Hur konfronterar man missionärer från Jehovas, LDS etc?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
Gehåva

Re: Hur konfronterar man missionärer från Jehovas, LDS etc?

Inlägg av Gehåva » sön 30 jun 2013, 22:49

Följande kan vara mycket intressant; man bjuder in dom och frågar om ödmjukhet är en av grundstenarna, varav de svarar "ja".
Sedan säger man att man är öppen för läran men vill ha en ödmjuk instruktör och ber dom göra följande test.

Bild

Det kan bli svettigt för dem att besvara sista frågan på ett ödmjukt sätt :evil:
A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool. W. Shakespeare

Användarvisningsbild
Anders G

Inlägg av Anders G » mån 01 jul 2013, 08:54

@Gehåva
Måhända logiskt korrekt, men här är det frågan om troende som vill berätta om sin tro.
Tro är en trosfråga och faller således utanför ditt resonemang.
They don't like it up'em, you know!

manifesto

Inlägg av manifesto » mån 01 jul 2013, 10:05

Presentera dig som Gud.
War is peace.

malen
Avstängd

Inlägg av malen » mån 01 jul 2013, 10:44

Samtalade med en medlem av stiftelsen "Livets ord" för ett antal år sedan. Med det spelade allvaret i min blick övertygades han om min "sanna tro", att Jesus skulle komma tillbaks i ett UFO, där tidsdilationseffekten vid hans interstellära himmelsfärd endast fått honom att åldras marginellt. Denna sciencefiction utläggning resulterade i att han med hög röst förkunnade att jag var drabbad av djävulen i denna falska tro, men även att UFO:s är utsända av djävulen för att förvirra människan och skapa ytterligare ondska på planeten. :twisted:

Användarvisningsbild
Hedning

Inlägg av Hedning » mån 01 jul 2013, 10:53

manifesto skrev:Presentera dig som Gud.
Den var bra :D

Det ska jag göra om jag får besök, "välkommen in, men innan ni stiger på vill jag bara säga att det faktiskt är jag som är Gud"
"Om Gud hade funnits hade han väl inte varit så dum att han skapat hedningar"
Tage Danielsson

Användarvisningsbild
Gehåva

Inlägg av Gehåva » mån 01 jul 2013, 15:42

Anders G skrev:@Gehåva
Måhända logiskt korrekt, men här är det frågan om troende som vill berätta om sin tro.
Tro är en trosfråga och faller således utanför ditt resonemang.
Nja, jag förstår vad du menar. Men om man kan påvisa att tron dom har är ett hinder för ödmjukheten så borde dom åtminstone tänka till något, om hjärntvätten inte är alltför djup.
Men jag antar att det är som att prata med en vägg. :banghead:

A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool.
A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool. W. Shakespeare

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » mån 01 jul 2013, 16:16

Ordet "tro" har ju olika meningar. Att hålla något för sannolikt, eller att lita till något.
Adrumdrum.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » mån 01 jul 2013, 16:33

Hedning skrev:Det ska jag göra om jag får besök, "välkommen in, men innan ni stiger på vill jag bara säga att det faktiskt är jag som är Gud"
...och jag förklarar gärna för er hur de som skrev bibeln missuppfattade alltihop.

manifesto

Inlägg av manifesto » mån 01 jul 2013, 18:31

Hedning skrev:
manifesto skrev:Presentera dig som Gud.
Den var bra :D

Det ska jag göra om jag får besök, "välkommen in, men innan ni stiger på vill jag bara säga att det faktiskt är jag som är Gud"
Lycka till, och berätta gärna hur det gick :nervous:
War is peace.

Användarvisningsbild
Gehåva

Inlägg av Gehåva » mån 01 jul 2013, 18:37

Knurd skrev:Ordet "tro" har ju olika meningar. Att hålla något för sannolikt, eller att lita till något.
Men i Jehovas vittnens fall så handlar deras tro om fast övertygelse.
Övertygelse att de har rätt och folk med annan tro eller åsikter har fel. Var finns ödmjukheten i detta undrar jag?
Däremot lyser stoltheten igenom rätt kraftigt, men det märker dom inte. "To proud to be humble"

Jag har själv varit troende (ej Jehovas dock) men lyckades slita mig loss från de mentala bojor som satte mitt öppna sinne i koma.

Vesania

Inlägg av Vesania » tis 23 jul 2013, 22:23

Som folk redan sagt så är det väl bara att säga hej, ta emot deras papper och sen stänga?

Annars om du vill ha lite kul, införskaffa ett pentagramhalsband, måla dig svart runt ögonen och öppna med ett rött eller svart tänt ljus i handen, fejkblod på händerna och le ondskefullt. Om det är för krångligt ta bara typ en tuschpenna (eller en eyeliner om du har någon, de går bort lättare) och måla ett pentagram i pannan innan du öppnar. Om de faktiskt är så maniskt religiösa som sådana borde vara, så kommer det definitivt skrämma skiten ur dom! Du kanske inte blir av med dom men jag lovar att du kommer ha kul ;) Elelr så är det bara jag som har en konstig uppfattning om vad som är kul... :oops:

Användarvisningsbild
Gehåva

Inlägg av Gehåva » lör 27 jul 2013, 13:03

Detta kan kanske vara av intresse :D

Bild

Användarvisningsbild
djembelelle

Inlägg av djembelelle » lör 27 jul 2013, 14:14

Dom där förutsägelse knutna till årtal har de gett upp. Nu går de efter principen "Bibeln förutsäger de hemska händelser som sker idag. Aldrig har varit så mycket krig och elände." Förutsägelserna startade ju redan 1874 när det påstods att år 1914 skulle Harmageddon inträffa. Alla dessa falska profetior tystas ner. Man kan i sammanhanget anknyta till vad Jesus påstods ha sagt om falska profeter, att man kan urskilja dom lätt därför att profetiorna inte slår in. Finns många tragiska livsöden knutna till detta, med gifta par som inte skaffade barn för att Harmageddon snart skulle inträffa.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » lör 27 jul 2013, 15:25

En rövare är att släppa in dem tre gånger för samtal/fika. Om man pallar, alltså. Sedan har de order uppifrån att inte slösa mer tid på en.

Vi gjorde detta för tre år sedan. Inte hört ett ljud sedan dess.

Samma sak med mormonerna. De kom också hit på fika exakt tre ggr. Noll pip sedan dess.

Användarvisningsbild
Gehåva

Inlägg av Gehåva » sön 18 aug 2013, 21:42

Här har vi några riktigt starka frågor:
Bild

Skriv svar