Är new age en religion?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Intresserad

Re: Är new age en religion?

Inlägg av Intresserad » ons 21 nov 2012, 11:55

The New Age movement is a Western spiritual movement that developed in the second half of the 20th century.
http://en.wikipedia.org/wiki/Spirituality :
Wikipedia skrev:Traditionally, many religions have regarded spirituality as an integral aspect of religious experience. Among other factors, declining membership of organized religions and the growth of secularism in the western world have given rise to a broader view of spirituality.[5] The term "spiritual" is now frequently used in contexts in which the term "religious" was formerly employed; compare James' 1902 lectures on the "Varieties of Religious Experience".

Intresserad

Re: Transmedial kanalisering av utomjordingar (med ljudklipp

Inlägg av Intresserad » ons 21 nov 2012, 12:38

Azna skrev:http://sv.wikipedia.org/wiki/Protovetenskap
Protovetenskap är en teoribildning, vars överensstämmelse med verkligheten ännu inte hunnit undersökas enligt vetenskapliga metoder.

Om en protovetenskaplig teori visar sig vara en användbar beskrivning av vår värld, kan den accepteras som vetenskap. Om den misslyckas med att beskriva omvärlden, men ändå gör anspråk på att vara vetenskaplig, är den att betrakta som pseudovetenskap.
Jo, jag vet. Men jag skulle ändå inte beskriva någon idé inom New Age som protovetenskap. Inte som jag har hört eller läst i alla fall.

Azna skrev:Så frågan är om det då kan vara pseudovetenskap då ingen gör anspråk på att det är vetenskap? (egna sanningar är aldrig vetenskap, vilken någon inte heller gör anspråk på)
Jag vill minnas att New Age-anhängare vill göra anspråk på att en del läror och verksamheter är vetenskap. De åberopar ibland vissa föreläsare och vetenskapsmän ( som de flesta skulle beteckna som pseudovetenskapare ). Även crop circle-forskares arbeten kan nog slinka med i deras åberopanden också.

Azna skrev:Naturligtvis finns det sen de som hävdar att det finns "vetenskapliga" bevis för något, vilket sig brukar visa sig var påhittat eller felaktigt. Men där uppstår då de delikata frågan om för vem det är proto/pseudo-vetenskap. Om person A hävdar att det inte är vetenskap utan enbart protovetenskap, men person B hävdar på felaktiga grunder att det är vetenskap. Hur skall då person C förhålla sig när den diskuterar frågan med person A, proto eller pseudo? Naturligtvis uppstår det en konflikt i begreppen mellan person A och C.
Det råder väl ändå en viss konsensus om dessa begrepp även om individer alltid kan träta? I enskilda frågor får man väl börja med att höra vad den etablerade vetenskapen inom området ifråga säger.

manifesto

Inlägg av manifesto » ons 21 nov 2012, 12:57

Intresserad skrev:
The New Age movement is a Western spiritual movement that developed in the second half of the 20th century.
http://en.wikipedia.org/wiki/Spirituality :
Wikipedia skrev:Traditionally, many religions have regarded spirituality as an integral aspect of religious experience. Among other factors, declining membership of organized religions and the growth of secularism in the western world have given rise to a broader view of spirituality.[5] The term "spiritual" is now frequently used in contexts in which the term "religious" was formerly employed; compare James' 1902 lectures on the "Varieties of Religious Experience".
Och?
War is peace.

manifesto

Inlägg av manifesto » ons 21 nov 2012, 12:59

Dûrion Annûndil skrev:Borde kanske Scientologin räknas under New Age?
Njae? NRR, ja. New Age, varför?

edit: sitter på jobbet och har ej tillgång till litteratur
War is peace.

malen
Avstängd

Inlägg av malen » ons 21 nov 2012, 13:41

Scientologin om något är väl ett praktexempel på hur det kan dra iväg i den nya tiden? Samtliga ingredienser finns ju där; Elaka utomjordingar vilka opererar in plantat i jordemänniskorna i avseende att kontrollera dem. Doktriner med ledare som inte låter sig ifrågasättas = SEKT + den rätta vägen och tanken för själslig utveckling. Poängbedömning/bestraffning = knäcka självkänslan = kontroll av individen = pengar till rörelsen = Makt. En farlig New-age rörelse med denne L. Hubbard i spindelns mitt.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » ons 21 nov 2012, 13:56

Typ så, ja. Parapsykologiska E-meters, UFO, spirituella krafter, Mind over matter, tillkommet efter Kriget.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Intresserad

Inlägg av Intresserad » ons 21 nov 2012, 15:42

manifesto skrev:Man brukar säga att New Age har tre portalfigurer: Swedenborg (västerländsk esoterism), Blavatsky (teosofi --> antroposofi) och Gurdjieff (The Work --> est mm). Dvs, kan man spåra den aktuella rörelsens läror till någon eller fler av dessa tre, så är det New Age. Självklart finns det gränsfall, och ja, sist jag pluggade religionshistoria/-vetenskap sorterade New Age under begreppet religion. Tror inte det har ändrats.
Det är även min uppfattning.

New Age-rörelsen kan även beskrivas med det engelska ordet "spiritual" som kan översättas till "religiös" eller "andlig". I det senare fallet, om en rörelse är andlig är detta något som ( i princip ) är samma sak som att den är religiös enligt min mening.

Härmed tror jag mig även ha förklarat mina citat från din New Age-länk här ovanför ( där du frågar "Och?" ).

Intresserad

Inlägg av Intresserad » ons 21 nov 2012, 16:06

Det anser inte jag. Scientologi är en egen religiös rörelse.

malen
Avstängd

Inlägg av malen » ons 21 nov 2012, 16:48

Med just det svammelsurium i kvadrat som just kännetecknar det du "intresserad" varnat för i åtskilliga inlägg. Talar du inte emot dina tidigare åsikter? Nämn David Icke. Nämn Alexanders Marcus. Nämn Sten Lindgren. Nämn L. Hubbard. "Who was the smartest guy"? Hur rik är Hubbard? Det är bara att plocka ur godisbutiken. Get rich...

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » ons 21 nov 2012, 17:36

Intresserad skrev:I denna rörelse har utomjordingar fått samma roll som gudar och andar,
Intresserad skrev:
Varför inte då, när kriterierna passar in på Thetaner och Xenu?

manifesto

Inlägg av manifesto » ons 21 nov 2012, 19:18

Dûrion Annûndil skrev:Typ så, ja. Parapsykologiska E-meters, UFO, spirituella krafter, Mind over matter, tillkommet efter Kriget.
Jo, exempelvis Paul Heelas (The new age Movement, 1996) inkluderar Scientologin i New Age, men av skäl som inte låter sig sammanfattas på några enkla rader. Historiskt kan man dock se samröre med bla est, och att rörelsen delar människosyn, världsbild/metafysik med övriga New Age-rörelser. Men som sagt, New Age är ett notoriskt svårdefinierat begrepp.

Hittar inte min Olav Hammer-bok om New Age. Nå'n som har den?

edit. stavfel
Senast redigerad av 1 manifesto, redigerad totalt 0 gånger.
War is peace.

Intresserad

Inlägg av Intresserad » ons 21 nov 2012, 20:05

Dûrion Annûndil skrev:
Intresserad skrev:I denna rörelse har utomjordingar fått samma roll som gudar och andar,
Intresserad skrev:
Varför inte då, när kriterierna passar in på Thetaner och Xenu?
Det finns flera religioner vars kriterier, eller motsvarigheter, passar in på Thetan och Xenu.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » lör 24 nov 2012, 17:08

Intresserad skrev:Det finns flera religioner vars kriterier, eller motsvarigheter, passar in på Thetan och Xenu.
Exempelvis?

Intresserad

Inlägg av Intresserad » sön 25 nov 2012, 07:05

Dûrion Annûndil skrev:
Intresserad skrev:Det finns flera religioner vars kriterier, eller motsvarigheter, passar in på Thetan och Xenu.
Exempelvis?
Religioner, som exempelvis Islam, Hinduism och Kristendom, har föreställningar om en själ och en skapelse ( d.v.s. de har en skapelseberättelse ) eller motsvarigheter till dessa.

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » sön 25 nov 2012, 10:12

New Age brukar ses som ett paraplybegrepp inom religionsvetenskapen. Säger väl allt ;)
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Skriv svar