Är new age en religion?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Intresserad

Är new age en religion?

Inlägg av Intresserad » tis 20 nov 2012, 11:41

Avknoppad tråd, ursprungligen härifrån. /devadatta

Allt detta handlar helt enkelt om New Age, en religiös rörelse med influenser från många olika håll och som tror på alla möjliga saker. I denna rörelse har utomjordingar fått samma roll som gudar och andar, vilket texten här ovanför från Jordstrålningscentrum tydligt visar. Den som vill studera knäppgökar har här ett utmärkt tillfälle.

Azna

Re: Transmedial kanalisering av utomjordingar (med ljudklipp

Inlägg av Azna » tis 20 nov 2012, 13:34

Intresserad skrev:Allt detta handlar helt enkelt om New Age, en religiös rörelse med influenser från många olika håll och som tror på alla möjliga saker. I denna rörelse har utomjordingar fått samma roll som gudar och andar, vilket texten här ovanför från Jordstrålningscentrum tydligt visar. Den som vill studera knäppgökar har här ett utmärkt tillfälle.
Nu är du helt ute och cycklar :) New Age är inte en religös rörelse. New Age är en sorts soptunna där man kastar in allt som inte passar i det normala mönstret. I soptunnan finns det mängder med olika uppfattningar och sanningar som inte har med varandra att göra, förutom att dess utsagor oftast uttrycks i olika former av proto- och/eller pseudovetenskap. Viktigt att förstå är även att av allt som kastas in i soptunnan så finns det inget sammanhängande och logiskt paradigm som anammas av alla. Tvärtom, de flesta är skeptiska till det mesta av det som klacificerats som "new age", förutom det som de själva tror på. Tex, hur många medier tror på detta med UFOn och "stjärnflottan"? Inte många! Men ändå kallas både för "new age" utan att de överhuvudtaget har med varandra att göra.
Största problemet är inte vad vi inte vet -
utan vad vi vet säkert, men som faktiskt är fel.

malen
Avstängd

Inlägg av malen » tis 20 nov 2012, 16:42

Exakt. Etiketteras själv med New-age stämpeln och då av den enkla anledningen att jag efter 30 års intresse insett att vi då och då gäckas av för oss främmande intelligenser (UFO:s). Var dessa intelligenser hör hemma har jag ingen aning om, men att de existerar är en övertygelse -denna övertygelse är ingenting nytt, den har varit gällande hos ett flertal människor ända tillbaks till tidigt femtiotal. "Den nya tiden", tja en ny upplysningstid, befriad från all religiös vidskepelse. Personligen känner jag mig som en "ateistisk dualist". Allergisk mot religionstillhörighet men med insikten att vi alla är bärare av en själ att vårda.

Intresserad

Inlägg av Intresserad » tis 20 nov 2012, 17:25

Azna skrev:Nu är du helt ute och cycklar :) New Age är inte en religös rörelse.
Om man betraktar tankegodset inom New Age ser man att det är en religiös rörelse. Det är samma eller motsvarande innehåll som i andra religiösa rörelser och religioner. Men visst finns det även andra inslag. Till de andra inslagen hör konspirationsteorier som är av samma slag som man finner inom Sanningsrörelsen ( som exempelvis vaken.se ). Det finns alltså vissa paralleller mellan New Age-rörelsen och Sanningsrörelsen. Båda rörelserna har personer som exempelvis David Icke som husgudar. Bakom alltsammans, i båda rörelsernas världsbild, lurar Illuminati, New World Order. Men i New Age är det religiösa inslaget starkast, vill jag påstå.

Azna skrev:New Age är en sorts soptunna där man kastar in allt som inte passar i det normala mönstret. I soptunnan finns det mängder med olika uppfattningar och sanningar som inte har med varandra att göra, förutom att dess utsagor oftast uttrycks i olika former av proto- och/eller pseudovetenskap.
Menar du att samhället kategoriserar New Age på det sättet? Hur som helst skulle jag inte beskriva någon idé inom New Age som protovetenskap. Men pseudovetenskap passar ihop med New Age, liksom allt annat som är än värre.

Azna skrev:Viktigt att förstå är även att av allt som kastas in i soptunnan så finns det inget sammanhängande och logiskt paradigm som anammas av alla.
New Age är en lös samling av religiösa och andra föreställningar utan skarp avgränsning. Alla anhängare tror inte på samma saker. Vissa personer kanske inte ens är medvetna om att de hyser New Age-idéer. Frågan är förstås om det som du kallar för "soptunnan" endast är samhällets kategorisering av folk med dessa föreställningar eller om New Age verkligen är så löst sammansatt. Enligt min erfarenhet föreligger det senare, även om det - också - är samhällets kategorisering.

Azna skrev:Tvärtom, de flesta är skeptiska till det mesta av det som klacificerats som "new age", förutom det som de själva tror på. Tex, hur många medier tror på detta med UFOn och "stjärnflottan"? Inte många! Men ändå kallas både för "new age" utan att de överhuvudtaget har med varandra att göra.
Sådan är New Age enligt min erfarenhet. Rörelsen rymmer allt möjligt, även det mycket spretiga och inbördes motsägelsefulla.

malen
Avstängd

Re: Är new age en religion?

Inlägg av malen » tis 20 nov 2012, 20:26

Ställ upp två soptunnor. I den ena dumpar vi ned allehanda samhällsetablerad religion samt ett antal utstickande rörelser, typ Bagwam m.fl.
I den andra soptunnan dumpar vi ned div. healers, channelers, kontaktpersoner (rymdbröder), transmedium, vishetslärare och dylika sanningssägare om sakernas absoluta tillstånd.

Har sikten klarnat en aning?

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » tis 20 nov 2012, 20:56

Jag tycker ändå new age är lite mer än en soptunna med slumpmässigt innehåll. Man brukar skilja på nyandlighet som även inkluderar sekter, och på new age. Det går inte att få några exakta definitioner förstås, men jag skulle inte karaktärisera tex scientologin som new age eftersom den är för "self-contained", alltså för enhetlig och separat. New age skulle jag nog kalla nästan allt som finns på alternativmässor och därmed frivilligt är med på "smörgåsbordet", utom de som tar avstånd från allt annat och är där för att rädda själar eller bara värva, som kristna grupper tex.

Man kan också fundera på om svensk buddhism är new age? Jag skulle inte klassa det som det om det är folk från buddhistiska länder som kommit hit och bildat församling. Om det däremot är svenskar som lockats och som varit/är aktiva i andra new age-sammanhang, eller om församlingen samarbetar med andra new age-grupper så skulle jag anse dem höra dit. New age härstammar bla från teosofin som just är västerländsk import av hinduism och buddhism.

Man brukar ju också jämföra new age med hinduism som också är oerhört spretigt med en massa olika lokala gudar och gurus. Fast hinduism är nog ändå en smula mer enhetligt.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
brimer

Inlägg av brimer » tis 20 nov 2012, 21:26

Man kan kanske säga att NewAge-anhängare har ett religionsliknande förhållningssätt till en naturalistisk och lagbunden värld som iofs saknar gudar, men i stället har hittepå-naturlagar som man kan undersöka med hittepå-metoder.

I religiösa världsföreställningar tror man nog oftare på en verklighet som i normala fall styrs av våra vetenskapligt etablerade naturlagar (man har i alla fall ingen invändning mot hur de beskrivs av vetenskapen), men att dessa tillfälligt upphävs genom mirakel och ingripanden från gudar. Man söker här inga påhittade förklaringar på hur t.ex. böner kan besvaras, eller hur själen förs vidare. Detta står utanför den naturalistiska sfären.

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » tis 20 nov 2012, 21:37

Jag brukar i princip använda nyandlighet och "new age" som synonymer. Föredrar nyreligiös eller ny religiös rörelse för det devadatta kallar nyandlighet.

Svensk buddism med tydliga kopplingar till och respekt för en traditionell buddistisk ortdoxi är nog inte att betrakta som New Age. Många som är del i New age-miljöer är nog också med religiösa rörelser med en mer avgränsad inriktning.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » tis 20 nov 2012, 21:39

Jag håller med Devadatta, jag uppfattar att man kan ha åtminstånde kriteriet att New Age är all-inkluderande, medan Raëliter, scientologer, mormoner, nykabbalister och allsköns andra rörelser försöker hålla sig inom något slags paradigm.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

manifesto

Inlägg av manifesto » ons 21 nov 2012, 08:00

War is peace.

Azna

Inlägg av Azna » ons 21 nov 2012, 08:38

Intresserad skrev:
Azna skrev:New Age är en sorts soptunna där man kastar in allt som inte passar i det normala mönstret. I soptunnan finns det mängder med olika uppfattningar och sanningar som inte har med varandra att göra, förutom att dess utsagor oftast uttrycks i olika former av proto- och/eller pseudovetenskap.
Menar du att samhället kategoriserar New Age på det sättet? Hur som helst skulle jag inte beskriva någon idé inom New Age som protovetenskap. Men pseudovetenskap passar ihop med New Age, liksom allt annat som är än värre.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Protovetenskap
Protovetenskap är en teoribildning, vars överensstämmelse med verkligheten ännu inte hunnit undersökas enligt vetenskapliga metoder.

Om en protovetenskaplig teori visar sig vara en användbar beskrivning av vår värld, kan den accepteras som vetenskap. Om den misslyckas med att beskriva omvärlden, men ändå gör anspråk på att vara vetenskaplig, är den att betrakta som pseudovetenskap.

VAD inom New Age har Vem hävdat att det är vetenskap?

Det är inte alltid lätt att använda korrekta definitioner. Mycket, eller det mesta, inom New Age görs inte anspråk på att vara vetenskaplig, utan att det istället är som wikipedia beskriver: "New Age-anhängare menar ofta att vetenskap inte är en tillräcklig källa till kunskap, utan att de personliga erfarenheterna bör komma före vetenskapliga rön" http://sv.wikipedia.org/wiki/New_Age

Så frågan är om det då kan vara pseudovetenskap då ingen gör anspråk på att det är vetenskap? (egna sanningar är aldrig vetenskap, vilken någon inte heller gör anspråk på)

Naturligtvis finns det sen de som hävdar att det finns "vetenskapliga" bevis för något, vilket sig brukar visa sig var påhittat eller felaktigt. Men där uppstår då de delikata frågan om för vem det är proto/pseudo-vetenskap. Om person A hävdar att det inte är vetenskap utan enbart protovetenskap, men person B hävdar på felaktiga grunder att det är vetenskap. Hur skall då person C förhålla sig när den diskuterar frågan med person A, proto eller pseudo? Naturligtvis uppstår det en konflikt i begreppen mellan person A och C.
Största problemet är inte vad vi inte vet -
utan vad vi vet säkert, men som faktiskt är fel.

manifesto

Inlägg av manifesto » ons 21 nov 2012, 10:21

Man brukar säga att New Age har tre portalfigurer: Swedenborg (västerländsk esoterism), Blavatsky (teosofi --> antroposofi) och Gurdjieff (The Work --> est mm). Dvs, kan man spåra den aktuella rörelsens läror till någon eller fler av dessa tre, så är det New Age. Självklart finns det gränsfall, och ja, sist jag pluggade religionshistoria/-vetenskap sorterade New Age under begreppet religion. Tror inte det har ändrats.
War is peace.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » ons 21 nov 2012, 10:46

Borde kanske Scientologin räknas under New Age?
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Intresserad

Inlägg av Intresserad » ons 21 nov 2012, 11:36

Vidugavia skrev:Jag brukar i princip använda nyandlighet och "new age" som synonymer.
Jag håller delvis med dig såtillvida att jag anser New Age vara en del av nyandligheten.

Men inom nyandlighet vill jag även räkna annan andlighet som exempelvis tron på andevärlden ( innefattande medier, seanser, etc ). Även det en religiös rörelse, vill jag påstå, även om anhängarna inte vill kännas vid sådant.

malen
Avstängd

Inlägg av malen » ons 21 nov 2012, 11:40

I allra högsta grad en New-age sekt. Den farligaste av de farligaste:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Scientologi

Skriv svar