Offervilja

Här kan du diskutera religiösa ämnen som inte direkt rör vetenskap eller folkbildning.
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Offervilja

Inlägg av devadatta » tor 20 jun 2013, 16:18

Enligt Dagen samlade pingstvänner in 330 miljoner kronor förra året, eller ca 4600 kr per person. Finns det någon ickereligiös organisation som samlar in lika mycket per person?
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
Yosomono

Re: Offervilja

Inlägg av Yosomono » tor 20 jun 2013, 17:19

Det går inte att jämföra religiös "välgörenhet" med religiöst neutral välgörenhet. Om ateister vore lika missionerande, och om det fanns ateistisk välgörenhet, skulle vi istället fundera på om kristna var lika offervilliga.

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » tor 20 jun 2013, 17:28

devadatta skrev:Enligt Dagen samlade pingstvänner in 330 miljoner kronor förra året, eller ca 4600 kr per person. Finns det någon ickereligiös organisation som samlar in lika mycket per person?
Hur ser det ut på ordensällskap, vissa sådana brukar väl ha en ganska omfattande välgörenhet?

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » tor 20 jun 2013, 17:33

Jag har inte pratat om välgörenhet och jag ser inte att det handlar om det. Det handlar om hur mycket man ger av sina egna resurser till ens organisation. Skulle vara intressant med siffror på hur mycket tid de lagt ner också.

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » tor 20 jun 2013, 17:34

devadatta skrev:Jag har inte pratat om välgörenhet och jag ser inte att det handlar om det. Det handlar om hur mycket man ger av sina egna resurser till ens organisation. Skulle vara intressant med siffror på hur mycket tid de lagt ner också.
Men går inte de mesta av pengarna till just välgörenhet? (och byggnader och prästeskap och andra anställda iofs).

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » tor 20 jun 2013, 17:35

ulltand skrev:
devadatta skrev:Enligt Dagen samlade pingstvänner in 330 miljoner kronor förra året, eller ca 4600 kr per person. Finns det någon ickereligiös organisation som samlar in lika mycket per person?
Hur ser det ut på ordensällskap, vissa sådana brukar väl ha en ganska omfattande välgörenhet?
Ja, fast är det mer än typ 10 miljoner per år? Det fick mig iofs att fundera på hur fördelningen av små och stora belopp ser ut. Är det 50 pers som skänkt en miljon var är det inte lika imponerande.

Användarvisningsbild
Yosomono

Inlägg av Yosomono » tor 20 jun 2013, 17:35

Boken Livets Ord av Per Kornhall ger ett bra svar på varför religiösa är villiga att offra sina tillgångar om det är deras församling som frågar.

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » tor 20 jun 2013, 17:37

devadatta skrev:Ja, fast är det mer än typ 10 miljoner per år? Det fick mig iofs att fundera på hur fördelningen av små och stora belopp ser ut. Är det 50 pers som skänkt en miljon var är det inte lika imponerande.
Många kyrkor har en apparat vid entrén, där stoppar man in sitt betalkort och väljer belopp samt vem som ska ha pengarna.
Lite där och sedan en hundring för varje gudstjänst man går på, så är dom uppe i sitt belopp.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » tor 20 jun 2013, 17:38

ulltand skrev:
devadatta skrev:Jag har inte pratat om välgörenhet och jag ser inte att det handlar om det. Det handlar om hur mycket man ger av sina egna resurser till ens organisation. Skulle vara intressant med siffror på hur mycket tid de lagt ner också.
Men går inte de mesta av pengarna till just välgörenhet? (och byggnader och prästeskap och andra anställda iofs).
Kanske, eller till att expandera sin egen rörelse på andra ställen (vilket då iofs ändå inte går till den egna gruppen). Jag gissar att det mesta går till den lokala församlingen eller nationellt inom rörelsen, men jag kan ju ha fel.

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » tor 20 jun 2013, 17:43

devadatta skrev:Kanske, eller till att expandera sin egen rörelse på andra ställen (vilket då iofs ändå inte går till den egna gruppen). Jag gissar att det mesta går till den lokala församlingen eller nationellt inom rörelsen, men jag kan ju ha fel.
Många kyrkor har otroligt fina lokaler, fin utrustning och liknande, så en hel del går nog dit. Och till marknadsföring som sagt.
Något som många kyrkor lyckats med är att ha aktiviteter för allt och alla inom församlingen. Man behöver inte leta annan barn- och ungdomsverksamhet, man har sina fikakompisar på plats och så vidare. Det kan nog vara värt en femhundring per månad för snittmedlemmen.
Jag tror, vet inte, att en del företagare inom församlingarna dessutom skänker summor som drar upp snittet.

Användarvisningsbild
amandaduregard
Kontakt:

Re: Sv: Offervilja

Inlägg av amandaduregard » tor 20 jun 2013, 18:55

När det gäller tid man lägger ner tycker jag att det verkar som att många idrottsorganisationer ligger lika högt som frikyrkorna.
Men det är väl ingen som bryr sig om vad jag tycker.

Användarvisningsbild
Yosomono

Inlägg av Yosomono » tor 20 jun 2013, 18:59

Dött lopp i frågan om emotionell utpressning? Jag gissar att Jesus vinner, idrottsföreningarna till trots.

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Re: Sv: Offervilja

Inlägg av ulltand » tor 20 jun 2013, 20:30

amandaduregard skrev:När det gäller tid man lägger ner tycker jag att det verkar som att många idrottsorganisationer ligger lika högt som frikyrkorna.
Ska jag berätta lite om Scouterna :-)

manifesto

Inlägg av manifesto » fre 21 jun 2013, 06:47

devadatta skrev:[...] som samlar in [...]
Jag tror att Sciontologerna samlar in mer $$$$$$$/person från sina medlemmar, oavsett status som religion/inte religion i det land de råkar befinna sig.

Är det svaret på din fråga?
War is peace.

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » fre 21 jun 2013, 13:56

Vad är skatt?

Det beror väl lite på hur man ser på insamling. Stater samlar ju in pengar och även det går ju till allt från behjärtansvärd verksamhet som sjukvård till utsmyckning av lokaler.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Skriv svar