logical contradiction. The bitten bullets occurred because you responded in ways that required that you held views that most people would have found strange, incredible or unpalatable. However, because you bit only two bullets and avoided direct hits completely you still qualify for our second highest award. A good achievement!
Booyah!

Eller ja, kanske.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » tor 22 nov 2012, 09:39

You have been awarded the TPM service medal! This is our third highest award for outstanding service on the intellectual battleground.

The fact that you have progressed through this activity without suffering many hits and biting only one bullet suggests that whilst there are inconsistencies in your beliefs about God, on the whole they are well thought-out.

The direct hits you suffered occurred because some of your answers implied logical contradictions. The bitten bullet occurred because you responded in a way that required that you held a view that most people would have found strange, incredible or unpalatable. At the bottom of this page, we have reproduced the analyses of your direct hits and bitten bullet.

The fact that you did not suffer many hits and only bit one bullet means that you qualify for our third highest award. Well done!
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Skriv svar