Hur konfronterar man missionärer från Jehovas, LDS etc?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Knurd

Hur konfronterar man missionärer från Jehovas, LDS etc?

Inlägg av Knurd » ons 27 mar 2013, 12:06

På sistone har flera vänner blivit påhälsade av Jehovas Vittnen. I fjol började en LDS-missionär prata om religion med mig på t-banan. Man börjar då fundera om man ska undvika dem redan från början, eller försöka inlåta sig i en religionskritisk diskussion.

Finns det några intressanta sätt att konfrontera missionärer? Hur har ni gjort?
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
Urquhart

Re: Hur konfronterar man missionärer från Jehovas, LDS etc?

Inlägg av Urquhart » ons 27 mar 2013, 12:23

1. Jag låser upp och öppnar ytterdörren
2. Jag säger vänligt, men bestämt, att jag inte är intresserad
3. Jag stänger och låser ytterdörren
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » ons 27 mar 2013, 12:23

Jag har två historier:

Min Mamma:
Men så trevligt! (Till två LDSare). Jag är snart 90 år och min tro har burit mig så här långt. Hoppas er tro gör det för er! Adjö!

Min kompis i Belfast:
(Två dyngsura unga LDSare)
Välkomna! NI kan få komma in och jag bjuder på te. På ett villkor: Vi diskuterar vadsomhelst utom religion. Om ni ser på hyllan därborta så ser ni Bibeln, Koranen, Mormons bok och många till. Jag har läst alla och även om de innehåller en del kloka ord innehåller de även mycket strunt.

(Till saken hör att det kan inte ha varit speciellt kul att vara LDS-missionär i Belfast på 80-talet. Blev man inte skjuten av IRA så blev man det av UDA)
1. Jag låser upp och öppnar ytterdörren
2. Jag säger vänligt, men bestämt, att jag inte är intresserad
3. Jag stänger och låser ytterdörren
Det gjorde jag sist det kom någon
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Johnny Rocker

Inlägg av Johnny Rocker » ons 27 mar 2013, 14:22

Som vilken annan människa som helst man träffar på stan / kommer och ringer på.
Jag ångrar varje gång jag råkar ge lögnarna från EOn eller andra försäljare rum att andas.
Dessa troende människor gör åtminstone det dem tror är rätt tillskillnad från andra som medvetet ljuger en rakt upp i ansiktet.

Tror inte det är lönt att försöka övertyga människan med något religionskritiskt argument. Om någon verkligen tror är dem lika övertygade som du är att dem har rätt. Chansen att du omvänder dem är lika stor som att dem omvänder dig (alltså nära 0) eftersom det inte är en intelligenstävling eller något ett argument kan avgöra. Tror du det är det dags att bli lite mer ödmjuk och omvärdera din uppfattning om vad en tro faktiskt innebär. En tro på bibeln innebär att man tror att djävulen "styr" jorden och sprider förvirring och lögner. Det spelar alltså ingen roll om du bestämt hävdar att rent vetenskapligt så är evolutionen bevisad för någon som tror på bibeln i det avseendet kan anse att det är ett "påhitt" för att vilseleda människor. (vill notera att jag tror på evolution själv). För att dra argumentet till sin spets tänk dig att du liksom Neo lever i en datasimulation (matrix), det finns ingen möjlighet för dig att någonsin veta vad som är "sanning" i en sådan situation. På samma sätt som maskinerna kan ändra på den verkligheten kan denna verkligheten på samma sätt vara svekfull. Det enda du kan veta är dina egna tankar. Om du då upplever Gud i din känslovärld spelar det ganska liten roll om någon säger "men vi kan ju se på dessa benbitarna här att valen är släkt med däggdjur".

Så istället för att argumentera kan man ju i så fall försöka få inblick i hur dem ser på livet / världen etc. Om man nu vill prata. Annars tackar man väl vänligt nej och stänger dörren eller går vidare.

Jag har alltid stängt dörren ganska fort när Jehovas vittnen kommit. Men efter att ha snöat in på bibeln så kommer jag nog faktiskt ta mig ett snack nästa gång se hur dem förhåller sig till lite olika verser.

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » ons 27 mar 2013, 14:41

Om jag på humör så frågar jag överrumplande: hur gammal är jorden?. Man ser då att de börjar ta sats för en längre utläggning. Jag avbryter denna direkt genom att fråga: Är den cirka 5.000 år eller cirka 5 miljarder? När jag då antingen får ett svävande svar eller försök till ny utläggning så avbryter jag igen och svarar jag: Nej, det går inte. Vi står för långt ifrån varandra. Oavsett vad de svarar så säger: Nej, det går inte. Och stänger dörren/går därifrån.

På det sättet har jag skickat signalen till dem att det deras extrema åsikter i faktafrågor så gör att de möter motstånd, de kan inte skylla på någon annan form av förtappning hos mig.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony » ons 27 mar 2013, 15:04

Jag har inte tid att prata med er. Det är ju Fångarna på fortet på tv nu. Slam.
When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » ons 27 mar 2013, 15:55

Pär C skrev:På det sättet har jag skickat signalen till dem att det deras extrema åsikter i faktafrågor så gör att de möter motstånd, de kan inte skylla på någon annan form av förtappning hos mig.
Jag tycker snarare det är du som framstår som extremisten i det exemplet. Du var ju inte ens intresserad av att lyssna på vad de hade att säga innan du snäste av dem. Säga vad man vill om olika missionärer, men de har i allmänhet lärt sig vara artiga.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » ons 27 mar 2013, 16:01

Jag tycker de verkar trevliga, ofta, och har haft bibeldiskussioner med dem. Men efter tre tillfällen kommer de inte tillbaka igen. Det är en strikt bestämmelse de har. Man ödslar inte mer tid än tre träffar per hem, när man missionerar.

"...vi använder 1914 år bibelöversättning."
"hm, du menar väl 1917 års bibelöversättning? 1914 var ju när jorden skulle gå under."
"Hehe, just ja"

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » ons 27 mar 2013, 16:02

Thomas P skrev:
Pär C skrev:På det sättet har jag skickat signalen till dem att det deras extrema åsikter i faktafrågor så gör att de möter motstånd, de kan inte skylla på någon annan form av förtappning hos mig.
Jag tycker snarare det är du som framstår som extremisten i det exemplet. Du var ju inte ens intresserad av att lyssna på vad de hade att säga innan du snäste av dem. Säga vad man vill om olika missionärer, men de har i allmänhet lärt sig vara artiga.
Det är svårt att få fram nyanser i text men attityden ska inte vara snäsig utan vänligt men bestämt. Artigheten ska man dock inte fästa så mycket avseende vid, även säljare av time-share lägenheter är artiga. Det gör mig till extremist att jag inte är intresserad av att höra vad månadsavgiften är.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
Blafsen

Inlägg av Blafsen » ons 27 mar 2013, 17:04

Själv gör jag det inte svårare än nödvändigt. Jag öppnar dörren. De säger några meningar och ger mig en broschyr. Jag tackar för broschyren och stänger dörren. Klart.

En före detta arbetsbekant gjorde däremot på ett helt annat sätt. Jag gömmer historien bakom spoiler och varnar känsliga läsare.
Spoiler: Visa
Han hade jobbat natt och sov på dagen. Dörrklockan ringer och ringer och ringer....... På extremt dåligt humör öppnar han dörren iklädd endast kalsonger och utbrister:

- Vad bra att det kommer tre fruntimmer nu när jag är så knullsugen. Det är bara att komma in och lägga er på köksbordet så ska jag köra över er allihopa.

Enligt egen utsago har han inte fått mer besök av Jehovas Vittnen.
Jag vill påpeka att jag inte råder nån att begagna samma metod.
......men jag är inte smartare än en femteklassare.

Marcus

Inlägg av Marcus » ons 27 mar 2013, 20:09

Jag bjuder alltid in dem på fika :)
Sedan ställer jag massor med frågor och de slår i sin "uppslagsbok" efter svaren.
Vi har till och med haft teman; kvinnan och Bibeln, blodgivning, evolution. Nu har de dock slutat komma :( Antingen gav de upp mig eller så omvände jag dem :)

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » ons 27 mar 2013, 20:42

Enkelt!

Det är bara att låtsas som att man är stenhård bokstavsmarxist.

Funkar alltid
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Cytokrom C

Inlägg av Cytokrom C » ons 27 mar 2013, 21:52

Jag hade ett trevligt vittne som frekventerade mig ett tag. Hon delade ofta ut små skrifter till mig (tror de hette "Vakna" och "Vakttornet" el dyl) som hon förväntade sig att vi skulle diskutera vid nästa besök. Jag kontrade med att ge bort en trevlig bok om evolution till henne ("Människan och djuren" tror jag den hette) och föreslog att vi kunde diskutera den vid nästa besök. Nästa gång lämnade hon tillbaka boken och sa att den var lite svår och sedan blev det inte fler besök...

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » ons 27 mar 2013, 21:59

Jag är blodgivare. Har funkat hitintills på JV-missionärerna.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » ons 27 mar 2013, 22:40

En riktigt driven försäljare är värre än alla predikanter jag sett, och då menar jag duktiga försäljare som vet hur man gör så man känner sig som ett arsle när man bryter mot sociala koder för att bli av med dem. Inte försäljare som ser ömkliga ut utan sådär supertrevliga.
There is no spoon.

Skriv svar