Är Guds existens en vetenskaplig hypotes?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Skriv svar

Vilka sorters gudars existens är en vetenskaplig hypotes?

Alla sorters gudar
7
39%
Endast teistiska (interventionistiska) gudar
3
17%
Endast deistiska gudar
0
Inga röster
Inga gudar
6
33%
Annat
2
11%

Antal röster: 18

Nemesis

Är Guds existens en vetenskaplig hypotes?

Inlägg av Nemesis » mån 01 apr 2013, 19:49

Dawkins argumenterade för i The God Delusion att Guds existens är en vetenskaplig hypotes och ska behandlas som en sådan. Det finns flera vetenskapsmän som håller med honom. Men många håller också inte med honom (bland annat många vetenskapsorganisationer) och anser att Guds existens inte är något vetenskapen kan befatta sig med.

Personligen tycker jag att Dawkins argumenterar övertygande. Idén att ett övernaturligt väsen skapat universum och allt liv på jorden konkurrerar med flera vetenskapliga teorier (teistisk evolution är ovetenskaplig exempelvis).

Har i pollen gjort en distinktion mellan teistiska gudar, dvs de klassiska gudarna i religion och mytologi som ingriper i världen, besvarar böner, utför mirakel osv, och deistiska gudar som möjligen startade igång världen men som inte ingriper i den och inte har intresse för människor.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Re: Är Guds existens en vetenskaplig hypotes?

Inlägg av micke.d » mån 01 apr 2013, 23:11

Oftast är väl hypotesen eller påståendet så luddigt formulerat att det inte kan betraktas som vetenskapligt.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tis 02 apr 2013, 00:00

Det borde väl finnas något mellanting mellan: "Empiriskt testbar Gud" och "Oundersökningsbar, osynlig drake": En filosofiskt framargumenterad eller motargumenterad Gud?
(Frågan är om filosofi är en vetenskap)

Nils D

Inlägg av Nils D » tis 02 apr 2013, 06:16

Hela grejen med gudar och religioner är väl ett sätt att försöka förhålla sig till det som inte är fattbart, det som inte makes sense, det som man inte förstår med livet - och ändå försöka bringa någon reda i det?
"Motsatsen till problemet är poemet." Julien Torma, 'patafysiker

asmodean

Inlägg av asmodean » tis 02 apr 2013, 07:03

Det finns imo specifica hypoteser som anknyter till ev. gudars existens som definitvt kan behandlas vetenskapligt. YEC-argument som termodynamikens andra lag, moon dust, etc, etv men även ID-argument som evolutionen av bacterial flagellum och liknande kan ju både behandlas vetenskapligt och har även vederlagts. Därmed betyder ju inte detta ett argument mot existensen av guden som sådan, det finns alltid gap för de däringa gudatyperna att gömma sig i. Har ett argument vederlagts finns det hundratals till.

Så på det stora hela, nej, i mitt tycke känns det svårt att behandla guds existens vetenskapligt. Konkreta påståenden kan alltid behandlas ("Det borde vara KILOMETERVIS med damm på månen!"). Att Kreationister av alla de slag har fel i sina vetenskapliga utsagor är ingen nyhet, men är det ett vetsnskaplgit bevis mot deras gud?

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » tis 02 apr 2013, 08:23

Jag svarar ”nej”. Gudar – oavsett slag – är per definition övernaturliga. En vetenskaplig hypotes kan däremot inte innehålla övernaturliga inslag, och skulle den ändå göra det skulle den inte ha något förklaringsvärde. Gudsbegreppet måste i s f först vinklas om, t ex till att universum på något vis är hårdkodat för att skapa och hysa självmedvetna varelser. Bekräftelsen av en sådan hypotes skulle dock bara på sin höjd knuffa på gränsen mellan det ”naturliga” och det övernaturliga.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 02 apr 2013, 08:38

Det går ju att formulera vetenskapliga hypoteser kring ESP och liknande.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » tis 02 apr 2013, 08:59

micke.d skrev:Det går ju att formulera vetenskapliga hypoteser kring ESP och liknande.
Men sådana hypoteser inbegriper ju inte övernaturligheter.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
rikard

Inlägg av rikard » tis 02 apr 2013, 09:00

Nemesis skrev:Men många håller också inte med honom (bland annat många vetenskapsorganisationer) och anser att Guds existens inte är något vetenskapen kan befatta sig med.
Vilket nog är ett politiskt ställningstagande snarare än nåt annat.
Pär C skrev:Jag svarar ”nej”. Gudar – oavsett slag – är per definition övernaturliga. En vetenskaplig hypotes kan däremot inte innehålla övernaturliga inslag, och skulle den ändå göra det skulle den inte ha något förklaringsvärde.
Jerry Coyne hade just en post om detta, om en artikel av två filosofer, Boudry och Fishman (länk i länken). De menar att vetenskapen befattar sig med det som är verkligt. Det finns inga inbyggda antaganden om naturligt och övernaturligt, och man kan därför studera övernaturliga fenomen och finna att det inte finns några evidens för dem. (De ger en arbetsdefinition av vad de menar med övernaturlig.)

Användarvisningsbild
VeVeN

Inlägg av VeVeN » tis 02 apr 2013, 16:30

Med tanke på hur uppenbarligt omöjligt det är att designa ett vettigt test av hypotesen, och att det uppenbart kommer att vara precis lika omöjligt att göra det framöver, så. . .
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Skriv svar