Hur viktig var evolutionsteorin för framväxten av ateism?

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Skriv svar
Nemesis

Hur viktig var evolutionsteorin för framväxten av ateism?

Inlägg av Nemesis » sön 05 maj 2013, 14:40

"An atheist before Darwin could have said, following Hume: "I have no explanation for complex biological design. All I know is that God isn't a good explanation, so we must wait and hope that somebody comes up with a better one." I can't help feeling that such a position, though logically sound, would have left one feeling pretty unsatisfied, and that although atheism might have been logically tenable before Darwin, Darwin made it possible to be an intellectually fulfilled atheist." - Richard Dawkins (The Blind Watchmaker)

Hur väl stämmer detta?

Rent teoretiskt så borde det inte vara så, argumenten för Guds existens är inte starkare bara för att man saknar en faktiskt förklaring. Men i verkligheten så var ateism väldigt ovanligt bland intellektuella innan Darwin. Upplysningstidens religiösa kritiker var nästan alla deister. Intressant nog så är Wikipediaartikeln om Charles Darwin rankad av WikiProject Atheism som mycket viktig.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Thomas P

Re: Hur viktig var evolutionsteorin för framväxten av ateism

Inlägg av Thomas P » sön 05 maj 2013, 15:00

Nemesis skrev:Rent teoretiskt så borde det inte vara så, argumenten för Guds existens är inte starkare bara för att man saknar en faktiskt förklaring.
Förklaringar är aldrig perfekta utan det är fullt rationellt att välja den förklaring som passar bäst med det man vet. Om man får lättare att förklara livets uppkomst utan att åberopa en Gud så försvagas därmed argumenten för Guds existens.

Jämför med Newtons gravitationslag. Rent teoretiskt vart argumenten för eller emot den inte svagare bara för att Einstein ställde upp en alternativ teori, likafullt så övergav en massa fysiker snabbt denna.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » sön 05 maj 2013, 16:29

Thomas P skrev:Om man får lättare att förklara livets uppkomst utan att åberopa en Gud så försvagas därmed argumenten för Guds existens.
Men där är vi inte än.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » sön 05 maj 2013, 20:22

Kanske är vi inte där riktigt än, men idag är det väl ändå så att scenarior med inblandning från någon hypotetisk gud framstår som mindre sannolika än de utan sån inblandning.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » sön 05 maj 2013, 22:18

...vad som låter rakt mindre troligt idag, än vad det kan ha gjort för hundratals år sedan, är skeenden i evolutionshistorien som bara tog ett ögonblick.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » sön 05 maj 2013, 22:38

micke.d skrev:Kanske är vi inte där riktigt än, ...
Min kommentar ska härledas till att abiogenes inte ska förväxlas med evolution. Darwin beskriver hur liv utvecklas (under påverkan av omgivningen), inte hur det uppstår.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » sön 05 maj 2013, 23:10

Abiogenes förefaller mindre svårförklarligt än uppkomsten av myllret av olika livsformer. I och med att vi har förklaringar till det senare är kunskapsluckan för det förra lättare att acceptera.

Evolutionsteorin var mycket viktig, tror jag. Den var svårsmält för många troende från början, och är det fortfarande. Jag tycker inte det är så konstigt att det är just den som är målet för troendes vetenskapskritik (de troende som ägnar sig åt sånt).
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Snake Plisken

Inlägg av Snake Plisken » tor 09 maj 2013, 22:53

micke.d skrev:Evolutionsteorin var mycket viktig, tror jag. Den var svårsmält för många troende från början, och är det fortfarande. Jag tycker inte det är så konstigt att det är just den som är målet för troendes vetenskapskritik (de troende som ägnar sig åt sånt).
Skulle nog vilja påstå att den var helt avgörande, åtminstone för den moderna ateismen, och det är också därför den hela tiden angrips. Det är ju inte direkt så att andra vetenskapliga teorier, som t.ex. Newtons gravitationsteori ifrågasätts på samma sätt av den troende.
Brain: I thought you were dead...
Snake: Yeah, you and everybody else!

Användarvisningsbild
Picea

Inlägg av Picea » fre 04 okt 2013, 14:43

När man konstaterar att biologi är den vetenskapliga disciplin som har minst andel troende forskare, så är det inte så långsökt att tänka sig att ju mer man vet om evolutionsteorin, desto mindre är risken att bli troende.

TomasT

Inlägg av TomasT » fre 04 okt 2013, 18:52

Picea skrev:När man konstaterar att biologi är den vetenskapliga disciplin som har minst andel troende forskare, så är det inte så långsökt att tänka sig att ju mer man vet om evolutionsteorin, desto mindre är risken att bli troende.
Naturvetenskap öht har väl ingen högre andel troende.Bortom det, som matematik finns det en del stollar,som egentligen inte hör dit.
Men antagligen kan det vara så att ju mera aggregerad vetenskapsdisciplinen i fråga är,från atom till biomolekyl,så kan det vara så.Men som vanligt spånar jag utan att kunna hänvisa till källor.

Användarvisningsbild
Picea

Inlägg av Picea » lör 05 okt 2013, 07:38

Det är väl att den är så otroligt välbelagd, med konkreta bevis som är lätta för gemene man att se och förstå, som gör att den är svår att smälta för de troende, och betydelsefull för att få folk att ge upp sin tro? Andra teorier innehåller ju luckor och svårbegripliga passager som går att fylla med Gud efter behag. Eftersom det finns en teori där det inte får plats så mycket Gud, så är det lättare att tänka sig att Gud inte finns i andra teorier heller.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inlägg av Dûrion Annûndil » lör 05 okt 2013, 07:40

Jag tror att man icke skall förglömma de relaterade naturvetenskaperna Geologi och mellanledet Paleontologi. Tanken att livets historia på Jorden har miljarder år bakom sig tror jag ställde till mer för den religiösa världsbilden på 1800-talet än det att det utvecklas, bara för att det första är en enklare tanke att greppa och kräver mindre förklaringar. Typ "Jorden är uppenbarligen inte bara 6000 år gammal" är enklare än "Människan är uppenbarligen inte skapad av Gud". Men då spekulerar jag. :smile2:
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » lör 05 okt 2013, 08:07

Dûrion Annûndil skrev:Jag tror att man icke skall förglömma de relaterade naturvetenskaperna Geologi och mellanledet Paleontologi.
För att inte tala om astronomi. Att flytta jorden från universums centrum och inse att stjärnorna bara var solar som vår egen gav idén om människans centrala roll i universum en knäck.

Skriv svar