Ändligt liv och välbefinnande

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Skriv svar
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Ändligt liv och välbefinnande

Inlägg av devadatta » sön 03 feb 2013, 19:31

Ett argument för att inte tro på evigt liv (och kopplat till det - gudar) är att om man tror att man ska leva för evigt så värderar man nutiden för lite, men om man tror att man kommer dö, eller snarare, att man inte kommer få ett annat liv efter döden, så kommer man värdera nutiden mer. Nåt slags argument om diskontering alltså.

Men det är ju ett empiriskt påstående om hur folk mår efter vilka föreställningar man har om efterlivet. Finns det forskning på det och vad säger den? Och spelar det verkligen så stor roll? Jag kan lika gärna tänka mig att folk som är deprimerade och troende blir mer deprimerade när de slutar vara troende ifall de inte lyckas ändra sitt beteende till att göra saker de gillar. Då kommer de ju dra slutsatsen de sumpar det enda liv de har. Finns det några belägg för att ändrad syn om efterlivet ger beteendeändringar eller påverkar sinnesstämning?

Man kan ju inte bara slänga omkring sig en massa påståenden om folks psyken för att det låter bra.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

tonyf

Re: Ändligt liv och välbefinnande

Inlägg av tonyf » sön 03 feb 2013, 20:59

En annan synpunkt är att man inte bör använda huruvida folk känner sig bra eller dåliga av att tro att det är sant för om man bör tro det eller ej. Ett alternativt kriterium skulle kunna vara att man bör tro på det om och endast om det finns god grund att tro att det faktiskt förhåller sig så.
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » tis 05 feb 2013, 18:33

devadatta skrev:Ett argument för att inte tro på evigt liv (och kopplat till det - gudar) är att om man tror att man ska leva för evigt så värderar man nutiden för lite, men om man tror att man kommer dö, eller snarare, att man inte kommer få ett annat liv efter döden, så kommer man värdera nutiden mer. Nåt slags argument om diskontering alltså.
Vad lite googlande kom fram till är väl att det finns en psykologiskt bindning mellan ångest inför döden och människans förmåga att skapa... "livslögner" (?) som ger ens liv någon slags mening, ett samband med ett större sammanhang. Vilket må vara religiöst, men likväl grupptillhörighet av profan art. Bygga något slags arv, skapa sig ett avtryck i historien, efterlevande som minns dig. Eller se sig som medlem i en folkgrupp, en ras, en ideologi, en förening, ett land - någonting som överlever personen och därmed gör personen odödlig.
http://www.google.se/#hl=sv&tbo=d&outpu ... 66&bih=622

Min poäng blir väl då, att om detta stämmer, så spelar just tro på liv efter detta inte så stor roll i sig, för människan uppfinner "odödlighet" i andra former av rent psykologiskt behov.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tis 05 feb 2013, 18:40

Den viktiga frågan är väl hur tron på ett (gott, paradisiskt) liv efter detta påverkar dem som har det allra sämst ställt här i världen. Lever på mycket fattiga platser, som fångar, i fängelse, mamma som förlorat flera barn till sjukdomar, elvaårig cancersjuk pojke i Mexikos slumkvarter etc, etc etc.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » sön 10 feb 2013, 11:10

Jag tror inte ens det behöver vara paradisiskt eller gott. Folk tror på återfödsel, och verkar nöjda med det. All form av självbedrägeri om den egna existensen verkar vara tröst, så länge som inte Helvetet garanterats.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Användarvisningsbild
amandaduregard
Kontakt:

Inlägg av amandaduregard » tis 12 feb 2013, 07:53

Men hur många av de som upplever att de tror på ett liv efter döden låter det få konsekvenser för sin egen syn på sitt liv och sin död? Även ganska övertygade reinkarnationstroende lever nog sitt liv som om det vore det sista. Om man har ett utdraget dödsförlopp tror jag att det kan få betydelse, men jag tror att många av de som upplever en sådan sak mer eller mindre kommer till ro med att de ska dö, oavsett religiös övertygelse.
Men det är väl ingen som bryr sig om vad jag tycker.

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » tis 12 feb 2013, 08:31

I äldre tider var dödsstraffet mindre allvarligt än livstid i låskistan. Det var ju en ren service att skicka tjuven till himmelriket. Även häxorna kom ju dit, bara de bekänt och biktat sig ordentligt. Ett oförskämt lyxigt "straff", egentligen.
They don't like it up'em, you know!

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » tis 12 feb 2013, 18:43

Inspärrning vs. avrättning

Valet av straff är ju också en kostnadsfråga. En avrättning var snabbt avklarat, och billigt, medan inspärrning var resurskrävande. Och om man tyckte avrättning var för hårt kunde man vanställa den dömda på olika sätt. Var ju också snabbt och billigt.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tis 12 feb 2013, 20:57

Noteras bör att det enda eviga liv som existerar är det vi har här och nu.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tis 19 feb 2013, 02:13

Fängelsestraff hörde till undantagen fram till 1800-talet.
Adrumdrum.

Skriv svar