Hur skulle du reagera om Gud uppenbarade sig?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
tanto

Re: Hur skulle du reagera om Gud uppenbarade sig?

Inlägg av tanto » fre 28 dec 2012, 14:01

Vet inte. Kan tänka mig att mycket beror på vilken gud och på vilket sätt. Psykos är min första tanke nu men där ingår vad jag har förstått även bristande sjukdomsinsikt.
Honey Badger doesn't give a shit

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » fre 28 dec 2012, 15:02

manifesto skrev:
Blenda skrev:Nähä?
?
Ja för mig skulle det vara lika uppseendeväckande vilken Gud det än handlade om.

manifesto

Inlägg av manifesto » fre 28 dec 2012, 15:14

Blenda skrev:
manifesto skrev:
Blenda skrev:Nähä?
?
Ja för mig skulle det vara lika uppseendeväckande vilken Gud det än handlade om.
Quetzalcoatl vs Brahman, som exempel, lika förvånad?
War is peace.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » fre 28 dec 2012, 15:23

manifesto skrev:
Ja vad är det för skillnad?

manifesto

Inlägg av manifesto » fre 28 dec 2012, 15:28

Blenda skrev:
manifesto skrev:
Brahman är mer i linje med vad vi i dag vet på vetenskaplig grund. Det tycker inte du?
War is peace.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » fre 28 dec 2012, 17:10

manifesto skrev:
Blenda skrev:
manifesto skrev:
Brahman är mer i linje med vad vi i dag vet på vetenskaplig grund. Det tycker inte du?
Nu handlade ju exemplet om en gubbe på ett moln och jag tror inte att vetenskapen skulle godta Brahamn i den formen, men vad vet jag - jag kan bara tala för mig själv. Kommer någon seglande på ett moln så skulle jag bli förvånad oavsett vad den kallade sig. Moln är helt enkelt inga särskilt vanliga kommunikationsmedel.

manifesto

Inlägg av manifesto » fre 28 dec 2012, 17:15

Blenda skrev: Nu handlade ju exemplet om en gubbe på ett moln och jag tror inte att vetenskapen skulle godta Brahamn i den formen, men vad vet jag - jag kan bara tala för mig själv. Kommer någon seglande på ett moln så skulle jag bli förvånad oavsett vad den kallade sig. Moln är helt enkelt inga särskilt vanliga kommunikationsmedel.
Ok, med den snäva tolkningen av Gud = gubbe svävande på moln, så håller jag med. Tror inte sign Knurd avsåg en sådan begränsad varelse dock.
War is peace.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » fre 28 dec 2012, 17:20

manifesto skrev:
Blenda skrev: Nu handlade ju exemplet om en gubbe på ett moln och jag tror inte att vetenskapen skulle godta Brahamn i den formen, men vad vet jag - jag kan bara tala för mig själv. Kommer någon seglande på ett moln så skulle jag bli förvånad oavsett vad den kallade sig. Moln är helt enkelt inga särskilt vanliga kommunikationsmedel.
Ok, med den snäva tolkningen av Gud = gubbe svävande på moln, så håller jag med. Tror inte sign Knurd avsåg en sådan begränsad varelse dock.
Vad jag syftade till var väl i alla fall någon form av materialiserad varelse - annars vet jag inte vad meningen skulle vara med det hela.
För övrigt - vad säger forskningen om Brahman?

manifesto

Inlägg av manifesto » fre 28 dec 2012, 17:52

Blenda skrev:Vad jag syftade till var väl i alla fall någon form av materialiserad varelse - annars vet jag inte vad meningen skulle vara med det hela.
Jo, men här antas att Gud = Världssjälen antar en gestalt som stiger ner och ger sig till känna, som en gubbe på ett moln t ex.
Blenda skrev:För övrigt - vad säger forskningen om Brahman?
Ingenting, vad jag vet. Däremot finns det en lång rad namnkunniga filosofer, fysiker, m fl vars mer spekulativa alster ligger nära idén om Brahman. Så är inte fallet med t ex Quetzalcoatl. Ergo.
War is peace.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » fre 28 dec 2012, 18:01

manifesto skrev:
Blenda skrev:Vad jag syftade till var väl i alla fall någon form av materialiserad varelse - annars vet jag inte vad meningen skulle vara med det hela.
Jo, men här antas att Gud = Världssjälen antar en gestalt som stiger ner och ger sig till känna, som en gubbe på ett moln t ex.
Ingenting, vad jag vet. Däremot finns det en lång rad namnkunniga filosofer, fysiker, m fl vars mer spekulativa alster ligger nära idén om Brahman. Så är inte fallet med t ex Quetzalcoatl. Ergo.
Ja? Vad skulle namnkunniga filosofers och fysikers spekulationer ge för tyngd åt en materialiserad Brahma menar du? Spekulationer förblir väl spekulationer oavsett vem som spekulerar och har någon av dem verkligen spekulerat i en Världssjäl som plötsligt får för sig att dyka upp så där?

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » fre 28 dec 2012, 18:10

manifesto skrev:
Vad tillför "världssjälen" begreppet "universum"?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

manifesto

Inlägg av manifesto » fre 28 dec 2012, 19:06

Blenda skrev:Ja? Vad skulle namnkunniga filosofers och fysikers spekulationer ge för tyngd åt en materialiserad Brahma menar du?
Jag menar att spekulationer som grundar sig på vad vi (naturvetenskapen) idag vet om universum känns mer rimliga än spekulationer som grundar sig på aztekisk mytologi. Här har du en annan uppfattning?
Blenda skrev:Spekulationer förblir väl spekulationer oavsett vem som spekulerar och har någon av dem verkligen spekulerat i en Världssjäl som plötsligt får för sig att dyka upp så där?
Nej, och jag skulle bli synnerligen förvånad om det skulle ske. Min poäng är att ju mer exotisk/konstig guden i fråga är, ju mer förvånad skulle jag bli. Det skulle inte du?
War is peace.

manifesto

Inlägg av manifesto » fre 28 dec 2012, 19:08

Moridin skrev:Vad tillför "världssjälen" begreppet "universum"?
En "själ", verkar det som.
War is peace.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » fre 28 dec 2012, 19:49

manifesto skrev:
Moridin skrev:Vad tillför "världssjälen" begreppet "universum"?
En "själ", verkar det som.
Precis. ;)

Jag tror att den riktiga formeln är:

Jag + Gud = Universum.

Det går nog att operationalisera.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » fre 28 dec 2012, 20:14

Suresh skrev:Jag tror att den riktiga formeln är:

Jag + Gud = Universum.

Det går nog att operationalisera.
Det verkar bara förskjuta frågan: varför kalla allt utanför mig för "gud" istället för "resten av universum"? Vad tillför det situationen att kalla det för gud?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Skriv svar