Hur konfronterar man missionärer från Jehovas, LDS etc?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
djembelelle

Re: Hur konfronterar man missionärer från Jehovas, LDS etc?

Inlägg av djembelelle » lör 24 aug 2013, 23:33

Som sagt, det är bara att säga att man inte är intresserad direkt man inser att dom är från JV. Behövs inga storartade tricks.

Etnavs

Inlägg av Etnavs » sön 25 aug 2013, 20:56

Det är en sak här som flera har skrivit om JV som inte alls stämde för mig. Till mig har de ibland kommit samma personer mer än tre gånger och knackat på. Men det går i omgångar, när de slutat komma så kan det nog gå något år emellan innan det kommer nya.

Jag står väl så långt ifrån JV och andra religiösa sekter som man kan komma, men jag tycker att det är kul för stunden att diskutera och jag brukar klargöra var jag står. Oftast är de väldigt trevliga och prydliga. Men jag inser att det förmodligen inte leder till något mera, men om det någon av alla gånger blir så att man kan så ett litet tveksamhetens frö i någon fråga så är det väl inte fel, det är ju bra för dem att få diskutera med någon vettig person som ser saker på ett annat sätt. Sen skulle man ju kunna se det som att det är bättre att de diskuterar med en övertygad ateist än att de lyckas få någon att tro på deras verklighetsfrämmande lära, även om jag inte tänker så just då.

Om man inte vill diskutera med dem så är det väl bara att artigt säga att man inte är intresserad. Det som Blafsen skrev den 27/3-2013 kl 17.04 i en spoiler hoppas man inte är sant, ingen någonsin ska behöva bli bemött så. Man behöver ju inte ens öppna, många har ju idag titthål i dörren, man känner ofta igen dem när man ser dem; två och två, prydligt klädda, ofta med någon liten väska med sig.

Jag har själv inte lämnat någon bok, men vet andra som gjort det. Tror att jag någon gång kanske har lämnat en boktipslista på Humanistisk litteratur, eller om det var en Humanist-broschyr.

Det jag diskuterat med JV är allt möjligt. T.ex. blodgivning, evolution, guds existens m.m..

Jag antar att LDS är mormoner? De har jag aldrig varit med om att de ringer på. Men ibland att man träffar på dem ute, oftast då amerikanska prydligt klädda ungdomar som går två och två, oftast pratar de svenska riktigt bra (men med amerikansk brytning).

Livets ordare är lita annorlunda. De är ju mer accepterade av övriga kristna än mormoner och JV som håller sig för sig själva. Jag har träffat på en del jobbiga Livets ordare. De håller ju mer på med friskolor, är inne i politiken, allmänt mer engagerade i samhället och är större (än JV och mormoner), så jag ser dem som ett större problem (för icke-medlemmar). För medlemmar ö.h.t. i olika sekter så tror jag nog att det är mycket svårt, särskilt om man börjar komma till insikt eller vill leva i världen utanför sekten.

Sen när det kommer till Svenska kyrkan så blir jag lite irriterad över att det ofta förutsätts att man är medlem, t.ex. när det är dags för deras interna kyrkoval m.m.. Problematiken med Sv kyrkan är ju på annat sätt än med JV, mormoner och LO. Det finns en massa annat med Sv Kyrkan som är irriterande, skolavslutningar i kyrkan t.ex..

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » sön 25 aug 2013, 23:35

För många år sedan blev en av mina släktingar, i koltåldern, inlagd på akuten. Personalen räddade hans liv genom att ge honom enorma mängder blod.

Något år senare besökte Jehovas Vittnen föräldrarna. Efter att de berättat om sin syn på blodgivning, var de inte lika välkomna.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
djembelelle

Inlägg av djembelelle » mån 26 aug 2013, 22:11

Det lustiga med det här med blodet är att de utgår från en passus i GT som avråder från att äta blodprodukter. Äta..

Etnavs

Inlägg av Etnavs » tis 27 aug 2013, 21:55

djembelelle skrev:Det lustiga med det här med blodet är att de utgår från en passus i GT som avråder från att äta blodprodukter. Äta..
Nu har jag inte kollat upp det, inte på ett bra tag iafall.. Men jag har för mig att det skulle vara i NT i apostlagärningarna. Om jag minns rätt så skulle det vara en apostel som håller ett långt tal till en grupp människor och nämner en massa saker de ska akta sig för, bl.a. ”blod”. Med reservation för att jag kan minnas fel. Det kanske kan vara så att JV finner stöd både i NT och GT? Men jag har förstått att de är emot både blodgivning och att äta blodmat.

Användarvisningsbild
djembelelle

Inlägg av djembelelle » tis 27 aug 2013, 23:34

Kollade på deras egen sida. Det finns några ställen i GT och ett i NT. Förbudet går ut på att man inte får äta blod. JV tycker att blodtransfusioner är samma som att äta blod.

garozzo

Inlägg av garozzo » tor 29 aug 2013, 10:28

En gång för många år ringde Jh på min dörr.
Problemet var att jag var svårt bakfull.
Det gjorde att det tog en stund innan jag slog igen dörren.
Detta tolkades tydligen som att jag var intresserad, och de fortsatte att ringa på hos mig.
Sensmoralen blir undvik JH när du är bakfull.

Användarvisningsbild
Gehåva

Inlägg av Gehåva » fre 30 aug 2013, 13:20

Jehovas Vittnen anser sig själva vara öppensinnade, men man kan enkelt bevisa att så INTE är fallet. Speciellt om man själv en gång varit troende:
Bild
A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool. W. Shakespeare

Skriv svar