Hur konfronterar man missionärer från Jehovas, LDS etc?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Blafsen

Re: Hur konfronterar man missionärer från Jehovas, LDS etc?

Inlägg av Blafsen » tor 28 mar 2013, 07:27

Vitnir skrev:En riktigt driven försäljare är värre än alla predikanter jag sett, och då menar jag duktiga försäljare som vet hur man gör så man känner sig som ett arsle när man bryter mot sociala koder för att bli av med dem. Inte försäljare som ser ömkliga ut utan sådär supertrevliga.
Bra tips på en ny tråd. Den senaste telefonförsäljaren gav mig inte direkt dåligt samvete för att jag sa nej. Men efter två samtal där jag bara svarat nej skickade den (pling) idioten paketet i alla fall. Bara att returnera men ett (pling) krångel ändå!!
......men jag är inte smartare än en femteklassare.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tor 28 mar 2013, 10:44

"Nej tack, jag är inte intresserad."
*luren läggs på i örat*
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

asmodean

Inlägg av asmodean » tor 28 mar 2013, 12:35

Moridin skrev:"Nej tack, jag är inte intresserad."
*luren läggs på i örat*
Körde jag också med ett slag. När det inte hjälpte att minska samtals-volymerna så la jag bara luren på sidan, utan att säga något. Sen är det upp till dem hur länge dom vill sitta och skrika hallå innan dem lägger på. Med lite tur minskade det iaf. tiden dem hade att ringa andra. Sen blev det NIX-registret, och det har faktiskt hjälpt.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tor 28 mar 2013, 13:07

asmodean skrev:När det inte hjälpte att minska samtals-volymerna så la jag bara luren på sidan, utan att säga något. Sen är det upp till dem hur länge dom vill sitta och skrika hallå innan dem lägger på.
Underbart!
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Blafsen

Inlägg av Blafsen » tor 28 mar 2013, 16:26

Moridin skrev:"Nej tack, jag är inte intresserad."
*luren läggs på i örat*
Ditt förslag är jättebra, men den senaste försäljaren skickade som sagt varan ändå. OK, det var inte nej och lagt på på en gång, men det var rätt korta samtal och tydliga nej.
......men jag är inte smartare än en femteklassare.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » tor 28 mar 2013, 17:16

En fd telefonsäljare sa till mig att enda sättet att bli struken från ett register var att hävda att de ringt fel. Allt annat gör att de i bästa fall väntar med att ringa tills nästa kampanj
There is no spoon.

Användarvisningsbild
Catweazle

Inlägg av Catweazle » tor 28 mar 2013, 18:40

En telefonförsäljare ringde när jag var stressad och på mycket uselt humör.

- Hej, jag ringer från AB xzx. Jag söker Catweazle.

- Han är död.

- Eh, förlåt?

- Han dog i morse.

- Eh, åh, förlåt då.

Normalt gör jag inte så, men det var den tredje telefonförsäljaren inom en kvart vid helt fel tillfälle. Men jag erkänner att det var alltför elakt.
Några anspråkslösa ord från en konsensuscomalobotomerad stackare.

asmodean

Inlägg av asmodean » tor 28 mar 2013, 19:01

Catweazle skrev:Normalt gör jag inte så, men det var den tredje telefonförsäljaren inom en kvart vid helt fel tillfälle. Men jag erkänner att det var alltför elakt.
Kan det vara för elakt när det gäller telfonförsäljare? O_o Skulle vara detta i såfall:

http://www.youtube.com/watch?v=rBfsdkGeMc8

Användarvisningsbild
Putt-Julle

Inlägg av Putt-Julle » lör 06 apr 2013, 21:45

Knurd skrev:På sistone har flera vänner blivit påhälsade av Jehovas Vittnen. I fjol började en LDS-missionär prata om religion med mig på t-banan. Man börjar då fundera om man ska undvika dem redan från början, eller försöka inlåta sig i en religionskritisk diskussion.

Finns det några intressanta sätt att konfrontera missionärer? Hur har ni gjort?
Man svarar som Tilda Swinton i "We need to talk about Kevin". Sök och finn...
Nun: "Sister Augustine believes in things that aren't real."
House: "I thought that was a job requirement for you people."

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » lör 06 apr 2013, 23:34

Enligt Tant Erik i podcasten Mellan svart och vitt har JV-missionärer en debattbok som de kan innan och utan med diverse retoriska knep och lämpliga bibelverser. Så att man skulle vinna i en debatt med en missionär som är så förberedd är rätt utsiktslöst om du inte själv är en jäkel på bibelcitat. Enklare för alla med ett enkelt, nej tack jag är ateist, även om de inte köper det, för det finns förstås ett svar på det också i deras bok.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
Putt-Julle

Inlägg av Putt-Julle » ons 17 apr 2013, 20:38

Putt-Julle skrev:
Knurd skrev:På sistone har flera vänner blivit påhälsade av Jehovas Vittnen. I fjol började en LDS-missionär prata om religion med mig på t-banan. Man börjar då fundera om man ska undvika dem redan från början, eller försöka inlåta sig i en religionskritisk diskussion.

Finns det några intressanta sätt att konfrontera missionärer? Hur har ni gjort?
Man svarar som Tilda Swinton i "We need to talk about Kevin". Sök och finn...
Tildas svar på frågan om var hon kommer att spendera tiden efter hon dör...
"I'm going straight to hell, thank you!"
Nun: "Sister Augustine believes in things that aren't real."
House: "I thought that was a job requirement for you people."

Användarvisningsbild
delfinenflipper

Inlägg av delfinenflipper » tor 18 apr 2013, 07:37

De är ju inga försäljare. Det är ju bara att säga att man inte är intresserad. Vill man inte ha flera besök så kan man säga det också, de antecknar detta i sina papper och hoppar över din dörr nästa gång.

Användarvisningsbild
djembelelle

Inlägg av djembelelle » mån 22 apr 2013, 21:28

Jag har haft tillfälle att studera JV lite mer ingående. Det man kan gå in på är att de helt och hållet sätter sin tro till tio gubbar i huvudkvarteret i Brooklyn. De styr deras liv fullständigt. De får nämligen "ljuset från Jehova". Och hur vet de att detta är sant? Brooklyngubbarna säger det. Cirkel cirkel i hjärnan där. De tror inte i första hand på Jehova, utan på vad gubbarna säger om honom. Allt de överhuvudtaget tänker och tror dikteras av dessa män. Man kan ifrågasätta deras tro på människor. Beviset för att de har ljuset? Profetiorna. :lol: Profetiorna om Harmageddon har slagit fel alltför många gånger. Hela rörelsen startades på 1800-talet med Russels profetior om Harmegeddon som grund. Utan domedagsprofetior som slår in är de egentligen intet. Det man säger nuförtiden är att Bibeln förutsäger allt hemskt som händer nu.

Användarvisningsbild
djembelelle

Inlägg av djembelelle » ons 24 apr 2013, 23:37

Detta med JVs felslagna profetior är nog nåt att komma med.

"Och den profet som är så förmäten att han i mitt namn förkunnar något som jag inte har befallt honom att säga, eller som talar i andra gudars namn, den profeten skall dö.” Kanske tänker du: ”Hur skall vi veta att ett budskap inte kommer från Herren?” När profeten har talat i Herrens namn men hans ord inte slår in och går i uppfyllelse, då kommer det budskapet inte från Herren. Det är profeten som i sin förmätenhet har förkunnat det. Låt dig inte skrämmas av honom. „
Femte Mosebok 18:20-22

Här en film som berättar mer.
http://www.youtube.com/watch?v=2uvp5Q1p ... e=gv&hl=En

aruru08

Inlägg av aruru08 » mån 29 apr 2013, 18:31

När jag var ung brukade jag vara mycket kort, nästan snäsig, mot JV om de ringde på dörren men det har jag slutat med. Man kan ju ta tillfället i akt och fråga dem om något som man hört om dem och fråga om det är sant men det är ju bra att vara ärlig och säga att man inte vill gå med i JV i alla fall om man är ateist. En av anledningarna till att andra trossamfund som kallar sig kristna inte vill ha med JV att göra beror på att JV inte tror på treenigheten.

Men de går till samma ställe bara tre gånger.

Skriv svar