Är new age en religion?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Re: Är new age en religion?

Inlägg av Dûrion Annûndil » sön 25 nov 2012, 16:33

Intresserad skrev:
Dûrion Annûndil skrev:
Intresserad skrev:Det finns flera religioner vars kriterier, eller motsvarigheter, passar in på Thetan och Xenu.
Exempelvis?
Religioner, som exempelvis Islam, Hinduism och Kristendom, har föreställningar om en själ och en skapelse ( d.v.s. de har en skapelseberättelse ) eller motsvarigheter till dessa.
Men utomjordingar och spirituella krafter hos själen? Om det enda som skiljer religion och New Age är att det senare är skapat efter 2:a Världskriget, så är ju Scientologi en religion som är New Age?
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Intresserad

Inlägg av Intresserad » sön 25 nov 2012, 19:34

Dûrion Annûndil skrev:Men utomjordingar och spirituella krafter hos själen? Om det enda som skiljer religion och New Age är att det senare är skapat efter 2:a Världskriget, så är ju Scientologi en religion som är New Age?
Nu hänger jag inte med, förtydliga gärna.

När jag läser/lyssnar till vad New Age-folk skriver/säger noterar jag att deras tankegods av religiöst slag. Därför betraktar jag New Age som en religiös rörelse. Utomjordingar i sig är inte avgörande för min bedömning, däremot deras roller och funktioner. Om dessa roller bärs av utomjordingar eller andra figurer spelar ingen roll. När rörelsen uppstod är inte heller avgörande. Separata rörelser kan uppstå under samma epok. Under de år som jag har följt med New Age-folks diskussioner har jag aldrig sett några inslag från Scientologi. Men det är givetvis möjligt att en annan gren av New Age, som jag inte har diskuterat med, införlivar Scientologin.

manifesto

Inlägg av manifesto » sön 25 nov 2012, 19:42

Dûrion Annûndil skrev:... är att det senare är skapat efter 2:a Världskriget
Fast New Age som begrepp och rörelse kom igång långt tidigare, eller hur menar du?
War is peace.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » sön 25 nov 2012, 21:30

Intresserad skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Men utomjordingar och spirituella krafter hos själen? Om det enda som skiljer religion och New Age är att det senare är skapat efter 2:a Världskriget, så är ju Scientologi en religion som är New Age?
Nu hänger jag inte med, förtydliga gärna.

När jag läser/lyssnar till vad New Age-folk skriver/säger noterar jag att deras tankegods av religiöst slag. Därför betraktar jag New Age som en religiös rörelse. Utomjordingar i sig är inte avgörande för min bedömning, däremot deras roller och funktioner. Om dessa roller bärs av utomjordingar eller andra figurer spelar ingen roll. När rörelsen uppstod är inte heller avgörande. Separata rörelser kan uppstå under samma epok. Under de år som jag har följt med New Age-folks diskussioner har jag aldrig sett några inslag från Scientologi. Men det är givetvis möjligt att en annan gren av New Age, som jag inte har diskuterat med, införlivar Scientologin.
"I denna rörelse har utomjordingar fått samma roll som gudar och andar" skrev du om New Age. Och beskrivningen på New Age passar ju in på Scientologi. Men även vad religion skulle innebära. Och du kallar nu New Age för religion i vilket fall som helst. Om alla dessa saker är samma sak, skulle ju Scientologi kunna vara en New Age religion helt enkelt. New Age blir då bara "religiösa rörelser från modern tid"? En "modernare" religion helt enkelt, där man pratar om yttre rymden, strålning, krafter i form av "mätbara" fält och dylikt - tekniskt och pseudovetenskapligt.

Att man inte hittar scientologer på new age-mässor är väl sen inte konstigare än att scientologerna inte vill framställa sig som tillhörande den skaran - utan en "riktig" religion.
Senast redigerad av 1 Dûrion Annûndil, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » sön 25 nov 2012, 21:31

manifesto skrev:
Fast New Age som begrepp och rörelse kom igång långt tidigare, eller hur menar du?
The New Age movement is a Western spiritual movement that developed in the second half of the 20th century.

Användarvisningsbild
yennork

Inlägg av yennork » mån 26 nov 2012, 14:04

En stor skillnad är väl också att som scientolog ska du hålla dig till rörelsens läror, medan du som NewAgare kan plocka lite som du vill. Du kan blanda UFO-tro med Tarotläsning och seanser, och tröttnar du eller hittar något intressantare är det bara att byta.

Olav Hammer liknar ju New Age vid ett smörgåsbord, och jag håller med. Scientologin är mer som sextiotalets skolmatsalar = en rätt, och du fick inte lägga upp själv, och all mat skulle ovillkorligen ätas upp!
"Never mind what should be or what might be or what ought to be, It's what things are that's important."
Granny Weatherwax

Intresserad

Inlägg av Intresserad » tis 27 nov 2012, 11:38

Dûrion Annûndil skrev:"I denna rörelse har utomjordingar fått samma roll som gudar och andar" skrev du om New Age. Och beskrivningen på New Age passar ju in på Scientologi. Men även vad religion skulle innebära. Och du kallar nu New Age för religion i vilket fall som helst. Om alla dessa saker är samma sak, skulle ju Scientologi kunna vara en New Age religion helt enkelt.
Uppenbarligen finns det författare som anser att Scientologi är en del av New Age. Dock är inte det min personliga bedömning ty under flera år som jag har följt New Age-folks diskussioner har jag aldrig sett några inslag från Scientologi. Men självklart kan där ändå finnas en koppling som jag har missat. Men att båda religionerna är tämligen moderna och har en föreställningsvärld som inkluderar utomjordingar ser inte jag som avgörande för om de båda har något samband. Jag ser sådana inslag snarare som ett uttryck för att båda religionerna växte fram under 1900-talet, i 1900-talets kultur.

Intresserad

Inlägg av Intresserad » tis 27 nov 2012, 11:48

yennork skrev:En stor skillnad är väl också att som scientolog ska du hålla dig till rörelsens läror, medan du som NewAgare kan plocka lite som du vill. Du kan blanda UFO-tro med Tarotläsning och seanser, och tröttnar du eller hittar något intressantare är det bara att byta.
Helt riktigt, och detta antyder att Scientologi och New Age är två separata religiösa rörelser/religioner.

manifesto

Inlägg av manifesto » ons 28 nov 2012, 11:25

Dûrion Annûndil skrev:
manifesto skrev:
The New Age movement is a Western spiritual movement that developed in the second half of the 20th century.
Möjligen kan man mena att rörelsen populariserades efter 2:a Världskriget. Däremot bildades t ex Theosophical Society redan 1875. New Age som begrepp började få fart redan på 1920 - 30-talen, och springer ur teosofiska och esoteriska strömningar från tiden runt förra sekelskiftet.
War is peace.

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » tor 29 nov 2012, 11:21

Teosofiska sällskapet med kusiner och avgreningar, däribland antroposoferna, föregår New Age men är centrala för att sätta vissa grundperspektiv. New Age uppkommer delvis ur spillrorna av den teosofiska rörelsen som splittras och försvagas av Krishnamurtis avhopp och andra interna problem under mellankrigstiden. Teosoferna försökte hålla ihop Kristus, devor, nyhedendom, utomjordiska civilisationer, healande kristaller, ursprungliga religioner och sjunkna kontinenter i en sammanhållen enhet. Inom New Age är den sortens strävan efter en enhetlig lära mycket svagare. Inte minst som en lärdom av sekteristiska strider.

Då vi i anglofil blindhet ofta glömmer att Sverige i mycket var ett tyskt kulturellt bihang innan 1945 missar man också hur mycket tankar som absorberats av New Age-miljön som faktiskt uppkommit i Tyskland och Österrike.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Skriv svar