Will the Internet Kill Christianity?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Skriv svar
Nemesis

Inlägg av Nemesis » lör 12 jan 2013, 22:49

Can the explosive growth of irreligion—that amorphous term comprising deism, agnosticism and atheism as well as relative neologisms like antitheism and ignosticism—really be linked to the Internet? Some atheists on the web seem to think so. A question in the forums for The Friendly Atheist, a popular blog among non-theists, asked whether ex-theists would have shed their religion if the Internet didn’t exist. Many felt they wouldn’t. A post on Unreasonable Faith (ostensibly a counter to Christian philosopher and apologist William Lane Craig’s book and online community dubbed Reasonable Faith) surmised that the Internet was crucial to the success of the “New Atheists.”

While Christianity enjoys a robust online presence, the edge still seems to belong to its unbelievers. ChristianForums.com, online since 1998, boasts a quarter-million members. But with an Alexa ranking of almost 12,000 in the U.S. and only 68,000 unique page views per month, it lags behind the most popular forums for the irreligious. The web’s largest atheist forum is a subcommunity of the social media site Reddit, launched in 2005. Its Alexa traffic ranking puts it in the top 50 sites in the United States with 2 million unique visitors per month, many of those to its “Atheist” subcommunity of 154,000. The Christian “subreddit,” a devoted group comprised largely of recovering evangelicals with a zeitgeist-oriented view of Scripture, enjoys less than a tenth of the atheists’ readership.
Själv tror jag att det ligger mycket i vad den säger, särskilt när det gäller USA och den muslimska världen där religionen har ett starkt inflytande i mainstreamkulturen, då internet exponerar kritik mot religion och gudstro för vem som helst som är intresserad. Det är väl där skon klämmer för teologer när det kommer till Dawkins och kompani: De begränsar sig inte till en akademisk debatt, de säger rakt ut till pöbeln att kejsaren är naken!

Sedan är min (anekdotiska) erfarenhet att engelskspråkiga internetforum i allmänhet (religiösa forum undantagna) har en mycket hög andel ateistiska användare som gärna diskuterar med troende även om forumet i sin helhet är tillägnat ett helt orelaterat ämne.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Användarvisningsbild
Yosomono

Re: Will the Internet Kill Christianity?

Inlägg av Yosomono » sön 13 jan 2013, 14:28

Dumma idéer gynnas av isolering, det motsatta är också sant. The Internet: Where religions come to die

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » sön 13 jan 2013, 15:37

Rena spekulationer från min sida. Men jag har närt dem länge och delar gärna med mig.

Internet förändrar religion liknande boktryckarkonsten, med reformer och liknande. Tillgång, och möjlighet till diskussion och folks egna religiösa tänkande ökar. Det påverkar maktstruktur, auktoriteter, sättande av agendor och liknande. Men det minskar inte religionen (eller andra konstiga ideer). Det kanske dock minskar vissa religioner till förmån för andra, och skapar nya religioner.

Religion minskar istället totalt med utbildning, ekonomi, och liknande.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Nemesis

Inlägg av Nemesis » sön 13 jan 2013, 20:12

ttias skrev:Rena spekulationer från min sida. Men jag har närt dem länge och delar gärna med mig.

Internet förändrar religion liknande boktryckarkonsten, med reformer och liknande. Tillgång, och möjlighet till diskussion och folks egna religiösa tänkande ökar. Det påverkar maktstruktur, auktoriteter, sättande av agendor och liknande. Men det minskar inte religionen (eller andra konstiga ideer). Det kanske dock minskar vissa religioner till förmån för andra, och skapar nya religioner.

Religion minskar istället totalt med utbildning, ekonomi, och liknande.
Det kanske resulterar i att den religiösa tron blir mer individualiserad, vilket gör det svårare för förmenta centrala religiösa auktoriteter. Fast detta i sig bör leda till en viss sekularisering. Jämför den protestantiska idén att varje person ska läsa Bibeln själv och forma sin relation till Gud med katolicismen där man får det prästerna säger paketerat. Om man ska läsa och förstå Bibeln självständigt är det mentalt inte ett stort steg att förkasta den. Iaf i Europa verkar det vara så att historiskt protestantiska länder är mer sekulariserade än de historiskt katolska länderna.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » sön 13 jan 2013, 20:53

Titta på det vi brukar kalla för "nyandlighet", som vi har haft betydligt längre än Internet.

Moderna religionsutövare vill uppenbarligen inte bli påtvingade massa dogmer uppifrån, de vill välja dogmer själva, och ha fritt fram att ändra sig, omtolka, och anpassa sin tro efter hur de tycker och känner just för tillfället. Mycket mera av en allmän individualisering som pågått flera decennier än bara det rätt nya Internet.

Samma mönster kan ju utan problem skönjas inom många andra områden i samhället. Folk vill inte längre binda sig tilltraditionella partier, intresseorganisationer och andra sorters traditionella kollektiva organisationsformer. De som väntar på en renässans för kollektivismen ser ut att vänta förgäves.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Nemesis

Inlägg av Nemesis » sön 13 jan 2013, 23:01

VeVeN skrev:Titta på det vi brukar kalla för "nyandlighet", som vi har haft betydligt längre än Internet.

Moderna religionsutövare vill uppenbarligen inte bli påtvingade massa dogmer uppifrån, de vill välja dogmer själva, och ha fritt fram att ändra sig, omtolka, och anpassa sin tro efter hur de tycker och känner just för tillfället. Mycket mera av en allmän individualisering som pågått flera decennier än bara det rätt nya Internet.

Samma mönster kan ju utan problem skönjas inom många andra områden i samhället. Folk vill inte längre binda sig tilltraditionella partier, intresseorganisationer och andra sorters traditionella kollektiva organisationsformer. De som väntar på en renässans för kollektivismen ser ut att vänta förgäves.
Ur skeptisk/vetenskaplig synvinkel eller vad man nu ska säga tycker jag att detta låter sämre än traditionell religion. I den traditionella religionen accepterar man ändå en helig bok som man tror på, på dålig grund förvisso, men ändå. De nyandliga skiter helt i vad som är sant, utan tror det de tror bara för att dem vill det. Lisa tycker reinkarnation låter lockande, och tror därför på det. Kalle tycker att ett paradis låter lockande, och tror därför på det.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » mån 14 jan 2013, 00:15

Antagligen är det så att ju större och ju irrationellare en rörelse är, ju större och bättre mothugg får den på nätet.

Därför tror jag att stora, organiserade religioner missgynnas. T ex de större rörelserna inom kristendom eller Islam.

Däremot undrar jag om det verkligen är så att nätet gör folk rationellare. Det det gör är väl snarare att minoriteter av olika slag får så mycket lättare att finna likasinnade. Det gäller i så fall både motståndare till dominerande grupper (som ateister i USA) som små religiösa grupperingar eller sekter.

Därför tror jag att vi kommer att se en ökande fragmentisering av det mesta, inklusive religion.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Billy Kropotkin

Inlägg av Billy Kropotkin » mån 14 jan 2013, 09:52

Nemesis skrev:Ur skeptisk/vetenskaplig synvinkel eller vad man nu ska säga tycker jag att detta låter sämre än traditionell religion. I den traditionella religionen accepterar man ändå en helig bok som man tror på, på dålig grund förvisso, men ändå. De nyandliga skiter helt i vad som är sant, utan tror det de tror bara för att dem vill det. Lisa tycker reinkarnation låter lockande, och tror därför på det. Kalle tycker att ett paradis låter lockande, och tror därför på det.
Jag tror tvärtom att nyandlighet är mycket mindre samhällsskadlig än traditionella religioner därför att det inte finns några strukturer eller auktoriteter som gör att korkade idéer kan få brett genomslag. Tänk på katolska kyrkans syn på sexualitet och preventivmedel.
I contradict myself? So I contradict myself. I am vast. I contain multitudes.

Användarvisningsbild
Eon

Inlägg av Eon » mån 14 jan 2013, 12:47

Den traditionella kristendomen så som vi känner den idag kommer att dödas av internet. Vi är redan halvvägs där. Kristendomen måste ändra sig om den vill överleva (och många metamorfoser pågår just nu)

Det är också viktigt att ge stöd till sekulära/icketroende på de ställen där religionen växer. Hur stödjer vi ateister i muslimska länder? Hur kan de få ut sitt budskap? Kristendomen håller subsahariska Afrika i ett järngrepp samtidigt som den växer i Sydkorea. Hur hjälper vi afrikaner?
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire

Användarvisningsbild
Eon

Inlägg av Eon » mån 14 jan 2013, 12:48

Den traditionella kristendomen i västvärlden så som vi känner den idag kommer att dödas av internet. Vi är redan halvvägs där. Kristendomen måste ändra sig om den vill överleva (och många metamorfoser pågår just nu)

Men det är också viktigt att ge stöd till sekulära/icketroende på de ställen där religionen makt över människor faktiskt växer. USA har tillräckligt med bra ateister för at klara sig utan vår hjälp i debatten. Men hur stödjer vi ateister i muslimska länder? Hur kan de få ut sitt budskap? Kristendomen håller subsahariska Afrika i ett järngrepp samtidigt som den växer i Sydkorea. Hur hjälper vi afrikaner?
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » mån 14 jan 2013, 18:08

Nemesis skrev:
VeVeN skrev:Titta på det vi brukar kalla för "nyandlighet", som vi har haft betydligt längre än Internet.

Ur skeptisk/vetenskaplig synvinkel eller vad man nu ska säga tycker jag att detta låter sämre än traditionell religion. I den traditionella religionen accepterar man ändå en helig bok som man tror på, på dålig grund förvisso, men ändå. De nyandliga skiter helt i vad som är sant, utan tror det de tror bara för att dem vill det. Lisa tycker reinkarnation låter lockande, och tror därför på det. Kalle tycker att ett paradis låter lockande, och tror därför på det.
I och med att traditionell religion ändå har ett anspråk på att stå för en universell sanning, så blottar den sig naturligtvis för kritisk granskning på ett annat sätt.

Nyandligheten måste angripas på ett helt annat sätt. I stället för att kasta bort tid på att diskutera vad som är sant eller inte, måste man ställa frågan vad det kan få för konsekvenser att en väldigt massa folk betraktar frågan om vad som är sant eller inte som en fråga om tycke och smak där andra inte skall lägga sig i.

För att ta ett rätt drastiskt exempel: Spelar det nån roll om det blir vanligt att betrakta "Sions vises protokoll" som en autentisk beskrivning av den judiska världskonspoirationen?
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Nemesis

Inlägg av Nemesis » mån 14 jan 2013, 22:51

Eon skrev:Den traditionella kristendomen så som vi känner den idag kommer att dödas av internet. Vi är redan halvvägs där. Kristendomen måste ändra sig om den vill överleva (och många metamorfoser pågår just nu)
Jag kanske har missat något, men vilka metamorfoser då? Katolska kyrkan håller stenhårt på sin socialkonservativa linje, trots att det borde vara uppenbart för alla med historiskt perspektiv att de för en kamp de aldrig kan vinna, och är på fel sida av historien. Anglikanska kyrkan är emot kvinnliga präster, kristna grupper i USA kämpar med näbbar och klor mot samkönade äktenskap, osv.
Eon skrev:Det är också viktigt att ge stöd till sekulära/icketroende på de ställen där religionen växer. Hur stödjer vi ateister i muslimska länder? Hur kan de få ut sitt budskap? Kristendomen håller subsahariska Afrika i ett järngrepp samtidigt som den växer i Sydkorea. Hur hjälper vi afrikaner?
The Economist hade en intressant artikel om ateister i den muslimska världen. Dawkins funderade på att stödja kristna missionärer i Afrika.

Användarvisningsbild
Eon

Inlägg av Eon » tis 15 jan 2013, 00:48

Nemesis skrev:Jag kanske har missat något, men vilka metamorfoser då? Katolska kyrkan håller stenhårt på sin socialkonservativa linje, trots att det borde vara uppenbart för alla med historiskt perspektiv att de för en kamp de aldrig kan vinna, och är på fel sida av historien.
Katolska kyrkan är idag en tredje världen-religion. De flesta anhängare finns inte i västvärlden. Därför kan de fortfarande vara så konservativa som de är. Men ändring är på väg. Kondomer är nu i vissa fall tillåtet. Skillsmässa är tillåtet i vissa fall. Om några decennier kommer "vissa fall" tolkas betydligt friare än idag, var så säker. Men inte ens det faktum att majoriteten av KK:s anhängare är lågutbildade människor i tredje världen hindrar att kyrkan tappar mark. Minns skandalen i Brasilien häromåret, om våldtäktsoffret? Den snabbast växande religionen i Sydamerika är protestantiska TV-evangelister av amerikanskt snitt. Det är knappast en förbättring, men det är helt klart att folk i Sydamerika straffar och väljer bort KK pga dess konservatism. Den associeras med något gammalt unket nattståndet.
Anglikanska kyrkan är emot kvinnliga präster,
Nej, anglikanska kyrkan har beslutat tillåta kvinnliga präster. Det har, liksom det var i Sverige, väckt motstånd hos konservativa falanger. Men vem som kommer gå segrande är uppenbart.
kristna grupper i USA kämpar med näbbar och klor mot samkönade äktenskap, osv.
Ja, men de misslyckas mer och mer.
Eon skrev:Det är också viktigt att ge stöd till sekulära/icketroende på de ställen där religionen växer. Hur stödjer vi ateister i muslimska länder? Hur kan de få ut sitt budskap? Kristendomen håller subsahariska Afrika i ett järngrepp samtidigt som den växer i Sydkorea. Hur hjälper vi afrikaner?
Nemesis skrev:The Economist hade en intressant artikel om ateister i den muslimska världen. Dawkins funderade på att stödja kristna missionärer i Afrika.
Bra artikel från The Economist. Det går framåt i den muslimska världen, även om det kommer ta lång tid (decennier) innan det blir som i Sverige. Men bara det faktum att det i Mellanöstern existerar ateistiska forum, hemsidor, facebook-sidor visar att stenen är i rullning. Fler och fler kommer ha tillgång till internet i mellanöstern, fler och fler kommer exponeras för andra tankesätt än vad föräldrarna lärt dem.

Voltaire

Nemesis

Inlägg av Nemesis » fre 18 jan 2013, 21:31

Eon skrev:
Nemesis skrev:Jag kanske har missat något, men vilka metamorfoser då? Katolska kyrkan håller stenhårt på sin socialkonservativa linje, trots att det borde vara uppenbart för alla med historiskt perspektiv att de för en kamp de aldrig kan vinna, och är på fel sida av historien.
Katolska kyrkan är idag en tredje världen-religion. De flesta anhängare finns inte i västvärlden. Därför kan de fortfarande vara så konservativa som de är. Men ändring är på väg. Kondomer är nu i vissa fall tillåtet. Skillsmässa är tillåtet i vissa fall. Om några decennier kommer "vissa fall" tolkas betydligt friare än idag, var så säker. Men inte ens det faktum att majoriteten av KK:s anhängare är lågutbildade människor i tredje världen hindrar att kyrkan tappar mark. Minns skandalen i Brasilien häromåret, om våldtäktsoffret? Den snabbast växande religionen i Sydamerika är protestantiska TV-evangelister av amerikanskt snitt. Det är knappast en förbättring, men det är helt klart att folk i Sydamerika straffar och väljer bort KK pga dess konservatism. Den associeras med något gammalt unket nattståndet.
Jag tror du har rätt. Många katoliker i USA verkar vara mycket tillbakalutade, och i många fall vara katoliker endast i kulturell mening, ungefär som många sekulariserade judar förhåller sig till judendomen.

När det gäller vetenskap tycks katolska kyrkan vid något tillfälle ha insett att ställa sig som motståndare är en i längden dödsdömd strategi. De tycks inte ännu ha insett till fullo att detsamma även gäller sociala frågor.
Eon skrev:Bra artikel från The Economist. Det går framåt i den muslimska världen, även om det kommer ta lång tid (decennier) innan det blir som i Sverige. Men bara det faktum att det i Mellanöstern existerar ateistiska forum, hemsidor, facebook-sidor visar att stenen är i rullning. Fler och fler kommer ha tillgång till internet i mellanöstern, fler och fler kommer exponeras för andra tankesätt än vad föräldrarna lärt dem.
Förmodligen. Internet är verkligen en ny version av boktryckarkonsten när det kommer till att sprida information. Jag är ganska säker på att det var Sean Faircloth (arbetar för RDF) som vid något tillfälle nämnde att det till och med finns en ateistisk sida för afghaner, vilket en googling också visade att det gör (fast kan förstå varför den är baserad i Nederländerna).

Ska bli intressant att se hur de post-diktatoriska arabstaterna utvecklas. Tunisien tror jag det kan gå bra för då det är ett sekulariserat land (jämfört med andra arabländer iaf). I Egypten verkar islamisterna vara starka. Jag är skeptisk till att Libyen utvecklas till en funktionell demokrati inom den närmaste framtiden, då det som jag förstår till stora delar fortfarande är ett stamsamhälle.
Senast redigerad av 1 Nemesis, redigerad totalt 0 gånger.

Nemesis

Inlägg av Nemesis » fre 18 jan 2013, 21:43

Salon publicerade nyligen en artikel på samma tema:

Religion may not survive the Internet
In October of 2012 the Pew Research Center announced that for the first time ever Protestant Christians had fallen below 50 percent of the American population. Atheists cheered and evangelicals beat their breasts and lamented the end of the world as we know it. Historian of religion, Molly Worthen, has since offered big picture insights that may dampen the most extreme hopes and fears. Anthropologist Jennifer James, on the other hand, has called fundamentalism the “death rattle” of the Abrahamic traditions.

...

Tech-savvy mega-churches may have twitter missionaries, and Calvinist cuties may make viral videos about how Jesus worship isn’t a religion, it’s a relationship, but that doesn’t change the facts: the free flow of information is really, really bad for the product they are selling. Here are five kinds of web content that are like, well, like electrolysis on religion’s hairy toes.

Skriv svar