Hur konfronterar man missionärer från Jehovas, LDS etc?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
djembelelle

Re: Hur konfronterar man missionärer från Jehovas, LDS etc?

Inlägg av djembelelle » sön 18 aug 2013, 22:45

Hur har du tänkt att man ska använda det där? Skriva ut det och läsa högt på engelska?

Användarvisningsbild
Gehåva

Inlägg av Gehåva » mån 19 aug 2013, 06:27

Eftersom i princip alla scannnade bilder jag har (för att visa upp vittnena att det är sant) är på engelska, så får man fråga ett vittne som kan engelska, men man kan förstås översätta lite snabbt i huvudet och ställa varje fråga på svenska 8-)
A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool. W. Shakespeare

Användarvisningsbild
Gehåva

Inlägg av Gehåva » mån 19 aug 2013, 16:55

Här har vi en svensk version att printa ut och att ha till hands när det knackar på dörren :smile2:
Jag väntar själv med spänning på detta ögonblick.
(Är någon intresserad av scannade "original-bevis", säg till så kan jag fixa. De är på engelska)
Bild
A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool. W. Shakespeare

Thomas P

Inlägg av Thomas P » mån 19 aug 2013, 17:41

Gehåva skrev:Här har vi en svensk version att printa ut och att ha till hands när det knackar på dörren :smile2:
Den där typen av frågor kan nog vara kul om du möter någon högre representant för religionen, men vanligt fotfolk? Varför tror du de skall känna sig ansvariga för vad du påstår skrevs i Vakttornet 1943? Jag tvivlar på att du har ett exemplar att visa upp utan du förväntar dig att de skall tro på dig som auktoritet, vilket går emot den skeptiska inställningen.

I grunden får man bestämma sig för vad man har för syfte med mötet. Är ditt enda mål att få känna dig duktig är säkert det där en lyckad strategi, men mer än så lär du inte åstadkomma. Vill du vara mer konstruktiv, fråga dem varför man skall bli Jehovas vittnen och försök bemöta det de tar upp istället. En bra inledning kan också vara att visa att du läst bibeln eller i alla fall delar av den. Det brukar imponera eftersom det visar på visst intresse, även om du sen säger att du inte tror på den.

Användarvisningsbild
Gehåva

Inlägg av Gehåva » mån 19 aug 2013, 19:35

Jag påstår ingenting och vill inte känna mig duktig. Jag presenterar FAKTA vad som har skrivits och det enda jag ställer är FRÅGOR. Jag har utprintade scannade fotokopior på ALLA de frågor som jag ställt i mitt förra inlägg plus en del böcker som står i bokhyllan.
Om dom vill förneka det som skrivits, det är upp till dem, eller hur!
Jag håller med dig i dina sista rader, att man ska gå varsamt fram, jag är väl medveten om det.

Det finns ännu en fråga som kan vara intressant att ta upp. Har ej detta nummer av Vakna! i min ägo ännu, men hoppas finna den snart:
Bild

Thomas P

Inlägg av Thomas P » mån 19 aug 2013, 20:05

Gehåva skrev:Jag påstår ingenting och vill inte känna mig duktig. Jag presenterar FAKTA vad som har skrivits och det enda jag ställer är FRÅGOR. Jag har utprintade scannade fotokopior på ALLA de frågor som jag ställt i mitt förra inlägg plus en del böcker som står i bokhyllan.
Att du har kopior är i och för sig seriöst, men jag tvivlar på att du övertygar någon ändå. Om du skall komma med utvalda citat håll dig i så fall till bibeln eller deras centrala texter, sådant som några missionärer kan förväntas känna till, inte till 70 år gamla texter där de har all rätt att se ut som frågetecken och säga att de inte har en aning om varför det står som det gör. Det blir lite som när en kreationist grävt upp något obskyrt citat av Darwin som argument.

Min startpunkt om jag diskuterar med religiösa är tre frågor:
1. Hur kan vi veta att det finns någon form av högre makt?
2. Hur vet vi att denna är identisk med den gud som beskrivs av just din religion?
3. Är denne Gud i så fall någon som bör dyrkas?
Det känns mer konstruktivt än att försöka gräva mig ned i någon konstig detaljfråga.

P.S Håller just nu på att läsa boken "Whit" av Iain Banks. Den ger en rätt rolig bild av en påhittad sekt och hur alla deras bisarra regler skapas som följd av sådant som deras grundare råkat ut för.

Användarvisningsbild
Gehåva

Inlägg av Gehåva » mån 19 aug 2013, 22:00

Thomas P skrev:
Gehåva skrev:Jag påstår ingenting och vill inte känna mig duktig. Jag presenterar FAKTA vad som har skrivits och det enda jag ställer är FRÅGOR. Jag har utprintade scannade fotokopior på ALLA de frågor som jag ställt i mitt förra inlägg plus en del böcker som står i bokhyllan.
Att du har kopior är i och för sig seriöst, men jag tvivlar på att du övertygar någon ändå. Om du skall komma med utvalda citat håll dig i så fall till bibeln eller deras centrala texter, sådant som några missionärer kan förväntas känna till, inte till 70 år gamla texter där de har all rätt att se ut som frågetecken och säga att de inte har en aning om varför det står som det gör. Det blir lite som när en kreationist grävt upp något obskyrt citat av Darwin som argument.

Min startpunkt om jag diskuterar med religiösa är tre frågor:
1. Hur kan vi veta att det finns någon form av högre makt?
2. Hur vet vi att denna är identisk med den gud som beskrivs av just din religion?
3. Är denne Gud i så fall någon som bör dyrkas?
Det känns mer konstruktivt än att försöka gräva mig ned i någon konstig detaljfråga.

P.S Håller just nu på att läsa boken "Whit" av Iain Banks. Den ger en rätt rolig bild av en påhittad sekt och hur alla deras bisarra regler skapas som följd av sådant som deras grundare råkat ut för.
Tack för dina synpunkter, Thomas!
Syftet är inte att övertyga dom om något, bara påvisa det finns många falska och motsägelsefull påståenden genom åren, i en organisation som styrs genom Gud.
Jag skulle själv gärna gå med i en organisation som Gud står bakom, men då vill jag först kolla upp att den har ett rent förflutet. Det borde vara intressant för alla som går med i en gudomlig organisation, men det är bara min synpunkt.

Användarvisningsbild
djembelelle

Inlägg av djembelelle » mån 19 aug 2013, 22:50

Mekanismen hos Vittnen är att när de får frågor de inte är beredda på och inte vet hur de ska besvara, tar de dem med sig till församlingens äldste. Är frågorna träffande bestämmer man sig för att frågaren är en person som är influerad av Satan. Och därmed är den saken ur världen. Enskilda vanliga vittnen tänker inte själva i teologiska frågor, utan lämnar dem vidare uppåt i hierarkin.

Användarvisningsbild
djembelelle

Inlägg av djembelelle » mån 19 aug 2013, 22:53

Gehåva skrev: Jag skulle själv gärna gå med i en organisation som Gud står bakom, men då vill jag först kolla upp att den har ett rent förflutet. Det borde vara intressant för alla som går med i en gudomlig organisation, men det är bara min synpunkt.
Men de som knackar på din dörr har redan gått med.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » tis 20 aug 2013, 07:01

Gehåva skrev:Syftet är inte att övertyga dom om något, bara påvisa det finns många falska och motsägelsefull påståenden genom åren, i en organisation som styrs genom Gud.
Jag är nu inte så bekant med just Jehovas vittnen att jag vet om de anser det förvånande, men i mer normala religioner är man fullt medveten om att representanterna är människor och emellanåt gör fel. Gud har gett oss en fri vilja och detaljstyr inte allt vi gör.

Användarvisningsbild
djembelelle

Inlägg av djembelelle » tis 20 aug 2013, 16:41

För JV är det speciellt med dessa förutsägelser, eftersom rörelsen startades utifrån exakta årtal om när harmageddon skulle inträffa. Rörelsen kan betecknas som eskatologisk. Och den styrande kretsen i USA menar sig få ljuset direkt från Jehova, och betraktar sig därför som ofelbara, i stort sett. Därför är det extra känsligt när profetiorna inte slår in. 1995 ändrade man bana och gick ifrån de exakta förutsägelserna, men på ett så diffust sätt att många av medlemmarna inte fattade det. Den styrande kretsen skyllde då ifrån sig och menade att medlemmar feltolkat vad de sagt...
Numera utgår man från att vi lever i de yttersta tiderna pga att de "tecken" som Bibeln talar om just nu visar sig i allt elände som händer i världen.

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » fre 23 aug 2013, 20:44

Jag hade några vittnen som besökte mig när jag var yngre. Jag pluggade religion då och tyckte det var jättekul att få tillfälle att diskutera bibeln, och få inblick i en religiös rörelse på nära håll. Fick även schuss in till stan en gång. En vän med bil liksom :) Tyvär slutade dom komma när jag råkade öppna dörren lätt sminkad bärandes Marilyn Manson t-shirt en gång :(
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » lör 24 aug 2013, 02:51

Svaret "Jag är inte religiös" är inte kontraproduktivt, det är snarare en dörröppning för dem.

En bekant till mig, som är icke-troende med judiskt påbrå, brukade säga att han är jude. Frågan är om det hjälper.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
djembelelle

Inlägg av djembelelle » lör 24 aug 2013, 20:56

Frågan var hur man konfronterar. Vill man inte prata med dem är det bara att säga att man inte är intresserad.

Användarvisningsbild
Matte

Inlägg av Matte » lör 24 aug 2013, 21:06

En bekant till mig (religionslärare) påstod att man kan föreslå att man ber tillsammans. Det ska visst skrämma iväg dem.

Jag har också hört två andra versioner (faktoider?).

1. Presentera sig som katolik (katolska kyrkan är för JV det stora vilddjuret)

2. Berätta att man är kommunist (funkade för en gammal partikamrat).

(2) visade sig vara fel idag. Egen erfarenhet. Besökarna började ifrågasätta Tredje internationalen (!). Dom hade lärt in sin läxa.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx

Skriv svar