Påven Avgår

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
yrara

Re: Påven Avgår

Inlägg av yrara » tis 12 feb 2013, 10:46

Hexmaster skrev:Vem blir den näste? Har vi några stalltips?
The Daily Show har ett 10-minuterssegment om påven i senaste avsnittet, med en hel del spekulationer därom. Dean Burnett har sökt positionen.

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » tis 12 feb 2013, 11:04

take skrev:
Hexmaster skrev:
Ola skrev:Marcus Birro!
Bra tänkt, men jag har svårt att se Birro som någons ställföreträdare.
Samma problem som med Berlusconi. Berlusconi har dock vanan inne av att ligga med underåriga så det får väl räknas som ett plus.
Fel kön på de underåriga, dock...
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Användarvisningsbild
take

Inlägg av take » tis 12 feb 2013, 11:22

B Hellqvist skrev:
take skrev:
Hexmaster skrev:
Samma problem som med Berlusconi. Berlusconi har dock vanan inne av att ligga med underåriga så det får väl räknas som ett plus.
Fel kön på de underåriga, dock...
Det har visat sig inte vara så noga, det finns övergrepp åt alla håll.
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tis 12 feb 2013, 15:14

Och nu vill inte Gud vara med längre:

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyhete ... 6223329.ab
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tis 12 feb 2013, 18:07

Jag hoppas att en afrikansk kandidat som är ordentligt för kondomanvändning. Det fanns en sådan tidigare.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tis 12 feb 2013, 18:18

Moridin skrev:Jag hoppas att en afrikansk kandidat som är ordentligt för kondomanvändning. Det fanns en sådan tidigare.
John Onaiyekan är en av två afrikaner som diskuterats och han har definitivt inte tagit ställning mot den rådande knullordningen. Den andre, Peter Turkson, vet jag inget om.

Om John Onaiyekan inte gjort signifikanta retoriska framsteg under de senaste 3 åren är det svårt att se honom som seriös kandidat. http://www.youtube.com/watch?v=0kuzYwzGoXw

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tis 12 feb 2013, 18:24

Det är nog svårt att bli påve utan att hålla Legion of Christ om ryggen. Samtidigt måste man kunna förneka att övergrepp på barn är en del av den katolska liturgin.

Edt: eller åtminstone argumentera för att de levnadsregler som prästerskapet förväntas efterfölja inte har något med övergreppen att göra.

Användarvisningsbild
take

Inlägg av take » tis 12 feb 2013, 18:34

pwm skrev:
Moridin skrev:Jag hoppas att en afrikansk kandidat som är ordentligt för kondomanvändning. Det fanns en sådan tidigare.
John Onaiyekan är en av två afrikaner som diskuterats och han har definitivt inte tagit ställning mot den rådande knullordningen. Den andre, Peter Turkson, vet jag inget om.

Om John Onaiyekan inte gjort signifikanta retoriska framsteg under de senaste 3 åren är det svårt att se honom som seriös kandidat. http://www.youtube.com/watch?v=0kuzYwzGoXw
Turkson tycker att det i vissa fall är ok med kondomer inom äktenskapet.
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tis 12 feb 2013, 18:45

take skrev:Turkson tycker att det i vissa fall är ok med kondomer inom äktenskapet.
Det är ju en början. Återstår att se en kandidat som tycker att det är en god preventiv åtgärd för att bromsa aids-epidemin i Östafrika.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tis 12 feb 2013, 21:15

pwm skrev: Om John Onaiyekan inte gjort signifikanta retoriska framsteg under de senaste 3 åren är det svårt att se honom som seriös kandidat. http://www.youtube.com/watch?v=0kuzYwzGoXw
För att förtydliga: jag anser alltså inte att en tråd om påveämbetet hör hemma under rubriken 'Religion' -- det är alltigenom ett politiskt spörsmål. Enbart politik. Politik som påverkar en ofantlig massa människor som inte har någon rösträtt.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » tis 12 feb 2013, 21:18

pwm skrev:
pwm skrev: Om John Onaiyekan inte gjort signifikanta retoriska framsteg under de senaste 3 åren är det svårt att se honom som seriös kandidat. http://www.youtube.com/watch?v=0kuzYwzGoXw
För att förtydliga: jag anser alltså inte att en tråd om påveämbetet hör hemma under rubriken 'Religion' -- det är alltigenom ett politiskt spörsmål. Enbart politik. Politik som påverkar en ofantlig massa människor som inte har någon rösträtt.

Ärlig och rättfram politik, mao.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » tis 12 feb 2013, 22:05

Historiskt!

Är inte en mörkhyad påve, som det spekuleras om, ett av tecknen på apokalypsen om man tror på sånt? Eller har jag möjligen fått det från någon dålig skräckfilm?
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » tis 12 feb 2013, 23:44

Bild
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » ons 13 feb 2013, 08:45

ttias skrev:Är inte en mörkhyad påve, som det spekuleras om, ett av tecknen på apokalypsen om man tror på sånt? Eller har jag möjligen fått det från någon dålig skräckfilm?
Känner inte igen det.

Däremot har det sagts att den näste påve blir världens siste. Lite nytt material för undergångsaktivisterna, ifall de är intresserade.
http://faktoider.blogspot.se/2011/04/de ... varna.html
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
Grape

Inlägg av Grape » ons 13 feb 2013, 12:53

Hexmaster skrev:
ttias skrev:Är inte en mörkhyad påve, som det spekuleras om, ett av tecknen på apokalypsen om man tror på sånt? Eller har jag möjligen fått det från någon dålig skräckfilm?
Känner inte igen det.

Däremot har det sagts att den näste påve blir världens siste. Lite nytt material för undergångsaktivisterna, ifall de är intresserade.
http://faktoider.blogspot.se/2011/04/de ... varna.html
Det borde ju kunna visas som falskt rätt snabbt, allt de behöver göra är att välja en 85(+)-åring till platsen, då får vi ju byte inom några år igen...
"Theology is never any help; it is searching in a dark cellar at midnight for a black cat that isn't there. Theologians can persuade themselves of anything."
-- Robert A. Heinlein

Skriv svar